جلد 9، شماره 43 - ( پاییز و زمستان 1400 )                   شماره 43 صفحات 164-146 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

zahed babalan A, karimianpour G. Investigating the Relationship between Attitude to School and School Bonding: The Mediating Role of Academic Hope. Journal title 2021; 9 (43) : 5
URL: http://erj.khu.ac.ir/article-1-905-fa.html
زاهد بابلان عادل، کریمیان پور غفار. بررسی رابطه بین نگرش به مدرسه و پیوند با مدرسه: نقش میانجی امید به تحصیل. عنوان نشریه. 1400; 9 (43) :146-164

URL: http://erj.khu.ac.ir/article-1-905-fa.html


1- دانشگاه محقق اردبیلی ، zahed@uma.ac.it
2- باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان، واحد کرمانشاه
چکیده:   (7719 مشاهده)
پژوهش حاضر با هدف رابطه بین نگرش به مدرسه و پیوند با مدرسه با نقش میانجی امید به تحصیل انجام گرفت. روش اجرای پژوهش توصیفی از نوع همبستگی به روش معادلات ساختاری (SEM) بود. جامعه آماری این پژوهش شامل تمامی دانش‌‏آموزان پسر مقطع دوم متوسطه شهرستان ثلاث باباجانی بود که با توجه به جدول مورگان و با استفاده از روش نمونه‏‌گیری خوشه‌‏ای چندمرحله‏‌ای تعداد 200 نفر به نوان نمونه انتخاب شدند. برای جمع‌‏آوری داده‌‏ها از پرسشنامه نگرش به مدرسه کوچ و سیکل (2003)، پرسشنامه پیوند با مدرسه رضایی شریف (1389) و پرسشنامه امید به تحصیل خرمایی و کمری (1396) استفاده شد. نتایج تجزیه و تحلیل داده‌‏ها نشان داد نگرش به مدرسه بر پیوند با مدرسه اثر مستقیم دارد (44/0=β)، امید به تحصیل بر پیوند با مدرسه اثر مستقیم دارد (49/0=β)، ، نگرش به مدرسه بر امید به تحصیل اثر مستقیم دارد (59/0=β) و نگرش به مدرسه بر پیوند با مدرسه از طریق امید به تحصیل اثر غیر مستقیم دارد (28/0=β).
 
شماره‌ی مقاله: 5
متن کامل [PDF 1147 kb]   (1261 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشی | موضوع مقاله: روانشناسی تربیتی
دریافت: 1399/8/28 | ویرایش نهایی: 1402/8/30 | پذیرش: 1400/10/19 | انتشار الکترونیک: 1400/11/16

فهرست منابع
1. Abasi a, jadidy h, godarzi m. (2021). Structural analysis of the relationship between mental vitality and academic engagement mediated by attitudes toward school and perception of teacher social support. Journal of cognitive analytical psychology, 44(2): 1-15.
2. Alexander, e.s. And onwuegbuzie, J.A. (2007). "Academic procrastination and the role of hope as a coping stategy". Personality and individual differences, 42(7): 1301-1310. [DOI:10.1016/j.paid.2006.10.008]
3. Battistich, v., schaps, e., Wilson, n. (2004). Effects of an elementary school intervention on wellbeing of high school students.  Indian journal of science and technology, 8(7):596-603.
4. Curry, l. A., Snyder, c. R., cook, d. L., ruby, b. C. & rehm, m. (1997). Role of hope in academic and sport achievement. Journal of personality and social psychology, 73(6), 67-125. [DOI:10.1037/0022-3514.73.6.1257]
5. Feldman, b. D. & kubota, m. (2015). Hope, self-efficacy, optimism and academic achievement: distinguishing constructs of specificity in predicting college grade-point average. Learning individual differences, 37(1), 321- 327. [DOI:10.1016/j.lindif.2014.11.022]
6. Hirschi, t. (1969). Causes of delinquency. Berkeley, ca: university of California press-Holfve‐sabel, m.a. And j.e. Gustafsson, attitudes towards school, teacher, and classmates at classroom and individual levels: an application of two‐level Scandinavian journal of educational research, vol. 49, no. 2, pp. 187-202, (2005) [DOI:10.1080/00313830500048931]
7. Howard a, daigle j. (2009). School bonding, hop, academic achievement, and participation in extracurricular activities. Gsca journal, 16(1): 24-29.
8. Jasinski, k. (2018). Basic hope, attitudes, and motivation to learn during educational activities in physical education students. International journal of physical education, sports and health 2018; 5(3): 183-188.
9. Libbey, h. P. (2004). Measuring student relationships to school: attachment, bonding, connectedness, and engagement. Journal of school health, 74(7), 274-283. [DOI:10.1111/j.1746-1561.2004.tb08284.x]
10. Malik, a. (2013). "Efficacy, hope, optimism and resilience at workplace -positive organizational behavior". International journal of scientific and research publications. 3(10): 1-4.
11. Mccoach, d.b., & siegle, d., (2003). The school attitude assessment survey-revised: a new instrument to identify academically able students who underachieve.educational and psychological measurement, 63(3), 414-429. [DOI:10.1177/0013164403063003005]
12. Niehaus, k., rudasill, k. M., & rakes, c. R. (2012). A longitudinal study of school connectedness and academic outcomes across sixth grade. Journal of school psychology, 50(4), 443-460. [DOI:10.1016/j.jsp.2012.03.002]
13. Oelsner, j., lippold, M.A. Greenberg, m.t. (2010). Factors influencing the development of school bonding among middle school students. The journal of early adolescence, 31(3), pp 463-487. [DOI:10.1177/0272431610366244]
14. Okpala, a. And okpala, c. (2014). "The role of school life expectancy and urbanization on adult literacy rates in sub-saharan africa". International business & economics research journal, 13 (2): 329-334. [DOI:10.19030/iber.v13i2.8448]
15. Onwuegbuzie, a.j. And Snyder, C.R. (2000). Relations between hope and graduate students' studying and test-taking strategies. Psychological reports, 86: 803- 806. [DOI:10.2466/pr0.2000.86.3.803]
16. Snyder cr, Harris c, Anderson Jr, holleran SA, hrving lm. The will and the ways: development and validation of an individual- difference measure of hope. Journal of personality and social psychology. 1991; 60:570-585. [DOI:10.1037/0022-3514.60.4.570]
17. Snyder, C.R. (1994). The psychology of hope: you can get there from here. New York: free press.
18. Snyder, C.R. (1995). "Conceptualizing, measuring, and nurturing hope". Journal of counseling and development, 73: 335-360. [DOI:10.1002/j.1556-6676.1995.tb01764.x]
19. Snyder, C.R. (1999). "Hope, goal blocking thoughts, and test-related anxieties". Psychological reports, 84: 206-208. [DOI:10.2466/pr0.1999.84.1.206]
20. Snyder, C.R. (2000). Handbook of hope; theory, measures, and applications. San Diego, ca; academic press.
21. Snyder, C.R. (2002). "Hope theory: rainbows in the mind". Psychological inquiry, 13(1): 249-75. [DOI:10.1207/S15327965PLI1304_01]
22. Snyder, c.r. And Lopez, s.l. (2007). Positive psychology: the scientific and practical explorations of human strengths. Sage publications, thousand oaks, London, New Delhi.
23. Snyder, C.R.; Harris, c.; Anderson, j.r.; holleran, s.a.; Irving, s.a.; sigmon, s. And et al. (1991). "The will and the ways: development and validation of an individual differences measure of hope". Journal of personality and social psychology, 60(4): 570-585. [DOI:10.1037/0022-3514.60.4.570]
24. Snyder, C.R.; hoza, b.; pelham, w. E.; rapoff, m.; ware, l.; danovsky, m. And et al. (1997). "The development and validation of the children's hope scale". Journal of pediatric psychology, 22: 399-421. [DOI:10.1093/jpepsy/22.3.399]
25. Stewart, e. B. (2008). School structural characteristics, student effort, peer association, and parental involvement. Education and urban society, 40 (2), 179-204. [DOI:10.1177/0013124507304167]
26. Verešova, m, mala, d. (2016). Attitude toward school and learning and academic achievement of adolescents. International conference on education and educational conference. [DOI:10.15405/epsbs.2016.11.90]
27. Wittenbrink, b. (2007). Measuring attitudes through priming. Implicit measures of attitudes, pp. 17-58.

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه پژوهش‌های تربیتی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 |

Designed & Developed by : Yektaweb