دانشگاه خوارزمی
چکیده: (4924 مشاهده)
چکیده
هدف پژوهش حاضر بررسی و مقایسه تاثیر آموزش به دو شیوه نقشههای مفهومی و سنتی بر یادگیری دانشآموزان درباره مفاهیم درس شیمیسال سوم دبیرستان است که با استفاده از نظریه فضای دانش به تجزیه و تحلیل آن پرداخته شده است. از طرح نیمه آزمایشی به صورت پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل استفاده شد. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانشآموزان سال سوم یکی از دبیرستانهای پسرانه شهرستان ایلام (250 نفر) بود. نمونهگیری به شیوه در دسترس انجام شد. تعداد دانشآموزان هر یک از این دو گروه 64 نفر بود. دو گروه با دو شیوه تدریس کاوشگری و روش تدریس سنتی تحت آموزش قرارگرفتند. برای گردآوری دادهها از آزمونهای یادگیری و نگرشسنج محققساخته استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها ازنظریه فضای دانش و نرافزارآماری پاتر استفاده شده و برای مقایسه میانگین گروهها از آزمون تی استفاده شد. یافتهها نشان داد تفاوت نگرش در دو گروه معنیدار است و ساختارهای دانش گروه کاوشگری منسجمتر بوده و مسیر بحرانی آموزش آن متفاوت از مسیر گروه سنتی است.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1395/3/5 | پذیرش: 1395/4/12 | انتشار: 1395/6/1