۱. آذريون، فاطمه و مجيد اکبري (۱۳۹۵) «تعامل ادبيات و هنر با جامعه از منظر آدورنو». شناخت. شمارة ۷۴: ۷-۲۱. ۲. اسلامي، شهرام و کاظم اميري (۱۳۷۴) «نظرية زيباييشناسي تئودور آدورنو». در: بوطيقاي نو. زير نظر منصور كوشان. جلد اول. تهران: شرکت فرهنگي هنري آرست. ۱۰-۲۱ . ۳. اسلامی، شهين (۱۳۹۰) بررسي رئاليسم جادويي در آثار داستاني رضا براهني. پاياننامة کارشناسیارشد. دانشگاه ابوعلی سينا. ۴. باتامور، تام (۱۳۹۴) مکتب فرانکفورت. حسينعلی نوذری. تهران: نی. ۵. باقری، محسن (۱۳۹۰) بررسي رئاليسم جادويي و بازتاب آن در آثار داستاني رضا براهني. پاياننامة کارشناسیارشد. دانشگاه علامه طباطبايی. ۶. براهني، رضا (بيتا) روزگار دوزخي آقاي اياز. بیجا: بینا. 7. ـــــــ (1393) تاريخ مذکر. تهران: نگاه. 8. ـــــــ (1364) کيميا و خاک. تهران: مرغ آمين. 9. ـــــــ (1368) قصهنويسي. تهران: البرز. 10. ـــــــ (1358) ظلالـله. تهران: اميرکبير. ۱۱. بنيامين، والتر، تئودور آدورنو، هربرت مارکوزه (۱۳۸۸) زيباييشناسي انتقادي. ترجمة اميد مهرگان. تهران: گام نو. ۱۲. جواري، محمدحسين (۱۳۸۰) «نگاهي به تئوري زيباييشناسي آدورنو». پژوهشنامة علامه. شمارة ۱: ۱۶۷ـ۱۸۲. ۱۳. حيدري، احمدعلي (۱۳۸۷) «نظرية انتقادي مکتب فرانکفورت، هنر منفي در آراي تئودور آدورنو». فرهنگستان هنر. شمارة ۱۰: ۶۳-۸۱. ۱۴. دماوندي، مجتبي و فاطمه جعفري کمانگر (۱۳۹۱) «رمان مدرن، روايتي ديگرگونه و ديرياب». متنپژوهي ادبي. شمارة ۵۳: ۱۳۳-۱۵۶. ۱۵. رحيميان شيرمرد، محمد (۱۳۹۱) «معماي تفسير در آثار ساموئل بکت (براساس رهيافتهاي تئودور آدورنو مبني بر تفسير اثر هنري)». کيمياي هنر. شمارة ۶. ۳۶-۵۰. ۱۶. رخساريان، ا (۲۰۱۲) «روزگار دوزخي آقاي اياز يا روزگار دوزخي ما».shahrvand.com. تاريخ دسترسی۱۰/۷/۱۳۹۵ ۱۷. شاهنده، نوشين (۱۳۹۰) بررسي ماهيت هنر در مکتب فرانکفورت با تأکيد بر آراي آدورنو. رسالة دکتري. دانشگاه علامه طباطبايي. ۱۸. ـــــــ و حسينعلي نوذري (۱۳۹۲) «هنر و حقيقت در نظرية زيباشناسي آدورنو». حکمت و فلسفه. سال نهم. شمارة ۳: ۳۵-۶۰. ۱۹. شجاع، آرمان (۱۳۹۵) «اثر هنري و جهان تجربي: هنر همچون منتقد جامعه در انديشة آدورنو». جستارهاي فلسفي. سال سيام. دورة هفدهم. شمارة ۳۰: ۱۲۷-۱۴۷. ۲۰. شروقي، علي (۱۳۸۵) «روزهاي آقاي براهني». مجلة اينترنتي آفتاب. www.aftabir.com. تاريخ دسترسی ۲/۱۱/۱۳۹۵. ۲۱. صدقي رضواني، محمدرضا و حاتم قادري (۱۳۹۱) «کنش طبقاتي و تأثير آن بر ادبيات داستاني ايران، مطالعة موردي رضا براهني». پژوهش سياست نظري. دورۀ جديد. شمارۀ ۱۲: ۱۲۱-۱۴۰. ۲۲. کلنر، داگلاس (۱۳۸۷) «نقدي بر زيباشناسي مارکوزه». ترجمة علي عامري مهابادي. پژوهشنامة فرهنگستان هنر. شمارة ۱۰: ۱۱-۱۰۶. ۲۳. کهريزی، آزيتا (۱۳۸۹) بوطيقاي داستاننويسي در آثار رضا براهني. پاياننامة کارشناسیارشد، دانشگاه رازی. ۲۴. مارکوزه، هربرت (۱۳۶۲) انسان تکساحتي. تهران: اميرکبير. 25. ـــــــ (1388) بعد زيباييشناسي. ترجمة داريوش مهرجويي. تهران: هرمس. 26. ـــــــ (1388) گفتاري در رهايي. ترجمة محمود کتابي. آبادان: پرسش. ۲۷. مشفقي، آرش (۱۳۸۹) جريان سيال ذهن در ادبيات داستاني معاصر. رسالة دکتري. دانشگاه تربيتمعلم آذربايجان. ۲۸. مقدادي، بهرام (۱۳۸۷) «نظرية ادبي آدورنو». هنر. شمارة ۷۵: ۹-۳۱. ۲۹. ميلر، آندرو (۱۳۸۵) درآمدي بر نظرية فرهنگي معاصر. ترجمة جمال محمدي. تهران: ققنوس. ۳۰. نوذري، حسينعلي (۱۳۸۷) «نگاهي به آراي تئودور آدورنو درباب زيباييشناسي و هنر». پژوهشنامة فرهنگستان هنر. شمارة ۱۰: ۸۲-۱۰۵. 31. ـــــــ (1394) نظرية انتقادي مکتب فرانکفورت در علوم اجتماعي و انساني. تهران: آگه. ۳۲. هورکهايمر، ماکس و تئودور آدورنو (۱۳۸۴) ديالکتيک روشنگري. ترجمة مراد فرهادپور و اميد مهرگان. تهران: گام نو.
|