دوره ۱۳، شماره ۵۰ - ( ۱۰-۱۴۰۳ )                   جلد ۱۳ شماره ۵۰ صفحات ۰-۰ | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

hosseini kahnooj S, Sojasi Qeidari H. Identifying Challenges Affecting the Formation of Knowledge-Based Businesses (With Emphasis on Development and Commercialization Scenarios in Rural Areas). serd 2024; 13 (50)
URL: http://serd.khu.ac.ir/article-1-4034-fa.html
حسینی کهنوج سیدرضا، سجاسی قیداری حمدالله. شناسایی چالش‌های موثر بر شکل گیری کسب‌وکارهای دانش‌بنیان (با تاکید بر سناریوهای توسعه و تجاری سازی در مناطق روستایی). اقتصاد فضا و توسعه روستایی. ۱۴۰۳; ۱۳ (۵۰)

URL: http://serd.khu.ac.ir/article-۱-۴۰۳۴-fa.html


۱- دانشگاه فردوسی مشهد
۲- دانشگاه فردوسی مشهد ، ssojasi@yahoo.com
چکیده:   (۳۹۱ مشاهده)
هدف: این مطالعه با هدف شناسایی چالش­های موثر بر شکل­گیری کسب‌وکارهای دانش‌بنیان با تاکید بر توسعه و تجاری سازی آن­ها در مناطق روستایی با استفاده از رویکرد ماتریس اثرات متقابل و روش سناریونگاری انجام شد.
روش پژوهش: پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و از حیث روش، پیمایشی از نوع کیفی است. نمونه آماری این پژوهش را طبق اصل کفایت (اشباع) نظری 75  نفر از صاحبان مشاغل روستایی و 25 نفر از خبرگان تشکیل می­دهند.
یافته‌ها: با روش تحلیل محتوا 54 چالش در شش دسته شامل عوامل «مدیریت منابع انسانی»؛ «مالیات و گمرک»؛ «بازاریابی و فروش»؛ «مجوزدهی و نظارت»؛ «مشکلات مالی و بازار عرضه و تقاضا» و «نظام مالکیت فکری»)، شناسایی شد که از میان آنها 44 چالش به کمک تکنیک دلفی فازی پایش شد. تاثیرگذاری متغیرهای مؤثر با استفاده نرم‌افزار MICMAC به طور مستقیم سنجش شد و حول محور آن­ها سناریوهای آینده تجاری­سازی کسب‌وکارهای دانش‌بنیان روستایی ایران بوسیله نرم‌افزار Scenario Wizard استخراج گردید. با توجه به یافته‌های تحقیق، از مجموع 12 سناریوی شناسایی شده، سناریوی هفتم مطلوب‌ترین حالت ممکن را به خود اختصاص داد. در این سناریو، تمامی پیشران‌ها در حالت وضعیت مطلوب قرار دارند و تنها دو سناریوی "استفاده از نظرسنجی‌ها جهت اطلاع از سلیقه و باور مشتری (E2)" و "استفاده از پلتفرم‌ها و کانال‌های متعدد برای تبلیغات"(F2) در وضعیت بینابین قرار دارند.
نتیجه‌گیری: سناریوی طلایی استخراج شده در پژوهش، حول محور تربیت نیروهای حرفه‌ای و مسئله‌یاب و خلاق جهت مقابله با ریسک‌های بی‌ثبات کننده تجاری­سازی کسب­و­کارهای دانش‌بنیان روستایی می‌چرخد.
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1403/4/10 | پذیرش: 1403/8/18

فهرست منابع
۱. آزاد، ناصر؛ محمدی پور، مجتبی؛ نقدی، بهمن. (۱۳۹۷). چالش‌های تجاری‌سازی محصولات دانش‌بنیان با تأکید بر بخش بازاریابی و مالی (مورد مطالعه: پارک فناوری دانشگاه تهران)، نشریه اقتصاد مالی، ۱۲(۴۴)، ۱۸۹-۲۰۷. https://journals.iau.ir/article_۶۶۳۷۹۹.html
۲. آقاجانی، حسنعلی و طالب‌نژاد، عاطفه. (۱۳۹۰). ارزیابی مقایسه‌ای عملکرد مراکز رشد فناوری منتخب در ایران، فصلنامه توسعه کارآفرینی، شماره ۱۳، صص ۱۶۵-۱۴۹. https://jed.ut.ac.ir/article_۲۴۲۱۶.html?lang=fa
۳. بابایی فیشانی، محمدرضا؛ خوزین، علی؛ ضیاء، بابک و اشرفی، مجید. (۱۳۹۹). طراحی الگوی اکوسیستم تأمین مالی کارآفرینی فناورانه در کسبوکارهای دانش‌بنیان (مورد مطالعه: حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات)، فصلنامه تحقیقات حسابداری و حسابرسی، ۱۲(۴۸)، ۱۷۷-۱۹۲. [DOI:۱۰,۲۲۰۳۴/iaar.۲۰۲۰.۱۲۸۲۳۴]
۴. بندریان، رضا و کهریزی، عبدالمجید. (۱۳۹۵). تجزیه و تحلیل ارکان مدل کسب‌وکار سازمآن‌های پژوهش و فناوری به‌عنوان کسب‌وکارهای خدماتی دانش‌بنیان، مجله توسعه تکنولوژی صنعتی، ۱۵(۲۹)، ۵-۱۴. https://jtd.iranjournals.ir/article_۲۱۹۶۱.html?lang=en
۵. بیات، سوده؛ ضرغام بروجنی، حمید؛ خواستار، حمزه و تقوی فرد، محمد تقی. (۱۳۹۷). مطالعه کیفی زمینه‌های بقای دانش بومی کسب‌وکارهای مردم محور در ایران، فصلنامه سیاستگذاری عمومی، ۴(۳)، ۲۷-۴۶. [DOI:۱۰,۲۲۰۵۹/ppolicy.۲۰۱۸.۶۸۲۴۰]
۶. پورجوهری، امیرحسین. (۱۴۰۱). آینده‌پژوهی جایگاه مدیریت شهری در توسعه کسب‌وکارهای کوچک شهری؛ نمونه مورد مطالعه: کسب وکارهای کوچک تولیدی و خدمات فنی شهر تهران، فصلنامه پژوهش‌های اقتصادی (رشد و توسعه پایدار)، ۲۲(۳)، ۱۵۷-۱۸۵. http://ecor.modares.ac.ir/article-۱۸-۵۷۳۶۱-fa.html
۷. دادگر، یدالله؛ یزدانی، مهدی و خوئینی، پریسا (۱۳۹۹). بررسی و شناسایی متغیرهای مؤثر بر تحقق اقتصاد دانش‌بنیان در ایران و کشورهای منتخب در افق ۲۰۵۰، مجله بررسی مسائل اقتصاد ایران، ۶(۱)، ۱۳۱-۱۴۷. [DOI:۱۰,۳۰۴۶۵/ce.۲۰۱۹.۴۹۲۰]
۸. سجاسی قیداری، حمدالله؛ شایان، حمید و حسینی‌کهنوج، سیدرضا. (۱۳۹۷). شناسایی عوامل مؤثر بر شکست کسب‌وکارهای کارآفرینان محلی با روش تئوری بنیانی و رویکرد آینده‌پژوهی(مطالعه موردی: گلخانه داران مناطق روستایی شهرستان جیرفت)، فصلنامه برنامه‌ریزی و آمایش فضا، ۲۲(۱)، ۱۵۴-۱۸۶. http://hsmsp.modares.ac.ir/article-۲۱-۱۶۰۹۹-fa.html
۹. سلیمانی، محبوبه؛ حسین‌قلی‌زاده، رضوان و خوراکیان، علیرضا. (۱۳۹۵)، عوامل سوق دهنده و بازدارنده راه‌اندازی شرکت‌های مستقر در مرکز رشد علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد، مجله توسعه کارآفرینی، (۱) ۹، ۹۷- ۷۹. https://dorl.net/dor/۲۰,۱۰۰۱.۱.۲۰۰۸۲۲۶۶.۱۳۹۵.۹.۱.۵.۷
۱۰. شجاعی فرد، علی(۱۳۹۸). توانمندسازی و ایجاد کارآفرینی روستایی در محیط‌های کسب و کار کوچک(مورد: دهستان آیسین-شهرستان بندرعباس)، فصلنامه برنامه‌ریزی منطقه‌ای، (۹) ۳۶، ۱۹۶-۱۸۵. https://dorl.net/dor/۲۰,۱۰۰۱.۱.۲۲۵۱۶۷۳۵.۱۳۹۸.۹.۳۶.۱۲.۱
۱۱. شریف عسکری، صفا؛ کاباران زاد قدیم، محمدرضا؛ حقیقت منفرد، جلال و عدالتیان شهریاری، جمشید. (۱۳۹۹). مدلسازی عوامل مؤثر بر تشخیص فرصت‌های کارآفرینی بین‌المللی در شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی با روش ساختاری تفسیری، نشریه مدیریت کسب‌وکارهای بین‌المللی، ۳(۴)، ۶۷-۸۶. [DOI:۱۰,۲۲۰۳۴/jiba.۲۰۲۱.۴۳۱۰۲.۱۵۷۹]
۱۲. شیرازی، حسین؛ هاشم زاده، غلام رضا؛ رادفر، رضا و ترابی، تقی. (۱۳۹۸). ارزیابی عملکرد تجاری‌سازی فناوری شرکت‌های دانش‌بنیان نوپا بر پایه روش بهترین- بدترین فازی، فصلنامه مدیریت توسعه فناوری، ۷(۲)، ۱۲۹-۱۵۹. [DOI:۱۰,۲۲۱۰۴/jtdm.۲۰۱۹.۳۱۶۷.۲۰۹۶]
۱۳. قاسمی، مریم و یاراحمدی، میترا. (۱۳۹۹). بررسی نقش صندوق کارآفرینی امید در توسعه کسب‌وکارهای خرد در نواحی روستایی (مطالعه موردی: روستاهای شهرستان کاشمر)، نشریه جامعه شناسی اقتصادی و توسعه، ۹(۱)، ۲۱۹-۲۴۲. https://dorl.net/dor/۲۰,۱۰۰۱.۱.۲۳۲۲۴۳۷۱.۱۳۹۹.۹.۱.۱۰.۳
۱۴. کریمی، عبدالرسول؛ حقیقی، محمد و ناطق، تهمینه. (۱۳۹۸). ارائه الگوی راهبردهای تجاری‌سازی محصولات و فناوری‌های نوین در شرکت‌های دانش‌بنیان نوپا، فصلنامه طب و تزکیه، ۲۸(۲)، ۵۴-۶۹. https://www.tebvatazkiye.ir/article_۹۳۲۱۶.html
۱۵. محمدکاظمی، رضا؛ طالبی، کامبیز؛ داوری، علی و دهقان نجم آبادی، عامر. (۱۴۰۰). طراحی مدل توانمندسازی کسب‌وکارهای کوچک و متوسط دانش‌بنیان با رویکرد دیمتل، فصلنامه علوم مدیریت ایران، ۱۶(۶۱)، ۱۶-۱. https://journal.iams.ir/article_۳۴۵.html
۱۶. مردانشاهی، محمد مهدی. (۱۳۹۶). بررسی عوامل مؤثر بر توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات در کسب‌وکارهای دانش‌بنیان کشاورزی(مطالعه موردی: مرکز رشد واحدهای فناور طبرستان)، فصلنامه رشد فناوری، ۱۳(۵۲)، ۲۳-۱۶. [DOI:۱۰,۷۵۰۸/jstpi.۲۰۱۷.۰۴.۰۰۴]
۱۷. مقصودی گنجه، یاسر؛ خانی، ناصر و عالم تبریز، اکبر (۱۳۹۸). توانمندی شبکه‌سازی، ساختار شبکه های کسب وکار و عملکرد تجاری‌سازی در شرکت‌های دانش‌بنیان (مورد مطالعه: شرکت‌های دانش‌بنیان استان اصفهان)، فصلنامه مدیریت توسعه فناوری، ۷(۴)، ۱۵۱-۱۸۰. [DOI:۱۰,۳۰۵۱۰/psi.۲۰۲۱.۳۱۷۰۶۲.۲۷۰۹]
۱۸. میرزایی، خلیل؛ شکوری، اعظم؛ سپه پناه، مرجان؛ عواطفی کمل، فرشته و سامیان، مسعود. (۱۴۰۲). شناسایی سناریوهای توسعه پایدار روستایی استان همدان (با تأکید بر توسعه کارآفرینی و مشاغل خانگی). اقتصاد فضا و توسعه روستایی. (۴۳) ۱۲، ۱۸-۱. http://serd.khu.ac.ir/article-۱-۳۹۰۷-fa.html
۱۹. میرغفوری، سیدحبیب الله؛ مروتی شریف آبادی، علی و زاهدی، امیراحسان. (۱۳۹۷). طراحی مدل یکپارچه توسعه سطح نوآوری و تجاری‌سازی شرکت‌های دانش‌بنیان ایران، فصلنامه ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، ۷(۲۸)، ۱۰۷-۱۴۲. https://journals.iau.ir/article_۵۴۰۸۲۲.html
۲۰. میگون پوری، الهه؛ کاباران زاد قدیم، محمدرضا؛ حقیقت منفرد، جلال و بیات ترک، امیر. (۱۳۹۸). ارائه مدل بومی بین‌المللی شدن مبتنی بر شبکه در کسب وکارهای کوچک و متوسط حوزه فناوری پیشرفته ایران، نشریه جامعه شناسی سیاسی ایران، ۲(۴)، ۷۲۸-۷۴۹. [DOI:۱۰,۳۰۵۱۰/psi.۲۰۲۱.۳۱۷۰۶۲.۲۷۰۹]
۲۱. آزاد، ناصر؛ محمدی پور، مجتبی؛ نقدی، بهمن. (۱۳۹۷). چالش‌های تجاری‌سازی محصولات دانش‌بنیان با تأکید بر بخش بازاریابی و مالی (مورد مطالعه: پارک فناوری دانشگاه تهران)، نشریه اقتصاد مالی، ۱۲(۴۴)، ۱۸۹-۲۰۷. https://journals.iau.ir/article_۶۶۳۷۹۹.html
۲۲. آقاجانی، حسنعلی و طالب‌نژاد، عاطفه. (۱۳۹۰). ارزیابی مقایسه‌ای عملکرد مراکز رشد فناوری منتخب در ایران، فصلنامه توسعه کارآفرینی، شماره ۱۳، صص ۱۶۵-۱۴۹. https://jed.ut.ac.ir/article_۲۴۲۱۶.html?lang=fa
۲۳. بابایی فیشانی، محمدرضا؛ خوزین، علی؛ ضیاء، بابک و اشرفی، مجید. (۱۳۹۹). طراحی الگوی اکوسیستم تأمین مالی کارآفرینی فناورانه در کسبوکارهای دانش‌بنیان (مورد مطالعه: حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات)، فصلنامه تحقیقات حسابداری و حسابرسی، ۱۲(۴۸)، ۱۷۷-۱۹۲.
۲۴. بندریان، رضا و کهریزی، عبدالمجید. (۱۳۹۵). تجزیه و تحلیل ارکان مدل کسب‌وکار سازمآن‌های پژوهش و فناوری به‌عنوان کسب‌وکارهای خدماتی دانش‌بنیان، مجله توسعه تکنولوژی صنعتی، ۱۵(۲۹)، ۵-۱۴. https://jtd.iranjournals.ir/article_۲۱۹۶۱.html?lang=en
۲۵. بیات، سوده؛ ضرغام بروجنی، حمید؛ خواستار، حمزه و تقوی فرد، محمد تقی. (۱۳۹۷). مطالعه کیفی زمینه‌های بقای دانش بومی کسب‌وکارهای مردم محور در ایران، فصلنامه سیاستگذاری عمومی، ۴(۳)، ۲۷-۴۶.
۲۶. پورجوهری، امیرحسین. (۱۴۰۱). آینده‌پژوهی جایگاه مدیریت شهری در توسعه کسب‌وکارهای کوچک شهری؛ نمونه مورد مطالعه: کسب وکارهای کوچک تولیدی و خدمات فنی شهر تهران، فصلنامه پژوهش‌های اقتصادی (رشد و توسعه پایدار)، ۲۲(۳)، ۱۵۷-۱۸۵. http://ecor.modares.ac.ir/article-۱۸-۵۷۳۶۱-fa.html
۲۷. دادگر، یدالله؛ یزدانی، مهدی و خوئینی، پریسا (۱۳۹۹). بررسی و شناسایی متغیرهای مؤثر بر تحقق اقتصاد دانش‌بنیان در ایران و کشورهای منتخب در افق ۲۰۵۰، مجله بررسی مسائل اقتصاد ایران، ۶(۱)، ۱۳۱-۱۴۷.
۲۸. سجاسی قیداری، حمدالله؛ شایان، حمید و حسینی‌کهنوج، سیدرضا. (۱۳۹۷). شناسایی عوامل مؤثر بر شکست کسب‌وکارهای کارآفرینان محلی با روش تئوری بنیانی و رویکرد آینده‌پژوهی(مطالعه موردی: گلخانه داران مناطق روستایی شهرستان جیرفت)، فصلنامه برنامه‌ریزی و آمایش فضا، ۲۲(۱)، ۱۵۴-۱۸۶. http://hsmsp.modares.ac.ir/article-۲۱-۱۶۰۹۹-fa.html
۲۹. سلیمانی، محبوبه؛ حسین‌قلی‌زاده، رضوان و خوراکیان، علیرضا. (۱۳۹۵)، عوامل سوق دهنده و بازدارنده راه‌اندازی شرکت‌های مستقر در مرکز رشد علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد، مجله توسعه کارآفرینی، (۱) ۹، ۹۷- ۷۹. https://dorl.net/dor/۲۰,۱۰۰۱.۱.۲۰۰۸۲۲۶۶.۱۳۹۵.۹.۱.۵.۷
۳۰. شجاعی فرد، علی(۱۳۹۸). توانمندسازی و ایجاد کارآفرینی روستایی در محیط‌های کسب و کار کوچک(مورد: دهستان آیسین-شهرستان بندرعباس)، فصلنامه برنامه‌ریزی منطقه‌ای، (۹) ۳۶، ۱۹۶-۱۸۵. https://dorl.net/dor/۲۰,۱۰۰۱.۱.۲۲۵۱۶۷۳۵.۱۳۹۸.۹.۳۶.۱۲.۱
۳۱. شریف عسکری، صفا؛ کاباران زاد قدیم، محمدرضا؛ حقیقت منفرد، جلال و عدالتیان شهریاری، جمشید. (۱۳۹۹). مدلسازی عوامل مؤثر بر تشخیص فرصت‌های کارآفرینی بین‌المللی در شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی با روش ساختاری تفسیری، نشریه مدیریت کسب‌وکارهای بین‌المللی، ۳(۴)، ۶۷-۸۶.
۳۲. شیرازی، حسین؛ هاشم زاده، غلام رضا؛ رادفر، رضا و ترابی، تقی. (۱۳۹۸). ارزیابی عملکرد تجاری‌سازی فناوری شرکت‌های دانش‌بنیان نوپا بر پایه روش بهترین- بدترین فازی، فصلنامه مدیریت توسعه فناوری، ۷(۲)، ۱۲۹-۱۵۹.
۳۳. قاسمی، مریم و یاراحمدی، میترا. (۱۳۹۹). بررسی نقش صندوق کارآفرینی امید در توسعه کسب‌وکارهای خرد در نواحی روستایی (مطالعه موردی: روستاهای شهرستان کاشمر)، نشریه جامعه شناسی اقتصادی و توسعه، ۹(۱)، ۲۱۹-۲۴۲. https://dorl.net/dor/۲۰,۱۰۰۱.۱.۲۳۲۲۴۳۷۱.۱۳۹۹.۹.۱.۱۰.۳
۳۴. کریمی، عبدالرسول؛ حقیقی، محمد و ناطق، تهمینه. (۱۳۹۸). ارائه الگوی راهبردهای تجاری‌سازی محصولات و فناوری‌های نوین در شرکت‌های دانش‌بنیان نوپا، فصلنامه طب و تزکیه، ۲۸(۲)، ۵۴-۶۹. https://www.tebvatazkiye.ir/article_۹۳۲۱۶.html
۳۵. محمدکاظمی، رضا؛ طالبی، کامبیز؛ داوری، علی و دهقان نجم آبادی، عامر. (۱۴۰۰). طراحی مدل توانمندسازی کسب‌وکارهای کوچک و متوسط دانش‌بنیان با رویکرد دیمتل، فصلنامه علوم مدیریت ایران، ۱۶(۶۱)، ۱۶-۱. https://journal.iams.ir/article_۳۴۵.html
۳۶. مردانشاهی، محمد مهدی. (۱۳۹۶). بررسی عوامل مؤثر بر توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات در کسب‌وکارهای دانش‌بنیان کشاورزی(مطالعه موردی: مرکز رشد واحدهای فناور طبرستان)، فصلنامه رشد فناوری، ۱۳(۵۲)، ۲۳-۱۶.
۳۷. مقصودی گنجه، یاسر؛ خانی، ناصر و عالم تبریز، اکبر (۱۳۹۸). توانمندی شبکه‌سازی، ساختار شبکه های کسب وکار و عملکرد تجاری‌سازی در شرکت‌های دانش‌بنیان (مورد مطالعه: شرکت‌های دانش‌بنیان استان اصفهان)، فصلنامه مدیریت توسعه فناوری، ۷(۴)، ۱۵۱-۱۸۰.
۳۸. میرزایی، خلیل؛ شکوری، اعظم؛ سپه پناه، مرجان؛ عواطفی کمل، فرشته و سامیان، مسعود. (۱۴۰۲). شناسایی سناریوهای توسعه پایدار روستایی استان همدان (با تأکید بر توسعه کارآفرینی و مشاغل خانگی). اقتصاد فضا و توسعه روستایی. (۴۳) ۱۲، ۱۸-۱. http://serd.khu.ac.ir/article-۱-۳۹۰۷-fa.html
۳۹. میرغفوری، سیدحبیب الله؛ مروتی شریف آبادی، علی و زاهدی، امیراحسان. (۱۳۹۷). طراحی مدل یکپارچه توسعه سطح نوآوری و تجاری‌سازی شرکت‌های دانش‌بنیان ایران، فصلنامه ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، ۷(۲۸)، ۱۰۷-۱۴۲. https://journals.iau.ir/article_۵۴۰۸۲۲.html
۴۰. میگون پوری، الهه؛ کاباران زاد قدیم، محمدرضا؛ حقیقت منفرد، جلال و بیات ترک، امیر. (۱۳۹۸). ارائه مدل بومی بین‌المللی شدن مبتنی بر شبکه در کسب وکارهای کوچک و متوسط حوزه فناوری پیشرفته ایران، نشریه جامعه شناسی سیاسی ایران، ۲(۴)، ۷۲۸-۷۴۹.
41. Aghajani, H.A, & Talebnejad, A. (2011). Comparative evaluation of the performance of selected technology growth centers in Iran. Scientific Research Quarterly Journal of Entrepreneurship Development, 4(3), 149-165. (In Persian). https://jed.ut.ac.ir/article_24216.html?lang=fa
42. Azad, N, Mohammadipour, M, Naqdi, B. (2017). Challenges of commercializing knowledge-based products with an emphasis on marketing and finance (case study: Tehran University Technology Park), Financial Economy Journal, 12(44), 189-207. (In Persian). https://journals.iau.ir/article_663799.html
43. babaei fishani, M. R., khozin, A., ziyae, B., & Ashrafi, M. (2020). Designing a Model of Technological Entrepreneurship Financing Ecosystem in Knowledge-Based Business Case Study: Information Technology and Communication. Accounting and Auditing Research, 12(48), 177-192. (In Persian).
44. Bandarian, R., Kahrizi, A. (2017). Analysis of Business model Pillars of Research and Technology Organizations (RTOs) as a Knowledge Intensive Business Services (KIBS). Quarterly journal of Industrial Technology Development, 15(29), 5-14. (In Persian). https://jtd.iranjournals.ir/article_21961.html?lang=en
45. Barari Jirandeh, A., Sajadi, S. M., & davari, A. (2022). Designing a Resilience Model for Start-Ups: A Path to Startups Foresight. Journal of Iran Futures Studies, 7(2), 155-179. (In Persian).
46. Bayat, S., Zargham Boroujeni, H., Khastar, H., & Taghavifard, M. T. (2018). Qualitative Research in Indigenous Knowledge Survival of Community Businesses in iran. Iranian Journal of Public Policy, 4(3), 27-46. (In Persian).
47. Bell, W. (2001). Futures studies comes of age: twenty-five years after The limits to growth. Futures, 33(1), 63-76.
48. Dadgar, Y., yazdani, M., & khoeini, P. (2019). Investigating and identifying variables affecting the realization of the economics of students in Iran and selected countries on the horizon of 2050. Journal of Iranian Economic Issues, 6(1), 101-120. (In Persian).
49. Ghasemi, M., & Yarahmadi, M. (2020). Investigating the Role of the Hope Entrepreneurship Fund in the Development of Small Businesses in Rural Areas (Case study: villages of Kashmar county). Journal of Economic & Developmental Sociology, 9(1), 219-242. (In Persian). https://dorl.net/dor/20.1001.1.23224371.1399.9.1.10.3.
50. Karimi, A.R, Haghighi, M, Natiq, T. (2018). Presenting the model of commercialization strategies of new products and technologies in new knowledge-based companies, Quarterly Journal of Medicine and Cultivation. 28(2), 54-69. (In Persian). https://www.tebvatazkiye.ir/article_93216.html.
51. Maghsoodi Ganje, Y, Khani, N, Aleme-Tabriz, A. (2018). Networking capability, business network structure and commercialization performance in knowledge-based companies (case study: knowledge-based companies of Isfahan province), Development and Technology Management Quarterly, 7(4), 151-180. (In Persian).
52. Mardanshahi, M.M. (2016). Investigating factors affecting the development of information and communication technology in agricultural knowledge-based businesses (case study: Tabaristan Technology Units Growth Center), Growth and Technology Quarterly, 13(52), 24. (In Persian).
53. Meygoon poori, E., kabaran zad ghadim, M., haghighat monfared, J., & bayat tork, A. (2020). Providing a model of localization based on network-based internationalization in small and medium-sized businesses in the field of advanced technology in Iran1. Political Sociology of Iran, 2(4), 728-749. (In Persian).
54. Mirghfouri, S.H, Maruti Sharifabadi, A, Zahedi, A. (2017). Designing an integrated model for developing the level of innovation and commercialization of Iran's knowledge-based companies, Quarterly Journal of Innovation and Creativity in Human Sciences, 7(28), 107-142. (In Persian). https://journals.iau.ir/article_540822.html
55. Mirzaei K, Skakouri A, Sepahpanah M, Avatefiakmal F, Samian M(2018). The identification of sustainable rural development scenarios in Hamadan Province emphasizing entrepreneurship and home businesses. journal space economy & rural development . 12 (43) :1-18. (In Persian). http://serd.khu.ac.ir/article-1-3907-fa.html.
56. Mohammadkazemi, R., Talebi, K., Davari, A., & Dehghan najmabadi, A. (2021). Designing a Model of Empowerment for Small and Medium-Sized Businesses Knowledge-Based with a DEMATEL Approach. Iranian journal of management sciences, 16(61), 1-16. (In Persian). https://journal.iams.ir/article_345.html.
57. Phan, P. H., Siegel, D. S., & Wright, M. (2005). Science parks and incubators: observations, synthesis and future research. Journal of business venturing, 20(2), 165-182.
58. Pourjohari A. Futurism the Position of Urban Management in Business Development and Small Urban Businesses: Case Study of Small Manufacturing Businesses and Technical Services in Tehran. Journal of The Economic Research. 22 (3). 7. (In Persian). http://ecor.modares.ac.ir/article-18-57361-fa.html.
59. sharifaskari, S., Kabaranzad ghadim, M. R., haghighat monfared,, J., & Edalatian Shahriari, J. (2021). modeling factors affecting international entrepreneurial opportunities recognition in Iranian knowledge-based companies with ISM method. Journal of International Business Administration, 3(4), 67-86. (In Persian).
60. shirazi, H., Hashemzadeh, G., Radfar, R., & Torabi, T. (2019). Evaluating knowledge-based start-up companies’ technology commercialization performance using fuzzy best-worst method. Journal of Technology Development Management, 7(2), 129-159. (In Persian).
61. shojaeifard, A. (2020). Empowering and Creating Rural Entrepreneurship in Small Business Environment Case Study of Hormozgan Province Villages. Regional Planning, 9(36), 185-196(In Persian). https://dorl.net/dor/20.1001.1.22516735.1398.9.36.12.1
62. Sojasi Qeidari H, shayan H, Hosseini Kahnooj S-R. (2018). Identifying Factors Affecting on Entrepreneurs Local Business Defeat by Fundamental Theory and Futuristic Approach. Journal of Spatial Planning; 22 (1) :154-186. (In Persian). http://hsmsp.modares.ac.ir/article-21-16099-fa.html.
63. Soleimani, M., Hossein Qolizadeh, R., Khorakiyan, A. (2016), driving and inhibiting factors of starting companies located in the Humanities Development Center of Ferdowsi University of Mashhad, Journal of Entrepreneurship Development, 9(1), 97- 79. (In Persian). https://dorl.net/dor/20.1001.1.20082266.1395.9.1.5.7.
64. Stephens, S., & Onofrei, G. (2012). Measuring business incubation outcomes: an Irish case study. The International Journal of Entrepreneurship and Innovation, 13(4), 277-285.‌
65. Voisey, P., Gornall, L., Jones, P., & Thomas, B. (2006). The measurement of success in a business incubation project. Journal of Small Business and Enterprise Development, 13(3), 454-468.‌
66. Voros, J. (2005). A generalised “layered methodology” framework. Foresight, 7(2), 28-40.
67. Zahedi, A. E., Mirghfoori, S. H., & Morovati Sharif Abadi, A. (2018). An integrated map to developing the innovation and commercialization potential of Iranian knowledge-based companies. Cogent Business & Management, 5(1), 1523345.‌

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه اقتصاد فضا و توسعه روستایی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 |

Designed & Developed by : Yektaweb