دوره ۷، شماره ۱۴ - ( ۹-۱۳۹۶ )                   جلد ۷ شماره ۱۴ صفحات ۱۴-۱ | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hemmati Nezhad M A, Masoomi H. The Relationship between Brand Personality dimensions and Consumer’s Loyalty to Sports Brands in Rasht city. JRSM 2017; 7 (14) :1-14
URL: http://jrsm.khu.ac.ir/article-1-2654-fa.html
همتی نژاد مهرعلی، معصومی حاتم. رابطه بین ابعاد شخصیت برند و وفاداری مشتریان به برندهای ورزشی در شهر رشت. پژوهش در مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی. ۱۳۹۶; ۷ (۱۴) :۱-۱۴

URL: http://jrsm.khu.ac.ir/article-۱-۲۶۵۴-fa.html


چکیده:   (۱۱۱۳۰ مشاهده)
هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین ابعاد شخصیت برند و وفاداری مشتریان به برندهای ورزشی در شهر رشت بود. روش پژوهش حاضر، توصیفی و از نوع پژوهش‌های کاربردی بود و جامعه آماری این تحقیق را کلیه مشتریان برندهای ورزشی شهر رشت تشکیل می‌دادند. برای جمع­آوری داده­ها از دو پرسشنامه جونز و ولف (2009) که ابعاد شخصیت برند را مورد سنجش قرار می­داد و لائو و همکاران(2006) که مؤلفه­های وفاداری مشتریان در زمینه لباس­های ورزشی را مورد بررسی قرار می­داد، استفاده شد. تحلیل نتایج حاصل از آزمون رگرسیون خطی برگرفته از 407 مشتری وفادار نشانگر روابط مثبت و منفی معنی­دار بین ابعاد پنجگانه شخصیت برند (پویایی، جسارت، مسئولیت­پذیری، حساسیت و سادگی) و هفت مؤلفه­ وفاداری مشتریان به برندهای ورزشی (نام برند، کیفیت خدمات، محیط فروشگاه، کیفیت محصول، ترفیع، قیمت و سبک) بود. برخی از این نتایج بدین ترتیب بودند که: بعد پویایی شخصیت برند با عامل وفاداری نام برند، ابعاد پویایی و جسارت با عامل کیفیت خدمات، ابعاد پویایی، سادگی و مسئولیت‌پذیری و عامل محیط فروشگاه، ابعاد پویایی، جسارت و مسئولیت‌پذیری رابطه مثبت با عامل کیفیت محصول و همچنین بعد سادگی رابطه منفی با عامل کیفیت محصول دارد. همچنین بر اساس نتایج آزمون فریدمن عوامل کیفیت محصول، سبک، نام برند، ترفیع، قیمت، محیط فروشگاه و کیفیت خدمات به ترتیب مهم‌ترین عوامل در تأثیرگذاری بر وفاداری مشتریان بودند. با توجه به روابط بدست آمده از نتایج این تحقیق و سایر تحقیقات در این زمینه و توجه به نیازهای مشتریان می‌تواند تأثیر بسزایی بر بهبود عملکرد و موفقیت برندهای ورزشی داخلی در رقابت با برندهای خارجی در جذب مشتریان و وفادار ساختن آنان و همچنین بدست آوردن سهم بیشتری از بازار داخلی و بین­المللی داشته باشد.
متن کامل [PDF 906 kb]   (۵۲۴۶ دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مدیریت ورزشی
دریافت: 1393/3/23 | پذیرش: 1393/3/26 | انتشار: 1396/11/18

فهرست منابع
۱. ۳. ابراهیمی عبدالحمید، خیری بهرام و یادگاری نیارکی سمیه، ۱۳۸۸، ارزیابی عوامل مؤثر بر ارزش ویژه برند مبتنی بر نظر مصرف‌کننده (شش طبقه محصول مصرفی در فروشگاه رفاه سطح شهر تهران)، مجله مدیریت بازاریابی، سال چهارم- شماره ۷، ص ص: ۱۵۹-۱۸۴.
۲. ۸. نصیری‌پور امیر اشکان، گوهری محمودرضا و نفیسی ابوالفضل، ۱۳۸۹، رابطه برندسازی و شاخص‌های عملکردی (بیمارستان قائم مشهد)، مدیریت سلامت ۱۳ (۴۱)، ۱۵-۲۰.
۳. ۹. سید جوادین سید رضا، امینی علی‌رضا و امینی زهرا، ۱۳۸۹، ارزیابی تأثیر برند بر وفاداری مشتریان صنعتی چشم‌انداز مدیریت بازرگانی، شماره ۳- پیاپی ۳۶، ۵۳-۷۳.
۴. ۱۰. گیلانی‌نیا شهرام و موسویان جواد، ۱۳۸۹، تأثیر وفاداری به برند بر ارزش ویژه برند بانک از دیدگاه مشتریان کارت الکترونیکی، مجله مدیریت صنعتی دانشکده علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج، سال پنجم، شماره ۱۴.
۵. ۱۶. سید جوادین سید رضا؛ شمس، راحیل، ۱۳۸۶، عوامل تعیین کننده ارزش برند کفش ورزشی در میان گروه سنی جوانان. پژوهشنامه علوم انسانی و اجتماعی مدیریت، سال هفتم/ شماره ۲۵ / تابستان ۸۶.
۶. ۱۷. حمیدی زاده محمد رضا؛ غمخواری، سیده معصومه، ۱۳۸۸، شناسایی عوامل موثربروفاداری مشتریان بر اساس مدل سازمان‌های پاسخگوی سریع. فصلنامه پژوهشنامه بازرگانی، شماره ۵۲، پاییز ۱۳۸۸، ۱۸۷- ۲۱۰.
۷. ۲۰. خاکی، غلامرضا (۱۳۸۷)،روش تحقیق در مدیریت، انتشارات بنفشه، تهران.
۸. ۲۴. صمدی منصور ، حاجی‌پور بهمن و دهقان میثم، ۱۳۸۸، بررسی تأثیر ابعاد برند بر قصد خرید مجدد مشتریان از فروشگاه‌های زنجیره‌ای رفاه در شهر تهران، اندیشه مدیریت، سال سوم، شماره دوم، ۱۴۹- ۱۶۵.
۹. ۲۵. مؤتمنی علی‌رضا، مرادی هادی و همتی امین، ۱۳۸۹، تأثیر شخصیت برند بر وفاداری مشتریان، مجله چشم‌انداز مدیریت، شماره ۴- پیاپی ۳۷.
۱۰. ۲۷. جلالی سید مهدی، خیری بهرام و خادم مژگان، ۱۳۹۰، بررشی عوامل مؤثر بر وفاداری به برند و قصد خرید مجدد در مصرف‌کنندگان ایرانی (مطالعه موردی: لوازم خانگی)، فصل‌نامه مدیریت، سال هشتم، شماره ۲۴، ۵۹-۶۹.
۱۱. ۲۸. کاتلر ، فیلیپ، ۱۳۷۹، کاتلردرمدیریتبازار ، مترجم: عبدالرضارضایینژاد ، تهران: انتشاراتفرا.
۱۲. ۲۹. حیدرزاده کامبیز، غفاری فرهاد و فرزانه سپیده، ۱۳۹۰، بررسی تأثیر ارتباط برند بر وفاداری مشتریان در صنعت بانداری ایران، مجله پزوهش‌های مدیریت، شماره ۸۸، ۶۹-۸۸.
۱۳. ۳۰. سمیعی نصر محمود، علوی سید مسلم و نجفی سیاهرودی مهدی، ۱۳۹۰، بررسی عوامل مرثر بر انتخاب برند از جانب مشتریان با استفاده از روش تحلیل عاملی، مجله مدیریت بازاریابی، شماره ۱۰، ۴۷-۶۴.
۱۴. ۳۱. حسینی میرزا حسن و رضایی مهدی، ۱۳۹۰، بررسی عوامل مرثر بر وفاداری به برند در بازار فراورده‌های لبنی، چشم‌انداز مدیریت بازرگانی، شماره ۵- پیاپی ۳۸، ۵۷-۷۹.
۱۵. ۳۴. رنجبریان بهرام و براری مجتبی، ۱۳۸۸، تأثیر بنیان‌های بازاریابی رابطه‌مند بر وفاداری مشتریان: مقایسه بانک دولتی و خصوصی، نشریه مدیریت بازرگانی، دوره ۱، شماره ۲، ۸۳-۱۰۰.
۱۶. ۳۵. دهدشتی شاهرخ زهره، تقوی‌فرد محمد تقی و رستمی نسرین، ۱۳۸۹، مدلی برای سنجش تأثیر قابلیت اعتماد برند بانک‌ها بر تعهد وفاداری مشتریان، فصل‌نامه علوم مدیریت ایران، سال پنجم، شماره ۲۰، ۶۹-۸۸.

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهش در مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Research in Sport Management and Motor Behavior

Designed & Developed by : Yektaweb