دوره 15، شماره 4 - ( دوره پانزده، شماره چهارم، زمستان 1400 )                   جلد 15 شماره 4 صفحات 60-46 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Beygi A. Comparison of the effectiveness of positive cognitive behavioral therapy on mental well-being and resilience in adolescents with depressive symptoms. rph. 2022; 15 (4) :46-60
URL: http://rph.khu.ac.ir/article-1-4146-fa.html
بیگی علی، نجفی محمود، محمدی فر محمدعلی، عبداللهی عباس. مقایسه اثربخشی رفتاردرمانی شناختی مثبت‌نگر و رفتاردرمانی شناختی بر بهزیستی ذهنی و تاب‌آوری در نوجوانان با علائم افسردگی. فصلنامه پژوهش در سلامت روانشناختی. 1400; 15 (4) :60-46

URL: http://rph.khu.ac.ir/article-1-4146-fa.html


1- آموزش و پرورش
2- دانشگاه سمنان ، m_najafi@semnan.ac.ir
3- دانشگاه سمنان
4- دانشگاه الزهرا
چکیده:   (556 مشاهده)
رفتاردرمانی شناختی مثبت­‌نگر رویکرد تلفیقی جدید در درمان­‌های روان­شناسی است که رفتاردرمانی شناختی را با درمان راه­‌حل‌­محور و روان­شناسی مثبت­‌نگر به بهترین وجه ترکیب کرده است. هدف از پژوهش حاضر، مقایسه اثربخشی رفتاردرمانی شناختی مثبت­‌نگر و رفتاردرمانی شناختی سنتی بر بهزیستی ذهنی و تاب­‌آوری در نوجوانان با علائم افسردگی بود. طرح پژوهش نیمه­‌آزمایشی از نوع پیش‌­آزمون و پس‌­آزمون با گروه کنترل بود. به این منظور، از بین دانش‌­آموزان پسری که نمره افسردگی­شان بالاتر از نمره برش بود، و ملاک‌­های ورود و خروج را دارا بودند، به تصادف 17 نفر به گروه آزمایشی1 (رفتاردرمانی شناختی مثبت­نگر)، 17 نفر به گروه آزمایشی 2 (رفتاردرمانی شناختی)، و 17 نفر به گروه کنترل (بدون مداخله)، اختصاص یافت. مقیاس‌­های بهزیستی ذهنی دانش‌­آموزان و تاب­‌آوری کونور و دیویسون به عنوان پیش­آزمون اجرا شدند، و پس از اجرای مداخلات، مقیاس­های فوق به عنوان پس­آزمون اجرا شدند. یک ماه پس از اجرای پس‌­آزمون، مقیاس­‌های فوق به عنوان پیگیری اجرا شدند. تحلیل داده­‌ها با استفاده از تحلیل کواریانس چندمتغیره انجام شد.  نتایج پژوهش نشان داد که نمرات دانش‌­آموزان در بهزیستی ذهنی دانش­‌آموزان و تاب­‌آوری در مرحله پس‌­آزمون و پیگیری در رفتاردرمانی شناختی مثبت­نگر در مقایسه با رفتاردرمانی شناختی و کنترل به طور معناداری بالا بود. به نظر می­رسد که؛ رفتاردرمانی شناختی مثبت­‌نگر برای تقویت مولفه­‌های عملکرد مثبت می­‌تواند، اثربخشی بیشتری داشته باشد. لازم است، پژوهش‌­های بیشتر این موضوع را مشخص کنند.
شماره‌ی مقاله: 4
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی بالینی
دریافت: 1400/10/24 | پذیرش: 1401/2/25 | انتشار: 1401/2/28

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه پژوهش در سلامت روانشناختی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2022 CC BY-NC 4.0 |

Designed & Developed by : Yektaweb