دوره ۷، شماره ۱۳ - ( ۱-۱۳۹۶ )                   جلد ۷ شماره ۱۳ صفحات ۸۱-۶۷ | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Nazar poori S, Bahram A, Ghadiri F. Determining the validity and reliability of the Persian version of Infant movement motivation questionnaire (IMMQ) for 3 to 11 month children. JRSM 2017; 7 (13) :67-81
URL: http://jrsm.khu.ac.ir/article-1-2593-fa.html
نظرپوری شهرام، بهرام عباس، قدیری فرهاد. تعیین روایی و پایایی نسخۀ فارسی پرسش‌نامۀ انگیزش‌حرکتی اطفال ۳ تا ۱۱ ماهه. پژوهش در مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی. ۱۳۹۶; ۷ (۱۳) :۶۷-۸۱

URL: http://jrsm.khu.ac.ir/article-۱-۲۵۹۳-fa.html


چکیده:   (۸۰۳۱ مشاهده)
هدف پژوهش حاضر، تعیین جنبه‌های روان سنجی نسخۀ فارسی پرسش‌نامۀ انگیزش‌حرکتی اطفال  3 تا 11 ماهه بود. بدین‌منظور، 528 نفر از والدین و اطفال‌شان (239 دختر و 289 پسر) از شهر تهران به‌ روش نمونه‌گیری تصادفی چند مرحله‌ای، به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابتدا با استفاده از روش ترجمه بازترجمه، پرسش‌نامۀ انگیزش‌حرکتی توسط سه متخصص رفتارحرکتی و دو متخصص آموزش زبان انگلیسی به فارسی ترجمه شد. روایی سازۀ پرسش‌نامه با استفاده از تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی، همسانی(ثبات) درونی پرسش‌نامه با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ و پایایی سؤالات (ثبات پاسخ) با استفاده از ضریب هبستگی درون طبقه‌ای به روش آزمون آزمون‌ مجدد، مورد ارزیابی قرار گرفتند. نتایج تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی نشان دادند، پرسش‌نامۀ انگیزش‌حرکتی اطفال چند عاملی است، به‌طوری که چهار عامل فعالیت، اکتشاف، انگیزش و سازگاری در مجموع 32/53%، از کل واریانس را تبیین و شاخص‌های برازندگی مدل استخراج شده (71/0PGFI=، 92/0NFI=، 078/0RMSEM=)، و نیز ضرایب آلفای‌کرونباخ (93/0= α) و همبستگی درون‌طبقه‌ای (88/0r =نسخۀ فارسی  IMMQ، مشابه نسخه اصلی با 27 سؤال از همسانی درونی و پایایی زمانی قابل‌ قبولی برخوردار بودند. بنابراین براساس نتایج، نسخۀ فارسی پرسش‌نامۀ انگیزش‌حرکتی اطفال، می‌تواند برای اهداف بالینی یا تحقیقاتی و همچنین به عنوان یک ابزار آموزشی برای والدین مورد استفاده قرار گیرد.
متن کامل [PDF 1135 kb]   (۲۰۴۴ دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: رفتار حرکتی
دریافت: 1395/5/14 | پذیرش: 1395/11/25 | انتشار: 1396/6/1

فهرست منابع
۱. خلجی حسن، (۱۳۸۳). بررسی رابطۀ بین ویژگی‌های آنتروپومتریکی و عملکرد حرکتی دانش آموزان ۶ تا ۸ سالۀ دارای تجربه و بدون تجربۀ مهد کودک شهر اراک (سال تحصیلی ۱۳۸۴-۱۳۸۳)، پیک نور: شماره۴ (پیاپی۳): صص ۳۰- ۱۸.
۲. عبدلی بهروز، (۱۳۸۹). مبانی روانی – اجتماعی تربیت بدنی و ورزش. چاپ سوم، انتشارات بامداد کتاب، تهران. صص،۸۲-۶۹.
۳. بهرام عباس، عبدالملکی زهرا ، صالح صدق‌پور بهرام، (۱۳۹۱). روان سنجی فرم کوتاه پرسشنامۀ خود توصیفی بدنی در دانش آموزان شهر تهران. شماره ۱۱، صص۳۴-۱۳.
۴. کاشانی ولی‌اله، فرخی احمد، کاظم نژاد انوشیروان، شیخ محمود، (۱۳۹۴). تعیین روایی و پایایی نسخۀ فارسی پرسش‌نامۀ سرسختی ذهنی ورزشی (SMTQ). رفتار حرکتی؛ ۷ (۲۰): صص ۷۲-۴۹.

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهش در مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Research in Sport Management and Motor Behavior

Designed & Developed by : Yektaweb