Volume 9, Issue 17 (9-2019)                   JRSM 2019, 9(17): 65-73 | Back to browse issues page


XML Persian Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Parvin poor S, Roohi M, Rad F. Comparison of dyad training method with cooperative and competitive approach in the learning of Basketball Free Throw. JRSM 2019; 9 (17) :65-73
URL: http://jrsm.khu.ac.ir/article-1-2910-en.html
Abstract:   (7964 Views)
Abstract
This study aimed to Comparison of dyad training method with cooperative and competitive approach in the learning of Basketball Free Throw. The study sample included 24 girl’s students aged 13-15 years old who had no experience in free throw. Based on pretest scores, the participants were assigned to either the cooperative dyad training group or the competitive dyad training group. In the competitive dyad training condition, individuals in each dyad had to compete with each other to secure the highest free throw score. At the end of each training session the winner was rewarded. In contrast, in the cooperative dyad training condition, the dyads that attained the score of 75 or more in each training session were rewarded. After the 10th training session, the acquisition of free throw skill was assessed. A week later, the retention and the transfer of free throw skill were assessed. The results indicated that, with regard to the acquisition of free throw skill, in both conditions the participants had made statistically significant progress. In terms of the acquisition and the retention of the target skill, no statistically significant differences were observed between cooperative and competitive training groups. However, with regard to transfer test, the cooperative training group outperformed the competitive training group. Therefore, in comparison to competitive dyad training, cooperative dyad training is more conducive to the acquisition and the retention of free throw skill.
Full-Text [PDF 1118 kb]   (1453 Downloads)    
Type of Study: Research | Subject: motor behavior
Received: 2017/09/27 | Accepted: 2018/04/17 | Published: 2019/09/1

References
1. میران زاده، عطیه/ عرب عامری، الهه/ حمایت‌طلب، رسول. 1388،"تأثیر مشاهده و مکالمه در تمرین دونفره بر اکتساب و یادداری مهارت پرتاب دارت". پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران.
2. آقازاده، محرم، 1394، "روش‌های نوین تدریس" تهران، انتشارات آییژ .
3. عباسی، مرضیه/ موحدی، احمدرضا/ بهرام، عباس‌، 1391، "اثر رقابت در یادگیری یک تکلیف ادراکی - حرکتی"، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه خوارزمی.
4. پروین پور، شهاب/ شیخ، محمود/ حمایت‌طلب، رسول/ باقرزاده، فضل‌الله، 1392، " تأثیر تمرین دوتایی بر یادگیری شنای کرال سینه"، رساله دکتری، دانشگاه تهران.
5. گرینسکی، استیو، 1952، "یادگیری مشارکتی در تربیت‌بدنی" . ترجمه سید محمدکاظم واعظ موسوی / محمود مرشدی، (1386)، انتشارات سمت.
6. مهدوی، بهنام/ بهرام، عباس/ قدیری، فرهاد، 1392، " تأثیر برنامه‌ریزی تمرین و مقدار تمرین بر اکتساب، یادداری و انتقال مهارت‌های شوت بسکتبال با برنامه حرکتی یکسان و متفاوت". پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه خوارزمی.
7. افشاری، جواد/ جابری مقدم، علی‌اکبر/ طهماسبی، شهرزاد، 1389، "تأثیر 3 نوع محیط تمرینی رقابتی، غیررقابتی و ترکیبی بر اکتساب و یادداری مهارت‌های باز و بسته". پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران.
8. سلیمانی شهروئی، مصطفی/ فارسی، علیرضا/ عبدلی، بهروز، 1391، "تأثیر تمرین دونفره با الگوی در حال یادگیری و ماهر بر یادگیری مهارت پاس بغل‌پا فوتبال". پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شهید بهشتی.
9. خسروی زاده، کاوه/ شفیع‌زاده، محسن/ بهرام، عباس، 1385، " مقایسه اثر روش یادگیری مشارکتی با روش متداول درس تربیت‌بدنی بر عملکرد ورزشی دانش آموزان ". پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه پیام نور.
10. پروین پور، شهاب/ بهرام، عباس/ قدیری، فرهاد/ بلالی، مرضیه، 1389، "تأثیر آگاهی از نتیجه خودکنترلی بر یادگیری مشاهده‌ای در یک برنامه تمرینی دوتایی" ، پژوهش در علوم ورزشی، شماره 5، 106- 89
11. Grineski S, 1993, Children, cooperative learning, and physical education. Teaching Elementary Physical Education.
12. Deutsch M, 1949, An experimental study of the effects of cooperation and competition upon group process, Human relations. [DOI:10.1177/001872674900200301]
13. Lee, T. D. , Wishart, L. R. , & Cunningham, S. , & Carnahan, H, 1997, Model timing information during random practice eliminates the contextual interference effect. Research Quarterly for Exercise and Sport, 68, 100-105. [DOI:10.1080/02701367.1997.10608871]
14. Shea CH, Wulf G, Whltacre C,1999, Enhancing training efficiency and effectiveness through the use of dyad training. Journal of Motor Behavior, 31(2):119-25 [DOI:10.1080/00222899909600983]
15. Wulf G , & Schmidt, R. A ,1997, Variability of practice and implicit motor learning. Journal of Experimental Psychology: Learning, Memory, and Cognition, 23, 987-b. 1006. [DOI:10.1037/0278-7393.23.4.987]
16. Johnson DW, Johnson RT, Holubec EJ. 1998, Cooperation in the classroom: Interaction Book Company Edina.
17. Wulf G, Clauss A, Shea CH, Whitacre CA. 2001, Benefits of self-control in dyad practice. Research quarterly for exercise and sport, 72(3):299-313. [DOI:10.1080/02701367.2001.10608964]
18. Adams, J. A. ,1986, Use of the model's knowledge of results to increase the observer's performance. Journal of Human Movemen Studies, 19, 89-98.
19. Barrett TMm, 2000, Effects of two cooperative learning strategies on academic learning time, student performance ,and social behavior of sixth-grade physical education students.
20. Magill, R. A. , & Schoenfelder-Zohdi, B, 1996, A visual model and knowledge of performance as sources of information for learning a rhythmic gymnastics skill. International Journal of Sport Psychology, 27, 7-22
21. Putnam JW, 1993, Cooperative Learning and Strategies for Inclusion: Celebrating Diversity in the Classroom. Children, Youth & Change: Sociocultural Perspectives: ERIC.

Add your comments about this article : Your username or Email:
CAPTCHA

Rights and permissions
Creative Commons License This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Research in Sport Management and Motor Behavior

Designed & Developed by : Yektaweb