1. آرزو، عبدالغفور (1387). در خانة آفتاب. تهران: سورة مهر. 2. استعلامی، محمد (1387). نقد و شرح قصاید خاقانی. جلد اول. تهران: زوار. 3. اسفندی، اسفندیار؛ غلامی، فاطمه (1386). تشریح دوگانگی نماد آتش در آیین زرتشتی. پژوهش زبانهای خارجی. شمارة 38: 5-17. 4. اکرمی، محمدرضا (1390). استعارة در غزل بیدل. تهران: مرکز. 5. پاکفر، محمدسرور (1365). وصف طبیعت در اشعار بیدل. در: سی مقاله دربارة بیدل. کابل: آکادمی علوم. 6. بهنامفر، محمد؛ زمانیپور، مریم (1391). کوه و معانی نمادین آن در بیان عواطف عارفانه و عاشقانة مولانا. پژوهشنامة ادب غنایی. دانشگاه سیستان و بلوچستان. سال دهم. شمارة 19: 33-51. 7. بیدل، میرزا عبدالقادر (1342). کلیات بیدل. جلد سوم. کابل: پوهنی مطبعه. 8. پورنامداریان، تقی (1375). رمز و داستانهای رمزی در ادب فارسی. تهران: علمی و فرهنگی. 9. جعفری کمانگر، فاطمه؛ مدبری، محمود (1382). کوه و تجلی آن در شاهنامه. پژوهشهای ادبی. شمارة 1: 63-72. 10. حبیب، اسدالله (2007). ارمغان بیدل از کوهستان بیرات (سیری در طور معرفت). هامبورگ. برگرفته از صفحة فیسبوک دوستداران بیدل. 11. https://www.facebook.com/legacy/notes/10151263394502681/. 29/ 12/ 1395. 12. خاقانی (1387). نقد و شرح قصاید خاقانی (براساس تقریرات استاد بدیعالزمان فروزانفر). گردآوری محمد استعلامی. جلد اول. تهران: زوار. 13. خسروی شکیب، محمد (1403). تحلیل جایگاه زن بهمثابة «دیگری» در ضربالمثل¬های فارسی با تأکید بر نظریۀ سپهر نشانه¬¬شناختی فرهنگ یوری لوتمان. زبان و ادبیات فارسی دانشگاه خوارزمی. سال سیودوم. شمارة 96: 133-153. 14. راشد محصل، محمدرضا؛ بهنامفر، محمد؛ و زمانیپور، مریم (1391). تجلی کوه در ایران باستان و نگاهی به جلوههای آن در ادب فارسی. مطالعات ایرانی بهار. 11 (21): 119-146. 15. رضوی، مدرس (1341). دیوان حکیم ابوالمجد مجدود ابن آدم سنایی. تهران: ابنسینا. 16. ستاری، جلال (1381). اسطوره و رمز در اندیشة میرچا الیاده. تهران: مرکز. 17. سرخوش، فائقه (1393). اسطورة آسمان و زمین (زمین و آسمان در باور ایرانیان). تهران: باد. 18. سلجوقی، صلاحالدین (1380). نقد بیدل. تهران: عرفان. 19. شوالیه، ژان؛ گربران، آلن (1385). فرهنگ نمادها. ترجمة سودابه فضایلی. جلد چهارم. تهران: جیحون. 20. صلاحیمقدم، سهیلا (1389). نماد و کهنالگوی نمادین در مثنوی. فصنامة دانشکدة ادبیات و علوم انسانی تخصصی مولویپژوهی تبریز. شمارة 9: 127-145. 21. عبداللهی اهر، محبوبه (1394). بررسی مفهوم نار(آتش) در شعر مولانا. بهارستان سخن. سال دوازدهم. شمارة 29: 195-222. 22. عینی، صدرالدین (1384). میرزا عبدالقادر بیدل. برگردان و پژوهش ایرج شهباز. تهران: سوره. 23. فتوحی، محمود (1385). بلاغت تصویر. تهران: سخن. 24. فتوحی، محمود (1392). نازکخیالی هندی و دورخیالی هندی. ویژهنامة شبهقاره فرهنگستان. سال اول. شمارة 1: 51-78. 25. فضایلی، سودابه (1392). روایتی از اسطورههای آب ایران زمین: آناهیتا ایزدبانوی آب. https://anthropologyandculture.com، تاریخ دسترسی: 10/5/1395. 26. قبادی، حسینعلی (1389). آیین آینه: سیر تحول نمادپردازی در فرهنگ ایرانی و ادبیات فارسی. چاپ اول. تهران: دانشگاه تربیت مدرس. 27. قربانی، حمیدرضا؛ خدادادی، محمد (1402). تصویر درخت در شعر شاعران نوپرداز معاصر. ¬زبان و ادبیات فارسی دانشگاه خوارزمی. سال سیودوم. شمارة 96: 267-288. 28. کلانتر، نوشآفرین (1395). سیر آتش از اسطوره تا عرفان (ریشههای اسطورهای نمادهای مربوط به آتش در عرفان). کهننامة ادب پارسی. سال هفتم. شمارة 3: 21-43. 29. معین، محمد (1352). مزدیسنا و ادب پارسی. تهران: دانشگاه تهران. 30. نیکمنش، مهدی؛ کریمی، طاهره (1391). تقابل و تشابه انسان و کوه در آثار مولوی. مولویپژوهی. سال ششم. شمارة 14: 157-185. 31. یونگ، کارل گوستاو (1383). انسان و سمبولهایش. ترجمة محمود سلطانیه. تهران: جامی. 32. Galens, D. (Ed.) (2009). Literary movements for students: Presenting analysis, context, and criticism on literary movements. Thomson Gale.
|