XML English Abstract Print


۱- استادیار گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد لاهیجان، دانشگاه آزاد اسلامی، لاهیجان، ایران ، alikhanihasan@yahoo.com
۲- گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد لاهیجان، دانشگاه آزاد اسلامی، لاهیجان، ایران
۳- گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد اراک، دانشگاه آزاد اسلامی، اراک، ایران.
چکیده:   (۳۷۵ مشاهده)
مهارت‌های ادراکی‌ حرکتی پایه و اساس مهارت‌های پیشرفته آتی می‌باشد. هدف پژوهش، بررسی تأثیر برنامه های ادراکی‌حرکتی بر عملکرد استروپ و ارتقاء نظریه ذهن دختران 12-8 سال شهر رشت بود. روش پژوهش نیمه‌تجربی با طرح پیش آزمون و پس آزمون همراه با گروه کنترل بود. شرکت‌کنندگان 24 کودک با میانگین سنی 2/1±5/10 سال بودند که به ‌صورت در دسترس انتخاب و سپس به روش تصادفی ساده در دو گروه مساوی کنترل و تجربی جای گرفتند n=12)). پروتکل تمرینی طی هشت‌هفته و به مدت 16 جلسه 45 دقیقه­­ای، شامل تمرینات تعادل، آگاهی فضایی، آگاهی زمانی، آگاهی بدنی و جهت یابی، اجرا شد. جهت سنجش جهت سنجش عملکرد استروپ از آزمون استروپ رایانه­ای  و جهت بررسی نظریه ذهن کودکان از از مقیاس 38 سوالی استیرنمن استفاده شد.داده‌ها  با استفاده ازآزمون tمستقل در نرم‌افزار SPSS-23 مورد تحلیل قرار گرفتند.(05/0>(p. نتایج نشان داد که گروه تجربی در متغیرهای بازشناسی عواطف و وانمود (023/0=p)، درک باور غلط (011/0=p)، درک شوخی و باور غلط ثانویه (048/0=p) وزمان اثراستروپ (015/0=p) تفاوت معنی­داری نسبت به گروه کنترل داشت و برنامه ادراکی‌حرکتی می تواند عملکرد استروپ و نظریه ذهن کودکان را بهبود بخشد.

 
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: رفتار حرکتی
دریافت: 1403/3/18 | پذیرش: 1403/12/26 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1403/12/26

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهش در مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Research in Sport Management and Motor Behavior

Designed & Developed by : Yektaweb