رشد نسبی کمیت و کیفیت دانش لغوی و لغات علمی دانشجویان غیر زبان انگلیسی
|
اسحاق اکبریان |
|
|
چکیده: (22523 مشاهده) |
پژوهش حاضر دو هدف زیر را بررسی میکند: ( 1) آیا لغات علمی دانشجویان غیر زبان انگلیسی ایران به نسبت کمیت و کیفیت دانش لغوی آنان رشد میکند؟ ( 2) در صورت مثبت بودن جواب سؤال فوق، آیا این روند رشد در سطوح مختلف دانش زبانی اتفاق میافتد؟ پنجاه و هفت دانشجوی کارشناسی ارشد در این بررسی شرکت کردند که بر مبنای دانستن 2000 کلمهی پربسامد انگلیسی، به دو گروه قوی و ضعیف تقسیم شدند. نتایج آنالیز رگراسیون چندگانه نشان میدهد که واریانس مشترک زیادی بین این سه آزمون برای تمامی شرکتکنندگان به صورت یک گروه واحد وجود دارد. بنابراین، همانگونه که کمیت و کیفیت دانش لغوی این فراگیران افزایش مییابد، دانش لغات علمی آنان نیز زیاد میشود. این تحقیق، یافتهی مشابهی را نیز برای گروه قوی و ضعیف ارایه میدهد. لیکن، نتیجه ی گروه ضعیف با انتظار ما مغایرت دارد. نتایج به دست آمده، حاکی از رشد منظم و سیتماتیک دانش لغوی زیاد برای گروه قوی، رشد منظم ک مبرای شرکتکنندگان به صورت یک گروه واحد، و کمترین رشد منظم برای گروه ضعیف است. آموزش زبان به طور عام و آموزش لغت برای اهداف ویژه و علمی در ایران به طور خاص میتوانند از نتایج این بررسی بهرهمند شوند. |
|
واژههای کلیدی: لغات علمی، کمیت و کیفیت دانش لغوی، سطح توانایی زبانی، زبان آموزان انگلیسی با اهداف ویژه آکادمیک |
|
متن کامل [PDF 217 kb]
(3330 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
انتشار: 1388/12/24
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|