امیدی نبی، محمدی اسفندیار، پور اشرف یاسان اله، خلیلی کرم. تحلیل عوامل مؤثر بر ایجاد و توسعه شرکت های کوچک و متوسط کارآفرینی در نواحی روستایی استان ایلام
. اقتصاد فضا و توسعه روستایی. 1397; 7 (25) :145-164
URL: http://serd.khu.ac.ir/article-1-3159-fa.html
1- گروه مدیریت، واحد ایلام، دانشگاه آزاد اسلامی، ایلام، ایران
2- دانشیار مدیریت بازرگانی، دانشگاه ایلام، ایلام، ایران ، Esfand1970@yahoo.com
3- دانشیار مدیریت بازرگانی، دانشگاه ایلام، ایلام، ایران
4- استادیار گروه مدیریت، واحد ایلام، دانشگاه آزاد اسلامی، ایلام، ایران
چکیده: (4273 مشاهده)
شرکت های کوچک و متوسط با دارا بودن ویژگی های هستند که با وضعیت اقتصادی روستاهای ایران دارند. این پژوهش کمّی و ماهیت و هدف آن کاربردی و ازنظر گردآوری دادهها نیز توصیفی- پیمایشی است. برای تحلیل دادهها از نرمافزار SPSS بهعنوان نرمافزار اصلی و از نرمافزار LISREL بهعنوان نرمافزار کمکی استفاده شد. جامعه آماری تحقیق شامل 598 نفر از کارشناسان و مدیران دستگاههای اجرایی فعالان اقتصادی روستاها (کارآفرینان و تعاونیداران روستایی) و اساتید دانشگاه بودند. برای پایایی گزارههای پژوهش، از آزمون آلفای کرونباخ استفاده شد و از روش غربالزنی نیز برای اعمال روایی در پرسشنامه استفاده شد. ضریب آلفای کرونباخ تمام گزارهها، مقادیر بیشتر از 0.873 داشتهاند که نشانگر تأیید پایایی پرسشنامه است. برای افزایش روایی علاوهبر تأیید آن ازطریقِ غربالزنی، روایی صوری پرسشنامه نیز، توسط اساتید دانشگاه نیز بازنگری و تأیید شد. در این پژوهش از میان 38 متغیر شناسایی شده ، بعد از انجام بررسی های لازم و زمینه شمولیت متغییرها، در مجموع 20 متغیّر مؤثر بر ایجاد و توسعه شرکتهای کوچک و متوسط،در روستاها شناسایی شدند. پس از بهکار بردن تحلیل عاملی، برای تعیین تعداد عوامل از روش کیسر استفاده شد. برپایه این ملاک، عوامل تامین مالی و نهاده های تولیدی، عوامل حمایتی و ترغیبی، عوامل آموزشی و مهارتی و عوامل فرهنگی و اجتماعی، دارای ارزش ویژه بالای 1 شناسایی و بهعنوان عوامل قابل استخراج تعیین شدند. با توجه به شاخصهای آماری با استفاده از روش تحلیل عوامل اصلی، این 4 عامل درمجموع 7531/0 درصد از واریانس کل متغیّرها را توانستند تبیین کنند.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1397/9/29 | پذیرش: 1397/9/29