khosravi larijani M, Bahjati F, choobforoush zade A. The Effectiveness of The Intervention Based on Informational–Motivational and Behavioral Skills (IMB)Self-Care Model on Quality of Life in Students with Diabetes. Journal title 2019; 13 (2) :45-63
URL:
http://rph.khu.ac.ir/article-1-3497-fa.html
خسروی لاریجانی ماجده، بهجتی فاطمه، چوبفروش زاده آزاده. اثربخشی مداخله مبتنی بر مدل خودمراقبتی اطلاعاتی-انگیزشی-مهارتهای رفتاری بر کیفیت زندگی دانشآموزان مبتلا به دیابت. عنوان نشریه. 1398; 13 (2) :45-63
URL: http://rph.khu.ac.ir/article-1-3497-fa.html
1- دانشگاه اردکان
2- دانشگاه اردکان ، behjatifatemeh@yahoo.com
چکیده: (6957 مشاهده)
دیابت بیماری مزمنی است که پایبندی به آن نیازمند پذیرش و مراقبت است، بنابراین برافزایش دانش دیابت و همچنین افزایش انگیزهی بیماران برای مراقبت از خود توصیه میشود. این پژوهش نیز در همین راستابا هدف بررسی اثر مدل خودمراقبتی اطلاعاتی- انگیزشی- مهارتهای رفتاری بر کیفیت زندگی دانشآموزان مبتلا به دیابت صورت گرفته است. پژوهش حاضر یک تحقیق کاربردی و شبهآزمایشی با طرح «پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل» و جامعهی آماری متشکل از کودکان و نوجوانان مبتلا به دیابت مراجعهکننده به مرکز دیابت شهر یزد میباشد. نمونهی آماری شامل تعدادی از کودکان و نوجوانان 17-10 ساله که به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند، میباشد. ابزار مورد استفاده در این پژوهش پرسشنامهی کیفیت زندگیمی باشد. دادهها در این پژوهش به روش تحلیل کوواریانس مورد تحلیل قرار گرفتند و بین میانگین نمرات کیفیت زندگی بر حسب عضویت گروهی تفاوت معناداری وجود داشت. و مداخله موجب بهبود کیفیت زندگی دانشآموزان با میزان تاثیر 6/23 درصد شده است. با توجه به اینکه اطلاعات، انگیزهی بیمار و همچنین مهارتهای رفتاری وی بر بهبود زندگی او مؤثر هستند، میتوان از طریق کاربرد مدل خودمراقبتی اطلاعاتی- انگیزشی- مهارتهای رفتاری به آنها کمک کرد تا به کیفیت مورد نظر خود برای زندگی دست یابند.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1398/5/8 | پذیرش: 1398/7/2 | انتشار: 1398/7/2