Volume 9, Issue 17 (9-2019)                   JRSM 2019, 9(17): 27-37 | Back to browse issues page


XML Persian Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Saatchian V, Rahimi S, Azizi B. Predicting the Future Behavior of Customers of Aquatic Parks based on Social Identity of Brand. JRSM 2019; 9 (17) :27-37
URL: http://jrsm.khu.ac.ir/article-1-2907-en.html
Abstract:   (7280 Views)
The purpose of current study was "Predicting the Future Behavior of Customers of Aquatic Parks in Mashhad based on Social Identity of Brand". The method of this study was descriptive and correlative. The statistical population was consisted all customers in Mashhad aquatic parks in the summer of 2015, that based on the existing sources, 377 questionnaires were distributed with an expectancy of 90% returned. Also to collect information, 2 questionnaires including brand's social identity Hay et al. (2011) and the decisions of future behavior (BFIS) Berry (1996) were used. The results showed that all subscales of Brand's Social Identity are not effective on the future behavior of customers and the impact of these subscales that increase the future behavior of customers, according to a beta coefficient of components, that have the highest impact respectively: 1. Customers confiedence in brand (beta 0.35) 2. Consumer's satisfaction (beta 0.16) 3. Perceived value of the brand (beta 0.11).  Results showed a good correlation between future behavior of the customer's and perceived value of the brand. If we define the perceived value of the product or service that is under the influence of brand identity as the measure of value by customers to brand's product and the cost that their spend to gain that product or service, then provided services by these aquatic parks have high value for the customers. Or we can say that the good identity of brand had a positive effect on percieved value of brand.
Full-Text [PDF 963 kb]   (1412 Downloads)    
Type of Study: Research | Subject: sport management
Received: 2016/04/8 | Accepted: 2017/07/3 | Published: 2019/09/1

References
1. میرویسی، مجید ( 1388 ) "ارزیابی تأثیر مشتر ی گرایی از طریق اعتماد کارکنان در صنعت بانکداری (مبتنی بر مدل کزه) بررضایتمندی، تعهد و خرید مجدد مشتریان بانکی در استان های شمال شرقی کشور(خراسان شمالی، رضوی و جنوبی)"،. فصلنامه هنرمدیریت، سال 6، ص 20-11.
2. مدنی، فاطمه و احمد روستا ( 1389 )، "تأثیر کیفیت خدمات و تصمیم گیری مشتری بر ارزش ویژه شناسه"، نشریه چشم انداز مدیریت بازرگانی، شماره 1، ص59-75.
3. اسلام، علی اکبر (1382) ، برنامه ریزی بازاریابی، تهران: نشر بازرگانی، چاپ اول.
4. ساعت‌چیان، وحید؛ رسولی، مهدی؛ اسکندری، عیسی و الهی، علیرضا. (1389). "تأثیر کیفیت خدمات، رضایتمندی، وفاداری بر تصمیمات رفتاری آتی مشتریان جهت حضور در مراکز آمادگی جسمانی و ایروبیک". مقاله اولین همایش علمی بین المللی آمادگی جسمانی، تهران، ص 126.
5. موتمنی، علیرضا، مرادی، هادی، همتی، امین. (1389). تأثیر شخصیت نام تجاری بر وفاداری مشتریان. چشم انداز مدیریت بازرگانی.شماره 4. پیاپی 37. ص 105-89 .
6. دهدشتی شاهرخ، زهره، جعفرزاده کناری، مهدی ، بخشی زاده ،علیرضا. (1391). بررسی دیدگاه هویت اجتماعی برند و تأثیر آن در توسعه وفاداری به برند (مورد مطالعه:شرکت تولیدکننده محصولات لبنی کاله). فصلنامه علمی- پژوهشی تحقیقات بازاریابی نوین. سال دوم، شماره دوم، شماره پیاپی (5). ص:106-87.
7. ابراهیمی، ابوالقاسم، علوی، سید مسلم، نجفی سیاهرودی، مهدی. (1395). بررسی اثر مزایای برند بر رضایتمندی و وفاداری رفتاری مشتری به برند (مورد مطالعه: برند پارس خزر). فصلنامه علوم مدیریت ایران، سال نهم، شماره 35، ص: 95-117.
8. مومنی، ماندانا؛ محمدی، احسان.(1392). بررسی تاثیر هویت بر وفاداری مشتریان نسبت به برند.بانک مقالات بازاریابی.
9. ابراهیمی، عبدالحمید، جعفرزاده، مهدی، بزرگی،صابر. (1391). بررسی عوامل مؤثر بر نگرش و قصد مصرف کنندگان به خرید محصولات جعلی برندهای لوکس درصنعت پوشاک(مورد: شهر ساری). فصلنامه علمی- پژوهشی تحقیقات بازاریابی نوین، سال دوم، شماره سوم، شماره پیاپی(6 ). ص 34-1 .
10. علوی، سید مسلم، نجفی سیاهرودی، مهدی، سمیعی نصیر، محمود. (1394). همخوانی شخصیت برند با خودانگاره مشتریان و اثرات آن بر وفاداری آن ها (مورد مطالعه: بانک پارسیان). فصلنامه مدیریت برند، سال دوم، شماره سوم، ص: 115-134.
11. حمیدی زاده، محمدرضا، کریمی علویجه، محمدرضا، رضایی، مرتضی.(1391). بررسی روابط ابعاد شخصیت و ارزش ویژه برند و نقش تعدیل گری صفات اخلاقی. فصلنامه علمی- پژوهشی تحقیقات بازاریابی نوین سال دوم، شماره سوم، شماره پیاپی(6). ص 50-35 .
12. رشیدی، حسن، رحمانی، زین العابدین. (1392). برند و تأثیر آن بر وفاداری مشتری. مجله اقتصادی، شماره های 9 و10،ص 65-80..
13. کاتلر، فیلیپ؛ آرمسترانگ، گری (1997). اصول بازاریابی، ترجمه بهمن فروزنده، 1389، انتشارات آموخته، تهران.
14. امیرآبادی, مریم؛ حسین عموزادخلیلی و مرتضی فرجی (۱۳۹۴)، بررسی دیدگاه هویت اجتماعی برند و تأثیر آن در توسعه وفاداری به برند (مورد مطالعه : شرکت تولید کننده محصولات لبنی میهن)، اولین کنفرانس بین المللی مهندسی صنایع، مدیریت و حسابداری، بصورت الکترونیکی، موسسه پژوهشی البرز، http://www.civilica.com/Paper-MAIE01-MAIE01_280.html.
15. Keller, KL. (2008). Strategic brand management, building, measuring and managing brand equity. Upper SaddleRiver, NJ: Prentice Hall.
16. Matzler, Kurt, (2008). Risk aversion and brand loyalty: the mediating role of brand trust and brand effect. [DOI:10.1108/10610420810875070]
17. La Kevin (1993), "Conceptualizing, Measuring and Managing Customer-Based Brand Equity", Journal of Marketing, Vol. 51, No. 1, PP. 1-2. [DOI:10.2307/1252054]
18. Kapferer, J. N. (2008), the New Strategic Brand Management: Creating and Sustaining Brand Equity Long Term, 4th Ed, London, England: Kongan Page.
19. Keller, K. L. (2003), "Understanding Brands, Branding and Brand Equity", Interactive Marketing, 5 (1), 7-20. [DOI:10.1057/palgrave.im.4340213]
20. Ghodewar, M. B. (2008). Building brand identity in competitive markets: a conceptual model. Journal of Product & Brand Management. vol. 17, No. 1, pp. 4-125 [DOI:10.1108/10610420810856468]
21. He, H. Li, Y. & Harris, L. (2011). Social identity perspective on brand loyalty.Journal of Business Research,doi:10.1016 j.jbusres.03.007.
22. Hansen H, Samuelsen BM, Silseth PR. (2008). Customer perceived value in B-2-B service relationships: investigating the importance of corporate reputation. Ind Mark Manage ;37(2):206-17. [DOI:10.1016/j.indmarman.2006.09.001]
23. Anderson, E. W and Sullivan, M. W, (2004). The Antecedents & Consequences of Customer Satisfaction for Firms. Marketing Science, 12, 25-43.
24. Doney, PM. & Cannon, JP.(1997). An examination of the nature of trust in buyer-seller relationships. J Mark; 61(2):35-51. [DOI:10.1177/002224299706100203]
25. Yuksel Ekinci, Georgina Whyatt. (2011). Brand equity, brand loyalty and consumer satisfaction. Annals of Tourism Research. Volume 38, Issue 3, 1009-1030. [DOI:10.1016/j.annals.2011.01.015]
26. Nha Nguyen, André Leclerc, Gaston LeBlanc.(2013). The Mediating Role of Customer Trust on Customer Loyalty. Journal of Service Science and Management. Issue 6, 96-109 [DOI:10.4236/jssm.2013.61010]
27. Shu-pei Tsai.(2011). Fostering international brand loyalty through committed and attached relationships. International Business Review. Volume 20, Issue 5, 521-534. [DOI:10.1016/j.ibusrev.2010.10.001]
28. Chinomona, R. (2015). "The Influence of Brand Experience on Brand Satisfaction, Trust and Attachment in South Africa". International Business & Economics Research Journal, 12(10), 1303-1316. [DOI:10.19030/iber.v12i10.8138]
29. Yulianti, I., & Tung, W. (2016). The Relationship among Brand Experience, Brand Image and Customer Satisfaction of Facebook Users in Indonesia. Proceedings Book of ICEFMO.
30. Berry, L. L. (1996). "Building a new academic field--The case of services marketing." Journal of retailing 69(1): 13-60. [DOI:10.1016/S0022-4359(05)80003-X]
31. He, H. & Li, Y. (2012). CSR and service brand: the mediating effect of brand identification and moderating effect of service quality. J Bus Ethics, 116,doi:10.1007/ s10551-010-0703-y.
32. Harris, L. C., & Goode, M. M. H. (2004).The four levels of loyalty and the pivotal role of trust: A study of online services dynamics. Journal of Retailing, 80, 139-158. [DOI:10.1016/j.jretai.2004.04.002]
33. Walter, N., Cleff, T., & Chu, G. (2015). Brand experiences influence on customer satisfaction and loyalty: a mirage in marketing research. International journal of Management Research and Business strategy, 2(1), 130-144.
34. Krishnan, H. S. (1996). Characteristics of memory associations: a consumer-based brand equity perspective. International Journal of Research in Marketing, 13,389-405. [DOI:10.1016/S0167-8116(96)00021-3]
35. Simoes, C., Dibb, S. & Fisk, PR.(2005).Managing corporate identity: an internal perspective. J Acad Mark Sci;33(2):153-68. [DOI:10.1177/0092070304268920]

Add your comments about this article : Your username or Email:
CAPTCHA

Rights and permissions
Creative Commons License This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Research in Sport Management and Motor Behavior

Designed & Developed by : Yektaweb