Volume 9, Issue 18 (12-2019)                   JRSM 2019, 9(18): 166-177 | Back to browse issues page


XML Persian Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Vakil Zadeh M, Ayati Zadeh F, Abbasi H. Compare the Effect of Mental Practice Traditional, Pettlep and Physical on Basketball Free Throw Skill. JRSM 2019; 9 (18) :166-177
URL: http://jrsm.khu.ac.ir/article-1-2946-en.html
1- , fayati@yazd.ac.ir
Abstract:   (5664 Views)
One of The mental skills that suggested by psychologists for athletes is mental imagery. Imagery is a conscious internal process that mimics real-life experience in absence of sensory perception experience. The aim of this study was to compare the effects of traditional mental practice, Pettlep and physical practice on basketball free throw skill. In this study 40 participant after evaluation were randomly divided into traditional (10), Pettlep(10), physical(10) and control(10) groups. For statistical analysis t-test, ANOVA, Tukey post hoc test was used. For statistical analysis, t-test used to evaluate changes within the group, variance used for investigate out-group changes, Levene test used for normal distribution of data and the Tukey post hoc used to determine the differences and their position within the group and between-group. Statistical analysis showed that traditional mental exercises did not show improvement in learning than pre-test (p>0/05). But physical exercise showed significant results than traditional mental practice (p<0/05). Results also demonstrated that Pettlep mental practice group showed significant difference than physical exercise (p<0/5). According to the results of this study Pettlep mental workout is more effective than traditional mental and physical practice.
Full-Text [PDF 1108 kb]   (1553 Downloads)    
Type of Study: Research | Subject: motor behavior
Received: 2017/10/11 | Accepted: 2018/06/9 | Published: 2020/02/8

References
1. .1Schmidt, R. A., & Wrisberg, C. A. (2004). Motor learning and performance.‏
2. 2Adams, J. A. (1986). Use of the model's knowledge of results to increase the observer's performance. Journal of Human Movement Studies, 12(2), 89-98.‏
3. خادمی کلانتری، خسرو. داودی، نسرین (1391) .بررسی تأثیر تمرينات ذهنی بر میزان فعالیت عضلات شانه. فصلنامه علمی طبی توانبخشی.شماره 1. صص10_1
4. 4McMorris, T. (2014). Acquisition and performance of sports skills. John Wiley & Sons.‏
5. 5 Sackett, R .S. (1934) The Infduences of Symbolic Rehearsal Upon the Retention of a Maze Habit . Journal of General Psychology . 13, 113, 128 [DOI:10.1080/00221309.1935.9917869]
6. 6Holmes, P. S., & Collins, D. J. (2001). The PETTLEP approach to motor imagery: A functional equivalence model for sport psychologists. Journal of Applied Sport Psychology, 13(1), 60-83.‏ [DOI:10.1080/10413200109339004]
7. 7Whetstone, T. S. (1995). Enhancing psychomotor skill development through the use of mental practice.‏
8. 8Wakefield, C. J., & Smith, D. (2009). Impact of differing frequencies of PETTLEP imagery on netball shooting performance. Journal of imagery research in sport and physical activity, 4(1). [DOI:10.2202/1932-0191.1043]
9. 9Smith, D., Wright, C. J., & Cantwell, C. (2008). Beating the bunker: The effect of PETTLEP imagery on golf bunker shot performance. Research quarterly for exercise and sport, 79(3), 385-391. [DOI:10.1080/02701367.2008.10599502]
10. قربانی، امیرحسین. احمد قطبی ورزنه، احمد. پرهیزکار اوغاز، جواد (1392) مقایسه ي تأثیر تصویرسازي ذهنی پتلپ و تمرین بدنی بر اکتساب و یاد داري مهارت پرتاب دارت، نشرية پژوهش درعلوم ورزشي شماره 13،صص138_125
11. زمانی ثانی، سید حجت. فارسی، علیرضا. عبدلی، بهروز (1392). تاثیر سرعت های مختلف تصویرسازی حرکتی بر دریبل فوتبال در بازیکنان ماهر، نشریه مطالعات روانشناسی شماره 6، صص 12-1
12. افروزه، محمدصادق و افروزه، محسن (1389). مقايسة روش تصويرسازي ذهني پتلپ و سنتي در يادگيري مهارت، نشرية پژوهش در علوم ورزشي، شماره 6، صص 19_5.
13. 13Wright, C. J., & Smith, D. (2009). The effect of PETTLEP imagery on strength performance. International Journal of Sport and Exercise Psychology, 7(1), 18-31.‏ [DOI:10.1080/1612197X.2009.9671890]
14. طهماسبی بروجنی، شهرزاد. بيگم قدس ميرحيدری، صنم (1391). تاثیر مدل های مختلف تصویرسازی بر تعادل دانشجويان دختر دانشگاه تهران نشریه علمی پژوهشی يادگيری حرکتی، صص127_111
15. سهرابی، مهدی . فارسی، علیرضا. فولادیان، جواد. (1388) "تعیین اعتبار و پایائی پرسشنامه توانائی تصویرسازی تجدید نظر شده" طرح پژوهشی، پژوهشکده تربیت بدنی وزارت علوم تحقیقات وفناوری.
16. حمایت طلب رسول. شیخ محمود. موحدي احمدرضا. اسد محمدرضا. تأثیر تقدم و تاخر تمرین ذهنی بر یادگیري یک مهارت ادراکی حرکتی با تاکید بر تصویرسازي درونی و بیرونی. پژوهش در علوم ورزشی. 1386. صص51_39.
17. موحدي، احمدرضا. عشایري، حسن. باقرزاده، فضل اله. حمایت طلب، رسول (1386). بررسی تأثیر تمرین بر دو نوع محیط انگیزشی (زیاد و کم) بر اجرا و یادگیري یک تکلیف ادراکی حرکتی.
18. 18Ryan ED. Simons. J.(1981), efficacy of imagery in enhancing mental rehearsal of skills. J. sport psychology, 4:PP:41-51. [DOI:10.1123/jsp.4.1.41]
19. 19Mulder T. Zijlstra S, Zijlstra W, Hochstenbach J (2004). The role of motor imagery in learning a totally mental training during residential squad training in conmbat sport Apolish experience, The sport psychologist, 9: PP:164-168. [DOI:10.1123/tsp.9.2.164]
20. 20Nowicki D (1995). Using mental training during residential squad training in conmbat sport :Apolish experience, The sport psychologist, 9: PP:164-168. [DOI:10.1123/tsp.9.2.164]
21. جعفری، حسن (1387). تأثیر تمرین ذهنی مکمل تمرین عملی بر یادگیری مهارت حرکتی منتخب گره کوهنوردی. پایان نامه کارشناسی ارشد، مرکز آموزش های نیمه حضوری دانشگاه ارومیه.
22. زراعت پیشه، اکبر. نیازی، سیدمحمد (1392). بررسي اثر تمرينات تصويرسازي ذهني بر تغييرات فعاليت الكتريكي واحدهاي حركتي عضلات و قدرت آنها در اندام تحتاني، نشریه دانش و تندرستی.شماره 4. صص175_170
23. 22Wright, C. J., & Smith, D. K. (2007). The effect of a short-term PETTLEP imagery intervention on a cognitive task. Journal of imagery research in sport and physical activity, 2(1).‏ [DOI:10.2202/1932-0191.1014]
24. 23 Smith, Wright, Allsop &West head, H. (2007). "It's All in the Mind: PETTLEP-Base Imagery and Sports Performance". Journal of Applied Sport Psychology, 19(1): PP:80-92. [DOI:10.1080/10413200600944132]
25. حمایت طلب، رسول. شیخ، محمود، باقرزاده، فضل الله. عشایری، حسن (1384). تحلیلی بر شیوه های مختلف تمرین ذهنی در اکتساب، یادداری و انتقال مهارت حرکتی. نشریه حرکت، سال1389، شماره27،صص 101-89
26. 25Sidaway B, Trzaska AR (2005). Can mental practice increase ankle dorsiflexor torque? Phys Ther; 85(10): 1053-60. [DOI:10.1093/ptj/85.10.1053]
27. 26Groslambert A, Candau R, Grappe F, Dugue B, Rouillon JD (2003). Effects of autogenic and imagery training on the shooting performance in biathlon. Res Q Exerc Sport ; 74(3): 337-41. [DOI:10.1080/02701367.2003.10609100]
28. تیموری خروی، مصطفی. عبدلی، بهروز. فارسي، علیرضا. احمدی، ابراهيم (1391). مقايسه تأثير تمرين ذهني و تمرين بدني بر يادگيري برنامه حركتي تعميم يافته و پارامترمهارت پيگردي چرخان. نشریه پژوهش در علوم توانبخشي/ سال 8/ شماره 2/خرداد و تير 1391.
29. 28Driskell, J. E., Copper, C., & Moran, A. (1994). Does mental practice enhance performance?. Journal of Applied Psychology, 79(4), 481.‏ [DOI:10.1037/0021-9010.79.4.481]

Add your comments about this article : Your username or Email:
CAPTCHA

Send email to the article author


Rights and permissions
Creative Commons License This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Research in Sport Management and Motor Behavior

Designed & Developed by : Yektaweb