The relationship between Emotional Intelligence and Staff’s Organizational Citizenship Behavior in Sport and Youngs Organization of Khorasan-e Razavi. JRSM 2014; 4 (7) :29-41
URL:
http://jrsm.khu.ac.ir/article-1-2200-fa.html
چکیده: (5544 مشاهده)
هدف پژوهش حاضر بررسی رابطۀ هوش هیجانی با رفتار شهروندی سازمانی است. جامعۀ آماری این پژوهش را کارکنان اداره کل ورزش و جوانان استان خراسان رضوی (75=N) تشکیل دادند. نمونه آماری برابر با حجم جامعه در نظر گرفته شد. بـه منظور جمعآوری دادهها از دو پرسشنامۀ هوش هیجانی (شوتز و همکاران، 1993) و رفتار شهروندی سازمانی اورگان و کانوکسی (1996) استفاده کردیم. روایی پرسشنامهها با بهرهگیری از دیدگاههای اصلاحی استادان مدیریت ورزشی تعیین شد و پایایی هردو پرسشنامه با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ به ترتیب 78/0=&alpha و 81/0=&alpha به دست آمد. روش تحقیق توصیفی و از نوع همبستگی بود که به صورت میدانی اجرا شد. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از شاخصهای توصیفی و آزمونهای آماری کلموگروف اسمیرنف، ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون استفاده شد. نتایج نشان داد بین هوش هیجانی بـا رفتار شهروندی سازمانی رابـطۀ مثبت و معنیداری (03/0=P ، 263/0=r) وجود دارد. همچنین بین هوش هیجانی با مؤلفههای نوعدوستی (041/0=P ، 249/0=r) و وجدان (046/0=P ، 243/0=r) رابطۀ مثبت و معنیداری وجود داشت. اما بین هوش هیجانی با مؤلفههای جوانمردی (327/0=P، 121/0=r)، رفتار مدنی (612/0=P، 063/0=r) و ادب و ملاحظه (384/0=P، 107/0-=r) رابطۀ معنیداری مشاهده نشد. ازطرفی، نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد هوش هیجانی میتواند مؤلفههای نوعدوستی و وجدان را پیشبینی کند. بنابراین میتوان برای استفاده از مزایای رفتارهای فرانقش در سازمان، به تقویت میانگین هوش هیجانی در کارکنان پـرداخت و با ارتقای نظام شغلی استاندارد و سازوکار ترفیع مناسب براساس اصول شایستگیهای ذهنی و عاطفی، لیاقت در کار و رفتار شهروندی سازمانی را در بین کارکنان سازمان توسعه داد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
انتشار: 1393/5/24