تأثیر جنسیّت و تیپ شخصیّتی بر کارآیی آموزشی و تمایل به فعالیّتهای آموزشی دبیران زبان انگلیسی ایران
|
گودرز علی بخشی |
|
|
چکیده: (13655 مشاهده) |
مکتب های یادگیری با ویژگیهای شخصیّتی افراد ارتباط دارند (براون، 2003؛ کلب،1984).کارآیی آموزش معلّم (بندورا،1997، 1977،1995 ؛ تیلی،2001) دراصطلاحات آموزشی نیز حائز اهمیّت میباشد. با این وجود، اثرات جنسیّت و شخصیّت بر کارآیی آموزش دبیران و نوع فعالیّتهای آنها به طور مناسب مطالعه نشده است. این مطالعه در راستای بررسی اثرات شخصیّت و جنسیّت بر کارآیی آموزشی معلّمان و همچنین فعالیّتهای آموزشی آنها انجام شده است. بدین منظور، 280 معلّم زن در این مطالعه شرکت نمودهاند. از پرسشنامههای تیپ شخصیّتی مایرز و بریگز، کارآیی آموزشی و فعالیّتهای آموزشی استفاده شده است. دادههای تحقیق بوسیلهی آمار توصیفی و دو آزمون تحلیل واریانس دو طرفه تحلیل شدهاند. نتایج تحقیق نشان میدهند که ترکیب درونگرائی، حسگرائی، تفکّر و قضاوت و همچنین ترکیب برونگرائی، حسگرائی، تفکّر و قضاوت رایجترین تیپ های شخصیّتی در میان معلّمان زبان انگلیسی درایران میباشند. نتایج همچنین نشان می دهد که دبیران زن و مرد با تیپ های شخصیتی مختلف کار آیی آموزشی یکسان دارند و جنسیت و شخصیت بر فعالیت های آموزشی آنها تاثیر دارند. |
|
واژههای کلیدی: کارآیی آموزشی، سبک های آموزشی، تیپ شخصیتی، معلمان زبان، جنیست |
|
متن کامل [PDF 247 kb]
(4549 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
انتشار: 1389/12/24
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|