XML Persian Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Kamanroudi Kojouri M, Fashi H, Barati Sadeh S. The effect of the delay in the real estate acquisition process for the construction of highways on the neighborhoods in the metropolis of Tehran (case study: Shoush highway in Tayyab neighborhood in district 15 of the municipality). Journal of Spatial Analysis Environmental Hazards 2024; 11 (2) : 4
URL: http://jsaeh.khu.ac.ir/article-1-3442-en.html
1- Kharazmi University , kamanroudi@khu.ac.ir
2- Kharazmi University
Abstract:   (3245 Views)
Developing roads and constructing new highway are urban policices contributing to solve transportation problems in cities. These projects often being passed through urban fabrics, so it is nessessery to buy and demolish buildings from their owners including individuals or governmental and public institutions to imply the projects. However, acquiring land is not an easy task and completing these projects may hit with long-term delays. This paper aimed to analyze the impacts of delaying in constructing Shoosh Highway in Tehran. The investigated impacts originate from land acquisition problems. The research data was obtained from many sources including documents and research reports, a survey, and interviews with Tehran Municipality managers. The One Sample T-Test in SPSS software was performed to analyze the data obtained form the survey. Findings indicate that the residents are often dissatisfied with the project because since the beginning of the project, social security decreased a lot and people are less likely to respect citizens' rights than before, recreational sites are often demolished, the value of residential buildings slowed down significantly, living costs incresed, and businesses were stagnant. In conclusion, if urban highways are not contributing to proper planning and site selection, they will disrupt the physical, social, and economic structures of urban neighborhoods and cause to many environmental problemes including air pollution. To avoid these adverse outcomes, it should be thought in advance about sufficient financial resources and possible practical methods to acquire land for projects. These consequences are reduced by studying and managing the risk of projects.
 
Article number: 4
Full-Text [PDF 1812 kb]   (259 Downloads)    
Type of Study: Research | Subject: Special
Received: 2024/04/28 | Accepted: 2024/05/26 | Published: 2024/09/10

References
1. اشتهاردیان، احسان‌اله؛ سید مسعود نصر آزادانی؛ سید علیرضا صفوی و ابوالفضل علیخانی. 1389. بررسی علل تاخیر زمان اجرای پروژه‌های عمرانی شهری با توجه به عوامل پروژه. ششمین کنفرانس بین المللی مدیریت پروژه.
2. اعتماد، گیتی. 1392. ارزیابی طرح نواب و پیامدهای آن. چاپ اول، انتشارات دفتر نشر معانی، تهران.
3. براتی سده، شهلا. 1401. نقش املاک تملک شده برای احداث بزرگراه شوش در تغییرات ساختاری-کارکردی محله طیب در منطقه 15 شهرداری تهران. پایان‌نامه مقطع کارشناسی ارشد، رشته جغرافیا و برنامه‌ریزی شهری: گرایش آمایش شهری، استاد راهنما: موسی کمانرودوی کجوری، گروه جغرافیای انسانی، دانشکده علوم جغرافیایی، دانشگاه خوارزمی، تهران.
4. پروین، ستار و سمیه شالچی. 1397. مطالعه تأثیرات اجتماعی-فرهنگی پروژه‌های شهری (مورد مطالعه: بزرگراه سعیدآباد). مجله برنامه‌ریزی توسعه شهری و منطقه‌ای، 3(5): 113-81.
5. رجبی، زهرا؛ حسین کاظمی لاکسار و محمود بهرام‌خواه. 1400. بررسی روش تأمین مالی خارجی پروژه‌های شهرداری. مجله رویکردهای پژوهشی نوین در مدیریت و حسابداری، 5(81): 198-188.
6. زنگانه، احمد؛ تاج‌الدین کرمی و رقیه یدالهی صابر. 1400. ارزیابی اثرات زیست‌محیطی بزرگراه طبقاتی صدر تهران بر محله‌های پیرامون. مجله تحقیقات کاربردی علوم جغرافیایی، 21(62): 338-319.
7. سازمان نوسازی شهر تهران. 1391. گزارش پیشرفت پروژه محور 45 متری شوش.
8. سلطانی، علی و زهرا بحرانی فرد. 1390. توسعه معابر درون شهری؛ راه‌ حل یا تشدید مشکل تراکم ترافیک. مجله راهور، 8(16): 48-35.
9. سلطانی، علی و افروز فلاح منشادی. 1391. یکپارچه‌سازی سیستم حمل و نقل راهکاری در جهت دستیابی به حمل و نقل پایدار. مجله علمی پژوهشی مطالعات شهری، 2(5): 60-47.
10. سلیمانی مهرنجانی، محمد؛ احمد زنگانه؛ طاهر پریزادی و غلامحسین جهاندار لاشکی. 1402. تبارشناسی نظری بزرگراه‌های درون شهری و تحلیل اثرات آن بر فضاهای پیرامون. مجله تحقیقات کاربردی علوم جغرافیایی، 23(69): 342-323.
11. شول، عباس و ایمان حکیمی. 1398. شناسایی و سطح‌بندی علل تأخیر پروژه‌های عمرانی (مورد مطالعه: شهر سیرجان). مجله اقتصاد و مدیریت شهری، 7(3): 109-87.
12. شیعه، اسماعیل؛ سمانه جلیلی صدرآباد و سمیه جلیلی صدرآباد. 1392. بررسی تأثیر بزرگراه بر ساختار اجتماعی محله‌های شهری: نمونه موردی محله‌های فدک و کرمان تهران، مجله معماری و شهرسازی آرمان‌شهر، 6(11): 382-373.
13. صرافی، مظفر؛ جمیله توکلی‌نیا و مهدی چمنی مقدم. 1393. جایگاه برنامه‌ریز در فرآیند برنامه‌ریزی شهری ایران. مجله مطالعات شهری، 3(12): 32-19.
14. عبدی دانشپور، زهره و مسعود تارانتاش. 1395. تحلیل اثرات گسترش برنامه‌ریزی‌نشده کلان‌شهرها بر محیط طبیعی پیرامون: رویکردی ویژه به منطقه کلان‌شهری تهران. مجله باغ نظر، 13(43): 60-37.
15. فیض‌پور، محمدعلی؛ فاطمه دهقانی بزرگ‌آبادی؛ مینا مهدی‌زاده شاهی؛ حسین کماسی؛ هانیه پوشدوزباشی؛ و سمیرا زیدی‌زاده. 1394. رتبه‌بندی علل تأخیر در تملک اراضی پروژه‌های عمرانی (مطالعه‌ موردی: دیدگاه معارضان ملکی بزرگراه‌های شهید بروجردی و آیت‌الله سعیدی شهرداری تهران). مجله مطالعات و پژوهش‌های شهری و منطقه‌ای، 25: 140-121.
16. کشتکار قلانی، احمد؛ محمدرضا پورجعفر و علی اکبر تقوایی. 1388. راهکارهای کاهش اثرات سوء توسعه حمل و نقل بر ارزش‌های موجود در محله‌های مسکونی. مجله راه و ساختمان، 67: 45-40.
17. کمانرودی کجوری، موسی. 1391. آسیب‌ها و راهکارهای قانونی-اجرائی تملک املاک واقع در طرح‌های ساماندهی بافت‌های فرسوده شهر تهران. مجله مدیریت شهری، 11(31): 255-241.
18. مرکز آمار ایران. 1385. نتایج نهایی سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال 1385 شهر تهران.
19. مرکز آمار ایران. 1395. نتایج نهایی سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال 1395 شهر تهران.
20. معاونت حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی. 1399. آیین‌نامه طراحی معابر شهری، بخش چهارم: تندراه‌ها و تبادل‌های شهری.
21. مهندسان مشاور طرح و کاوش پاسارگاد. 1399. امکان‌سنجی تغییر عرض مصوب محور احداثی شوش، حدفاصل 17 شهریور تا خاوران.
22. نوری، سیامک و حمیدرضا فرجی. 1388. بررسی عوامل تأخیر پروژه‌های عمرانی و ارائه الگویی جهت کاهش زمان تاخیر. کنفرانس بین‌المللی مدیریت پروژه.
23. Al Shawish, A. 2015. Evaluating the impact of gated communities on the physical and social fabric of Doha city. Manchester (United Kingdom), In-house publication.
24. Balbo, M. & F. Navez-Bouchanine. 1995. Urban fragmentation as a research hypothesis: Rabat-Sale case study. Habitat International, 19(4): 571-584. [DOI:10.1016/0197-3975(95)00008-4]
25. Bocarejo, J.; I. Portilla & D. Melendez. (2015). Social fragmentation as a consequence of implementing a bus rapid transit system in the city of Bogota. Urban Studies, 53(8): 1617-1634. DOI: 10.1177/ 0042098015588739
26. Çelik, T.; Y. Arayici & C. Budayan. 2019. Assessing the social cost of housing projects on the built environment: Analysis and monetization of the adverse impacts incurred on the neighboring communities. Environmental impact assessment review, 77: 1-10. [DOI:10.1016/j.eiar. 2019. 03.001]
27. Chatziioannou, I.; L. Alvarez-Icaza & F.G. Pratico. 2017. Evaluation of the urban transportation infrastructure and its urban surroundings in the ztapalapa County: A geotechnology approach about its management. Cogent Engineering, 4(1): 1-26. [DOI:10.1080/23311916.2017.1330854]
28. Duany, A.; E. Plater Zyberk & J. Speck. 2000. Suburban nation: The rise of sprawl and the decline of the American dream. North Point Press. ISBN: 9780865476066 (ISBN10: 0865476063).
29. Elong, S.; M. Lawrence & J. Acai. 2019. Assessment of the challenges and effects of delays in compulsory land acquisition on the performance of road construction projects in Uganda. International journal of scientific & engineering research, 10(9): 1409-1426.
30. Erku, M.; I. Yitmen & T. Çelik. 2016. Stakeholder engagement in mega transport infrastructure projects. Procedia Engineering, 161(1): 704-710. [DOI:10.1016/j.proeng.2016.08.745]
31. Gilchrist, A. & E. Allouche. 2005. Quantification of social costs associated with construction projects: state-of-the-art review. Tunnelling and underground space technology. 20(1): 89-104. https://doi. org/ 10.1016/j.tust.2004.04.003
32. Huang, Y. & Y. Tang. 2022. Investigating the impact factors of night construction for urban road projects. Frontiers in Business, Economics and Management, 6(2): 159-166. DOI: https://doi. org/10.54097/ fbem. v6i2.3020
33. Jafarpour Ghalehteimouri, K.; M. Kamanrudi Kojuri & S. Gholinia Firouzjaee. 2020. An investigation into urban development patterns with sprawl and other corresponding changes: a case study of Babol city. Journal of urban culture research, 20: 26-43. DOI: [DOI:10.14456/jucr.2020.2]
34. Janné, M. & A. Fredriksson. 2019. Construction logistics governing guidelines in urban development projects. Construction Innovation, 19(1): 89-109. DOI: 10.1108/CI-03-2018-0024
35. Kamanroudi Kojouri; Jafarpour Ghalehteimouri, K. @ Kiadarbandsari, M. (2023). The role of building violations on urban spatial development in Iran: an emphasize on Tehran metropolis socioeconomic factors. City and Built Environment, 1 :1-20. [DOI:10.1007/s44213-023-00025-w]
36. Kamanrudi Kojuri, M.; K. Jafarpour Ghalehteimouri; A. Janbazi, & F. Azizpour. 2020a. Urban sprawl functional-structural changes in neighborhood settlements: case of study Shiraz. Indonesian journal of geography, 52(2): 260-286. [DOI:10.22146/ijg.41303]
37. Kamanroodi, M. & K. Jafarpour Ghalehteimouri. 2020. The effect of rent in urban land and housing value and the building violations in Sanandaj city in Iran. Academicus. International Scientific Journal, 22(22): 67-89. DOI: 10.7336/academicus.2020.22.06
38. Kamanrudi, M.; K. Jafarpour Ghalehteimori & S. Salehi. 2020b. Evaluation of land consolidation and renovation process in the decayed textures: a case of study the Nezamabad neighborhood in Tehran. Resilience journal, 4(2): 257-274. DOI: 10.32569/resilience.682810
39. Khanal, P.; A. Gurung & P.B. Chand. 2017. Road expansion and urban highways: consequences Outweigh benefits in Kathmandu. HIMALAYA, the Journal of the association for Nepal and Himalayan studies, 37(1): 107-116. http://digitalcommons.macalester.edu/cgi/viewcontent.cgi? article =2307&context=himalaya
40. Kwast-Kotlarek, U. & M. Hełdak. 2019. valuation of the construction and investment process of a high-pressure gas pipeline with use of the trenchless method and open excavation method. Analytic Hierarchy Process (AHP). Sustainability, 11(8): 1-18. [DOI:10.3390/su11082438]
41. Landman, K. 2011. Urban fragmentation: different views on its causes and consequences. Chapters, in: H. S. Geyer (ed.), International Handbook of Urban Policy, Volume 3, chapter 2, Edward Elgar Publishing.
42. Le-Hoai, L.; Y.D. Lee & Y.L. Jun. 2008. Delay and cost overruns in Vietnam large construction projects: a comparison with other selected countries. KSCE Journal of Civil Engineering, 12(6): 367-377. DOI 10.1007/s12205-008-0367-7
43. Li, X.; Y. Zhu & Z. Zhang. 2010. An LCA-based environmental impact assessment model for construction processes. Building and environment, 45(3): 766-775. DOI: 10.1016/j.buildenv.2009. 08.010
44. Liu, B. 2013. The decision model of the intuitionistic fuzzy group bid evaluation for urban infrastructure projects considering social costs. Canadian Journal of Civil Engineering, 40(3): 263-273. https:// doi. org/ 10.1139/cjce-2012-028
45. Mackett, R. & M. Edwards. 1998. The impact of new urban public transport systems: will the expectations be met? Transportation Research Part A: Policy and Practice, 32(4): 231-245. https:// doi.org/10.1016/ S0965-8564(97)00041-4
46. Molina, L.; E. Velasco; A. Retama & M. Zavala. 2019. Experience from integrated air quality management in the Mexico City Metropolitan area and Singapore. Atmosphere, 10(512): 1-60. https: //doi.org/10.3390/atmos10090512
47. Motte, L. & R. Howitt. 2018. Follow-up and social impact assessment (SIA) in urban transport-infrastructure projects: Insights from the Parramatta rail link. Australian Planner, 55(1): 46-56. https:// doi.org/10.1080/07293682.2018.1506496
48. Oviedo Hernandez, D. & J. Davila. 2016. Transport, urban development and the peripheral poor in Colombia-Placing splintering urbanism in the context of transport networks. Journal of Transport Geography, 51:180-192. [DOI:10.1016/j.jtrangeo.2016.01.003]
49. Porter, G. 2011. I think a woman who travels a lot is befriending other men and that’s why she travels: mobility constraints and their implications for rural women and girls in sub-Saharan Africa. Gender, Place & Culture (A journal of feminist geography), 18(1): 65-81. [DOI:10.1080/0966369X .2011.535304]
50. Sorokin, A.; Y. Larionova & E. Tolstykh. 2018. Constructional sustainability impact on the comfort of living environment. MATEC Web of Conferences, 193: 04026. [DOI:10.1051/matecconf/ 201819304026]
51. UN-Habitat. 2022. World cities report 2022. United Nations Human Settlements Programme. Nairobi, Kenya.
52. UN-Habitat. 2013. Streets as public spaces and drivers of urban prosperity. Nairobi. ISBN(Volume): 978-92-1-132590-4
53. Wang, M. & N. Debbage. 2021. Urban morphology and traffic congestion: Longitudinal evidence from US cities. Computers, Environment & Urban Systems, 89: 1-11. [DOI:10.1016/j. compenvurbsys. 2021.101676]
54. Wang, Y.; J. Yang & D. Xu. 2006. Environmental impact assessment using the evidential reasoning approach. European Journal of Operational Research, 174(3): 1885-1913. [DOI:10.1016/j. ejor.2004.09.059]
55. Wiegand, M.; E. Koomen; M. Pradhan & C. Edmonds. 2017. The impact of road development on household welfare in rural Papua New Guinea. Tinbergen Institute Amsterdam.
56. Xiahou, X.; Y. Tang; J. Yuan; T. Chang; P. Liu & Q. Li. 2018. Evaluating Social Performance of Construction Projects: An Empirical Study. Sustainability, 10(7): 1-16. DOI: 10.3390/su10072329
57. Xueqing, W.; L. Bingsheng; E.N. Allouche & L. Xiaoyan. 2008. Practical bid evaluation method considering social costs in urban infrastructure projects. Published in: 4th IEEE International Conference on Management of Innovation and Technology. DOI: 10.1109/ICMIT.2008.4654436
58. Xue, X.; R. Zhang; X. Zhang; R. J. Yang & H. Li. 2015. Environmental and social challenges for urban subway construction: An empirical study in China. International journal of project management, 33(3): 576-588. [DOI:10.1016/j.ijproman.2014.09.003]
59. Yuan, Q-M.; D.-J. Cui & W. Jiang. 2012. Study on evaluation methods of the social cost of green building project. Conference: International Association of Management Science and Engineering Technology. DOI: 10.2495/AIE120021

Add your comments about this article : Your username or Email:
CAPTCHA

Send email to the article author


Rights and permissions
Creative Commons License This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Spatial Analysis Environmental hazarts

Designed & Developed by : Yektaweb