دوره ۶، شماره ۱۱ - ( ۶-۱۳۹۵ )                   جلد ۶ شماره ۱۱ صفحات ۷۶-۶۳ | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ghareh M A, Safari M, Nayeri S. Reconstruction of the Functions of National Media for the Development of Recreational Sports: Strategies and Guidelines. JRSM 2016; 6 (11) :63-76
URL: http://jrsm.khu.ac.ir/article-1-2379-fa.html
قره محمد علی، صفاری مرجان، نیری شهرزاد. بازپردازی کارکردهای رسانه ملی جهت توسعه ورزش‌های تفریحی: ارائه راهبردها و راهکارها. پژوهش در مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی. ۱۳۹۵; ۶ (۱۱) :۶۳-۷۶

URL: http://jrsm.khu.ac.ir/article-۱-۲۳۷۹-fa.html


چکیده:   (۱۱۱۱۴ مشاهده)

هدف این پژوهش بازپردازی کارکردهای رسانه ملی جهت توسعه ورزش­های تفریحی و ارائه راهبردها و راهکارهاست و از رویکرد کیفی، روش تئوری­سازی داده بنیاد بهره گرفته شد. در این روش ­کارکردها و راهبردهای رسانه ملی به منظور توسعه ورزش­های تفریحی به طور مستقیم از بطن داده­های به دست آمده از مصاحبه عمیق با خبرگان استخراج شده است. جامعه آماری در این مطالعه متشکل از کلیه خبرگانی بود که در زمینه مدیریت ورزش­های تفریحی و رسانه تخصص علمی و تجربه اجرایی داشتند و روش نمونه­گیری به صورت گلوله برفی بود و 28 مصاحبه با خبرگان انجام شد. بر اساس تجزیه و تحلیل مصاحبه­ها کارکردهای نه­گانه رسانه ملی در توسعه ورزش­های تفریحی، عبارت بود از: کارکرد آموزش، کارکرد اطلاع­رسانی، کارکرد آگاهی­بخشی، کارکرد انسجام اجتماعی، کارکرد نهادینه­سازی، کارکرد برجسته­سازی، کارکرد بازاریابی اجتماعی، کارکرد نوگرایی و کارکرد نظارت محیطی. به­طورکلی بر اساس یافته­های این پژوهش می­توان عنوان کرد که رسانه­ها با توجه به قدرتی که در جذب توده مخاطبان و مشارکت در فرآیند شکل­دهی افکار عمومی دارند، می­توانند نقش قابل ملاحظه­ای را در افزایش مشارکت مردم در ورزش­های تفریحی داشته باشند.

متن کامل [PDF 557 kb]   (۳۸۴۳ دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مدیریت ورزشی
دریافت: 1395/7/6 | پذیرش: 1395/7/6 | انتشار: 1395/7/6

فهرست منابع
۱. سند راهبردی نظام جامع توسعة تربيت بدنی و ورزش کشور، ۱۳۸۲، توسعه ورزش همگاني و تفريحي، شرکت راد سامانه.
۲. خامنه¬ای،علی،۱۳۹۱، بیانات مقام معظم رهبری، سایت رسمی، قابل بازیابی در http://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=۲۲۱۶۸(بازیابی شده در ۱۳۹۲,۰۶.۱۴)
۳. خامنه¬ای،علی،۱۳۸۹، بیانات مقام معظم رهبری، سایت رسمی، قابل بازیابی درhttp://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=۹۰۵۴. (بازیابی شده در ۱۳۹۲,۰۶.۱۴)
۴. محمدکاظمی، رضا؛ زیویار، فرزاد؛ باقرزاده، فضل¬الله؛ ۱۳۹۲؛ رسانه و ورزش (فعالیت¬های رسانه¬ای در ورزش)؛ جهاد دانشگاهی واحد صنعتی اصفهان.
۵. احراری، ابراهیم، ۱۳۸۳، نقش رسانه¬ها در کنترل جامعه، پژوهش و سنجش، شماره ۳۷، صص ۱۲۸-۱۰۷.
۶. روشندل اربطانی، طاهر، ۱۳۸۶، تبيين جايگاه رسانه¬هاي همگاني در نهادينه کردن ورزش همگاني در کشور، نشريه حرکت، شماره ۳۳، صص ۱۷۸-۱۶۵.
۷. غفوري، فرزاد؛ رحمان سرشت، حسين؛ كوزه چيان، هاشم؛احساني؛ محمد، ۱۳۸۲، مطالعه و بررسي نگرش متخصصان تربيت بدني به نقش رسانه¬هاي جمعي (راديو، تلويزيون و نشريات) در گرايش مردم به ورزش قهرماني و همگاني، مجله حركت، شماره ۱۶، صص ۷۸-۵۷.
۸. هنری، حبیب؛ احمدی، عبدالحمید؛ مرادی، مهدی، ۱۳۹۱، بررسی عوامل موثر نقش¬های اطلاع¬رسانی، مشارکت اجتماعی، آموزش و فرهنگ¬سازی رسانه¬های ورزشی در توسعه ورزش قهرمانی، مدیریت ورزشی، شماره ۱۲، صص ۱۴۵-۱۲۷.
۹. مهدویان مشهدی، مریم؛ همتي¬نژاد، مهرعلي؛ احمدي، عبدالحميد؛ احساني، محمد، ۱۳۹۱، مقایسه وضعیت موجود و مطلوب نقش رادیو، تلویزیون و مطبوعات در ورزش بانوان از دیدگاه صاحب¬نظران، فصلنامه پژوهش¬های ارتباطی، شماره ۶۹، صص ۵۳-۳۹.
۱۰. مرادی، مهدی؛ هنری، حبیب؛ احمدی، عبدالحمید، ۱۳۹۰، بررسی نقش چهارگانه رسانه¬های ورزشی در توسعه فرهنگ ورزش همگانی، مدیریت ورزشی، صص. ۱۸۰-۱۶۷.
۱۱. ﻗﻴﺎﻣﻲ راد، اﻣﻴﺮ،۱۳۸۷، ﺑﺮرﺳﻲ ﻫﻤﺴﻮﻳﻲ ﻋﻤﻠﻜﺮد رﺳﺎﻧﻪﻫﺎي ﮔﺮوﻫﻲ ﻛﺸﻮر ﺑﺎ اﻫﺪاف ﺗﺮﺑﻴﺖ ﺑﺪﻧﻲ، ﻫﻤﺎﻳﺶ ﻣﻠﻲ ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ ورزﺷﻲ ﺑﺎ ﺗﺄﻛﻴﺪ ﺑﺮ ﺳﻨﺪ ﭼﺸﻢاﻧﺪاز ۲۰ ﺳﺎﻟﺔ ﻛﺸﻮر، آﻛﺎدﻣﻲ ﻣﻠﻲ اﻟﻤﭙﻴﻚ.
۱۲. ظریفی، مجتبی؛ داودی، کریم، ۱۳۹۱، رسانه ملی و توسعه ورزش همگانی، فصلنامه پژوهش¬های ارتباطی، شماره ۶۹، صص ۱۳۴-۱۱۹.
۱۳. افروزه، محمدصادق؛ حمیدی، مهرزاد؛ الهی، علیرضا، ۱۳۹۱، شناسایی دیدگاه اعضای انجمن¬های ورزشی دانشگاه¬ها در خصوص رویکرد رسانه¬ها به ورزش، پژوهش¬های ارتباطی، شماره ۶۹، صص ۷۰-۵۵.
۱۴. مک¬کویل، دنیس؛ ویندال، سون، ۱۳۸۸، مدل¬های ارتباطات جمعی، ترجمه گودرز میرانی، تهران: طرح آینده، ص. ۳.
۱۵. ریتزر، جورج، ۱۳۸۷، نظریه جامعه¬شناسی در دوران معاصر، ترجمه محسن ثلاثی، چاپ سیزدهم، تهران: انتشارات علمی، ص. ۱۲۱.
۱۶. کازنو، ژان، ۱۳۸۴، جامعه¬شناسی وسایل ارتباط جمعی، ترجمه باقر ساروخانی و منوچهر محسنی، چاپ هشتم، تهران: انتشارات اطلاعات، ص. ۴۸.
۱۷. سورین، تانکارد؛ ورنر. جی؛ دبلیو ، وجیمز، ۱۳۸۸، نظریه¬های ارتباطات، ترجمه علیرضا دهقان، چاپ چهارم، تهران: موسسه انتشارات دانشگاه تهران.
۱۸. خبازی، مجید، ۱۳۹۰، راهبرد رسانه: رهیافتی نظری بر کارکردها و نقش رسانه ملی در جهاد اقتصادی، مرکز پژوهش¬های اسلامی صدا و سیما، ص. ۷.
۱۹. مک¬لوهان، مارشال، ۱۳۷۷، برای درک رسانه¬ها، ترجمه سعید آذری، تهران: مطالعات و سنجش برنامه¬ای صدا و سیما، ص. ۳۶۴.
۲۰. ساروخانی، باقر (زیرنظر)، ۱۳۸۳، اندیشه¬های بنیادین علم ارتباطات، تهران: انتشارات خجسته، ص. ۱۴۲.
۲۱. مک¬کوایل، دنیس، ۱۳۸۲، درآمدی بر نظریه ارتباطات جمعی، ترجمه پرویز اجلالی، تهران: مرکز مطالعات و تحقیقات رسانه¬ها، ص. ۳۹۴.
۲۲. وردی¬نژاد، فریدون؛ بهرامی رشتیانی، شهلا، ۱۳۸۸، جامعه¬شناسی خبر، تهران: انتشارات ثانیه، ص. ۷۳,۳۵. وردی¬نژاد، فریدون؛ بهرامی رشتیانی، شهلا، ۱۳۸۸، جامعه¬شناسی خبر، تهران: انتشارات ثانیه، ص. ۷۳.
۲۳. راجرز، اورت میچل، ۱۳۸۷، تاریخ تحلیلی علم ارتباطات، جلد اول: رویکردی شرح حال نگارانه، ترجمه غلامرضا آذری، تهران: نشر دانژه، ص. ۴۲۱.
۲۴. دانايي¬فرد، حسن؛ الوانی، سید مهدی؛ آذر، عادل؛ ۱۳۸۴، روش¬شناسی پژوهش کیفی در مدیریت، تهران، انتشارت صفار.
۲۵. بازرگان، عباس، ۱۳۸۷، مقدمه¬ای بر روش¬های تحقیق کیفی و آمیخته، رویکردهای متداول در علوم رفتاری. تهران: دیدار.
۲۶. ویمر، راجر. دی؛ دومینیک، جوزف آر، ۱۳۸۴، تحقیق در رسانه¬های جمعی، ترجمه کاووس سیدامامی، تهران: انتشارات سروش، ص. ۲۵۱.

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهش در مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Research in Sport Management and Motor Behavior

Designed & Developed by : Yektaweb