دوره ۷، شماره ۱۴ - ( ۹-۱۳۹۶ )                   جلد ۷ شماره ۱۴ صفحات ۵۸-۴۹ | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Jafari M, Badami R. The Effect of Basic Gymnastic Exercises in Environments with Different Colors, on Static and Dynamic Balance. JRSM 2017; 7 (14) :49-58
URL: http://jrsm.khu.ac.ir/article-1-2658-fa.html
جعفری مرضیه، بادامی رخساره. مقایسه تأثیر تمرینات پایه ژیمناستیک در محیط با رنگ‌های متفاوت بر تعادل ایستا و پویا. پژوهش در مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی. ۱۳۹۶; ۷ (۱۴) :۴۹-۵۸

URL: http://jrsm.khu.ac.ir/article-۱-۲۶۵۸-fa.html


چکیده:   (۷۶۱۹ مشاهده)
هدف از پژوهش حاضر مقایسه اثر تمرینات پایه ژیمناستیک در محیط­ با رنگ­های متفاوت بر تعادل ایستا و پویا ­بوده­است. شرکت­کنندگان این پژوهش 40 دانش­آموز دختر با دامنه سنی 8-10 سال بودند که در سه گروه "تمرین در محیط با رنگ گرم"، "تمرین در محیط با رنگ سرد" و "تمرین در محیط با رنگ ترکیبی" قرار گرفتند. از هر گروه در محیط رنگی خود پیش­آزمون تعادل گرفته شد. تعادل ایستا و پویا با استفاده از خرده­مقیاس تعادل آزمون تبحر حرکتی بروئینینکس ـ اوزرتسکی مورد ارزیابی قرار گرفت. سپس گروه­ها، به مدت 24 جلسه به تمرین ژیمناستیک پرداختند و پس از 8 هفته در همان محیط پس­آزمون دادند. 48 ساعت بعد از پس­آزمون، آزمون انتقال در محیط با رنگ خنثی گرفته شد. داده­ها با استفاده از آزمون کوواریانس و واریانس یک­طرفه تحلیل شد. یافته­ها نشان داد که رنگ محیط تأثیری بر میزان یادگیری حفظ تعادل  ایستا و پویا نداشته­است. به نظر می­رسد رنگ مطلوب محیط یادگیری به نوع مهارت حرکتی وابسته است.
متن کامل [PDF 842 kb]   (۲۴۶۲ دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: رفتار حرکتی
دریافت: 1394/9/11 | پذیرش: 1395/6/13 | انتشار: 1396/11/18

فهرست منابع
۱. ۱. گالاهو د، اّزمون ج. ۱۳۹۰. درک رشد حرکتی در دوران مختلف زندگی.ترجمه رسول حمایت طلب، احمدرضا موحدی، علیرضا فارسی، جواد فولادیان، نشر علم و حرکت، چاپ اول.
۲. ۷. ایتن ی. (۱۹۶۲). هنر رنگ. ترجمه عربعلی شروه (۱۳۹۲). انتشارات یساولی. چاپ دهم.
۳. ۲۲. مرادی ه، سهرابی م، طاهری ح، (۱۳۹۴) تأثیر رنگ زمینه بر اکتساب و یادداری مهارت پرتاب دارت، پژوهش‌نامۀ مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی، شماره۲۲، ص ۷۸-۶۹.
۴. ۲۳. قطبی م؛ فارسی ع؛ عبدلی ب. (۱۳۹۳). اثر رنگ‌های سرد و گرم بر ادراک عمق ورزشکاران رشته‌های توپی و غیر توپی. نشریه رفتار حرکتی، شماره ۱۷، ص ۴۳ –۵۴.
۵. ۲۴. طهماسبی بروجنی ش، مؤمنی س (۱۳۹۳). کاهش خطای ادراک عمق در نتیجه‌ی تغییر رنگ توپ بدمینتون در شرایط خستگی. نشریه رفتار حرکتی، شماره ۱۵، ص۱۰۱-۱۱۲.
۶. ۲۵. خواجوی راوری ا؛ فرخی ا؛ عباسقلی پور ا؛ کارشناس نجف آبادی ن ؛ سهیلی پور س. (۱۳۹۲) تأثیر انواع رنگ محیطی بر زمان واکنش ساده به محرک‌ شنیداری، نشریه رشد و یادگیری حرکتی- ورزشی، شماره ۱۳، ص ۲۷-۴۰
۷. ۲۷. وارد ف. (۱۹۹۷). آموزش مهارت‌های بنیادین حرکتی. ترجمه زهرا اینچه درگاهی، (۱۳۹۳). انتشارات تهران: ورزش.
۸. ۲۸. راجی پ. (۱۳۹۱) آزمون‌های عملکردی تعادل. نشریه شنوایی شناسی ، شماره ۴.
۹. ۳۳. اشمیت ر. (۱۹۴۱). یادگیری حرکتی و اجرا از اصول تا تمرین. ترجمه مهدی نمازی‌زاده، محمد کاظم واعظ موسوی (۱۳۸۷) انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، چاپ یازدهم

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهش در مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Research in Sport Management and Motor Behavior

Designed & Developed by : Yektaweb