دوره بیستم ، شماره اول، بهار                   برگشت به فهرست مقالات | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- ، Rkasaee82@khu.ac.ir
چکیده:   (334 مشاهده)
هدف از پژوهش حاضر، بررسی نقش واسطه­ ای استفاده از شبکه‌های اجتماعی در رابطه بین سبک‌های فرزندپروری مقتدرانه و سهل­ گیرانه با اهمال‌کاری تحصیلی در دانش‌آموزان متوسطه اول بود. پژوهش از نوع همبستگی، و جامعه آماری شامل همه دانش‌آموزان مقطع متوسطه اول شهرستان اشنویه در سال 1401 بود. در این پژوهش با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای چندمرحله‌ای 339 نفر (170 دختر و 169 پسر) به‌عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. به­ منظور گردآوری اطلاعات از پرسش‌نامه‌های سبک‌های فرزندپروری بامریند ( PSI ) 1967، اهمال‌کاری تحصیلی سولومون و راث­بلوم ( PASS ) 1984 و شبکه‌های اجتماعی جهان بانی (1397) استفاده شد. داده­ ها به ­­روش تحلیل کوواریانس و مدل ­یابی معادلات ساختاری تجزیه و تحلیل شدند. نتایج پژوهش حاضر در خصوص میانجی­گری استفاده از شبکه­ های اجتماعی در رابطه بین سبک فرزندپروری مقتدرانه با اهمال­کاری تحصیلی نشان داد که سبک فرزندپروری مقتدرانه نه تنها به ­صورت مستقیم بلکه به­ صورت غیرمستقیم و با میانجی­گریِ استفاده از شبکه­ های اجتماعی نیز بر اهمال­ کاری تحصیلی دانش ­آموزان تاثیر دارد.
متن کامل [PDF 1272 kb]   (25 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: مشاوره مدرسه
دریافت: 1402/10/3 | پذیرش: 1403/2/21

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه پژوهش در سلامت روانشناختی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 |

Designed & Developed by : Yektaweb