Parhizkar N, Mashhadi A, Salehi Fadardi J, Fayyzi Bordbar M R. Effectiveness of Cognitive Behavioral Group Therapy Based on Executive Functions in the Improvement of Executive Functions in Individual with ADHD. Journal title 2014; 7 (3) :55-65
URL:
http://rph.khu.ac.ir/article-1-1825-fa.html
پرهیزکار نرگس، مشهدی علی، صالح فدردی جواد، فیاضی بردبار محمدرضا. اثربخشی گروه درمانی شناختی ـ رفتاری مبتنی بر کنشهای اجرایی بر بهبود کنشهای اجرایی افراد مبتلا به اختلال نارسایی توجه/ فزون کنشی. عنوان نشریه. 1392; 7 (3) :55-65
URL: http://rph.khu.ac.ir/article-1-1825-fa.html
1- دانشگاه فردوسی مشهد
2- دانشگاه فردوسی مشهد ، mashhadia@yahoo.com
3- دانشگاه علوم پزشکی مشهد
چکیده: (8241 مشاهده)
هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی گروهدرمانی شناختی- رفتاری مبتنی بر کنشهای اجرایی، بر بهبود کنشوری اجرایی دانشجویان مبتلا به اختلال نارسایی توجه/ فزون کنشی (ADHD) بود. این پژوهش در سال تحصیلی 1392-1391 انجام و از طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه گواه استفاده شد. بدین منظور از دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد که قبلاً تشخیص ADHD گرفته بودند یا از نشانههای این اختلال رنج میبردند، دعوت شد. تشخیص اولیه از طریق مقیاس درجهبندی ADHD بزرگسالان بارکلی و تشخیص قطعی با مصاحبهی روانپزشکی صورت گرفت. 32 نفر از دانشجویان مبتلا به ADHD انتخاب شدند و به صورت گمارش تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه قرار گرفتند. گروه درمانی شناختی ـ رفتاری مبتنی بر کنشهای اجرایی برای گروه آزمایش ارائه شد و گروه گواه در فهرست انتظار قرار گرفت. هر دو گروه قبل و بعد از مداخله، پرسشنامههای BAARS و نارسایی کنشهای اجرایی بارکلی (BDEFS) را تکمیل کردند. نتایج حاصل از تحلیل کوواریانس نشان داد که گروه آزمایش نسبت به گروه گواه، پس از مداخله، بهبود معناداری را در کنشهای اجرایی مدیریت زمان، برنامهریزی و سازماندهی، خود انگیزشی و خودنظم جویی هیجانی نشان دادند. نتایج پژوهش نشان میدهد که گروه درمانی شناختی - رفتاری مبتنی بر کنشهای اجرایی، بر بهبود کنشوری اجرایی دانشجویان مبتلا به ADHD مؤثر بوده و میتواند به عنوان یک رویکرد نوین به بهبود کنشهای اجرایی در این دانشجویان منجر شده، و در کنار سایر درمانها مورد توجه قرار گیرد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
انتشار: 1393/3/25