[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
آمار نشریه::
::
شناسنامه نشریه
..
پایگاه‌های نمایه‌کننده

  AWT IMAGE   AWT IMAGE 
 AWT IMAGE   AWT IMAGE 
   

   

..
پایگاه‌های اجتماعی
     
ACADEMIA
 
..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
نظرسنجی
نظر شما در مورد عملكرد دوفصلنامه زبان و ادبيات فارسي چيست؟
عالي
خوب
متوسط
ضعيف
   
..
:: جلد ۳۲، شماره ۹۷ - ( ۱۱-۱۴۰۳ ) ::
جلد ۳۲ شماره ۹۷ صفحات ۹۹-۷۳ برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی و مقایسۀ فرآیندهای شادی از دیدگاه اپیکور و مولوی
معصومه طاهری۱ ، مهین پناهی*۲ ، علی محمدی آسیابادی۳
۱- دانشگاه الزهراء
۲- دانشگاه الزهراء ، mpanahi@alzahra.ac.ir
۳- دانشگاه شهرکرد
چکیده:   (۳۲۹۸ مشاهده)
مفهوم شادی همواره موضوع اخلاق و عرفان بوده است. این مفهوم در فلسفه درقالب دو دیدگاه لذت‌گرایی اپیکوری و سعادت‌گرایی ارسطویی بررسی شده است. اپیکورس (341- 270 ق.م) فیلسوف دوره هلنیستی یونان باستان، با تلقی لذتِ پایدار به‌منزله خیر نهایی انسان، شیوه‌ای عملی ارائه کرده است که به سعادت منتج می‎شود و پایدار است. در نظرگاه مولانا (604-672 هـ.ق) نیز شادی پایدار است و با عوامل بیرونی و درونی زوال نمی‎یابد. در این مقاله سعی شده است به‌روش مطالعۀ کتابخانه‎ای و مقایسه و تحلیل داده‎ها، بررسی شود که آیا بین شادی‎گرایی اپیکور با شادیگرایی مولانا ارتباطی وجود دارد یا خیر. روش ارائۀ اطلاعات مقایسۀ چند مؤلفه از دیدگاه اپیکور و مولانا دربارۀ شادی برپایۀ تبارشناسی تاریخی است. نتایج نشان داد که لذت از نگاه اپیکور نه‌تنها زودگذر نیست، بلکه او غایت را با عنوان اودیمونیا یا شادی (سعادت) بیان کرده است. هدف فلسفه او رسیدن به شادی پایدار است. بدین‌ترتیب که انسان با ایجاد محدودیت‎هایی برای لذت‎جویی‎های موقتی و ناپایدار خود، تلاش می‎کند به آتاراکسیا دست یابد. ازسوی‌دیگر، فلسفۀ عملی اپیکور به بیان مؤلفه‏هایی می‎پردازد که با برخی از دیدگاه‎های عارفان مسلمان، ازجمله مولانا، دارای وجوه اشتراک است.

 
واژه‌های کلیدی: اپیکور، مولوی، شادی، آتاراکسیا، مقام رضا
متن کامل [PDF 272 kb]   (۳۳ دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: ادبیات تطبیقی
فهرست منابع
۱. آذرنیوار، لیلا؛ پورالخاص، شکرالله؛ و کیانی، احمدرضا (۱۴۰۱). بررسی مرگ و تأثیر آن بر زندگی در آثار سعدی با تکبه بر روان‌درمانگری اگزیستانسیال اروین یالوم. زبان و ادبیات فارسی دانشگاه خوارزمی. سال سی‌ام. شمارة ۹۲: ۷-۳۰.
۲. استروداک، جورج کی (۱۳۹۵). هنر خوشبختی از دیدگاه اپیکور. ترجمة فرخ بافنده. تهران: پندار تابان.
۳. استیس، ولتر (۱۹۸۴). تاریخ الفلسفه الیونانیه. ترجمة مجاهد عبدالمنعم مجاهد. القاهره: دارالشقافه للنشر و التوزیع.
۴. اعتمادی گلریز، محمدجواد؛ عباسی، حبیب‌الله؛ و رسولی‌پور، رسول (۱۳۹۹). خطاها و محدودیت‌های شناختی انسان به‌روایت مولانا با نگاهی به سنت‌های معرفت‌شناسی در فلسفه. زبان و ادبیات فارسی دانشگاه خوارزمی. سال بیست‌وهشتم. شمارة ۸۸: ۷-۳۶.
۵. اورسون، استفن (۱۳۹۵). تاریخ فلسفة راتلج (جلد دوم: از ارسطو تا آگوستین). ترجمة علی معظمی جهرمی. تهران: چشمه.
۶. برن، ژان (۱۳۹۴). فلسفة اپیکور. ترجمة ابوالقاسم پورحسینی. تهران: امیرکبیر.
۷. بریه، امیل (۱۳۷۴). تاریخ فلسفه در دورة انتشار فرهنگ یونانی و دورة رومی. ترجمة علی‌مراد داوودی. چاپ دوم. تهران: مرکز نشر دانشگاهی.
۸. بکر، لارنس سی (۱۳۷۸). تاریخ فلسفة اخلاق غرب. گروهی از مترجمان. قم: مؤسسة آموزشی و پژوهشی امام‌خمینی(ره).
۹. بهاءالدین محمد بلخی (۱۳۸۲). معارف (بهاء ولد). تصحیح بدیع‌الزمان فروزانفر. تهران: طهوری.
۱۰. بینامطلق، سعید (۱۳۹۸-۱۳۹۹). درس‎گفتار دوران یونانی‎مآبی (هلنستیکی). اصفهان: دانشگاه اصفهان.
۱۱. پناهی، مهین (۱۳۸۹). تحلیل زیبانگری بیدل دهلوی (با رویکرد روانشناختی). مطالعات روانشناختی دانشکدة علوم تربیتی و روان‌شناسی دانشگاه الزهراء (س). دورة ششم. شمارة ۳: ۱۳۵- ۱۷۰.
۱۲. توماس، هنری؛ دانالی، توماس (۱۳۷۲). ماجراهای جاودانه در فلسفه. ترجمة احمد شهسا. تهران: ققنوس.
۱۳. جاناتان ری، ارمسن (۱۳۷۸). دانشنامة ملخص فلسفه و فیلسوفان غرب. ترجمة امیر جلال‌الدین اعلم، تهران: توحید.
۱۴. جعفری، محمدتقی (۱۳۶۸). شرح مثنوی. تهران: اسلامی.
۱۵. خواجه نصیرالدین طوسی (۱۳۴۶). اخلاق ناصری. تهران: علمیه اسلامیه.
۱۶. راسل، برتراند (۱۳۵۱). تاریخ فلسفة غرب و روابط آن با اوضاع سیاسی و اجتماعی از قدیم تا امروز. ترجمة نجف دریابندری. چاپ ششم. تهران: پرواز.
۱۷. سبزواری، هادی‌بن‌مهدی (۱۳۶۹). شرح المنظومه. تصحیح و حواشی حسن حسن‌زاده آملی. تحقیق مسعود طالبی. جزء اول (قسم المنطق). تهران: ناب.
۱۸. سعدی، مصلح‌بن‌عبدالله (۱۳۶۷). کلیات سعدی. به‌اهتمام محمدعلی فروغی. تهران: امیرکبیر.
۱۹. سهلگی، محمدبن‌علی (۱۳۸۴). دفتر روشنایی؛ از میراث عرفانی بایزید بسطامی، تصحیح محمدرضا شفیعی‌کدکنی. تهران: سخن.
۲۰. شمس‌الدین محمد تبریزی (۱۳۸۵). مقالات شمس تبریزی. تصحیح و تعلیق محمدعلی موحد. تهران: خوارزمی.
۲۱. شیشکین، آ (۱۳۳۵). علم اخلاق اپیکور، لوکرس و اسپینوزا. ترجمة محمدتقی برومند. تهران: شبگیر.
۲۲. عزالدین محمود کاشانی (بی‎تا). مصباح‌الهدایه و مفتاح‌الکفایه. تهران: هما.
۲۳. عطار، فریدالدین (۱۳۸۶). تذکرة‌الاولیاء. تصحیح محمد استعلامی. تهران: زوار.
۲۴. غزالی، محمد (۱۳۸۶). احیاء علوم‌الدین. ترجمة مؤیدالدین خوارزمی. تصحیح حسین خدیوجم. تهران: علمی و فرهنگی.
۲۵. فروزانفر، بدیع‎الزمان (۱۳۶۷). شرح مثنوی شریف. تهران: زوار.
۲۶. فیبلمن، جیمز کرن (۱۳۷۵). آشنایی با فلسفة غرب. ترجمة محمد بقایی. تهران: حکمت.
۲۷. قشیری، ابوالقاسم (۱۳۷۴). رسالة قشیریه. ترجمة ابوعلی عثمانی. تصحیح بدیع‌الزمان فروزانفر. تهران: علمی و فرهنگی.
۲۸. کاپلستون، فردریک (۱۳۶۲). تاریخ فلسفة یونان و روم. ترجمة سید جلال‌الدین مجتبوی. جلد اول. تهران: علمی و فرهنگی.
۲۹. کارتلج، پل (۱۳۸۳). دموکریتوس. ترجمة اکبر معصوم‎بیگی. تهران: آگه.
۳۰. کلابادی، ابوبکر محمد (۱۳۷۱). کتاب التعرف. تصحیح محمدجواد شریعت. تهران: اساطیر.
۳۱. گاتلیب، آنتونی (۱۳۸۴). رؤیای خرد (تاریخ فلسفه غرب از یونان باستان تا رنسانس). ترجمة لی‌لا سازگار. تهران: ققنوس.
۳۲. لائرتیوس، دیوگنس (۱۳۸۷). فیلسوفان یونان. ترجمة بهراد رحمانی. تهران: مرکز.
۳۳. لوکرتیوس کاروس، تیتوس (۱۳۹۰). دربارة طبیعت. ترجمة میرجلال‌الدین کزازی. تهران: معین.
۳۴. لوید، ژنویو (۱۳۹۶). اسپینوزا و کتاب اخلاق. ترجمة مجتبی درایتی و دیگران. تهران: شب‎خیز.
۳۵. مایر، فریتس (۱۳۷۸). حقیقت و افسانه. ترجمة مهرآفاق بایبوردی. تهران: مرکز نشر دانشگاهی.
۳۶. محمدبن منور (۱۳۸۶). اسرار التوحید. تصحیح و تعلیقات محمدرضا شفیعی‌کدکنی. تهران: آگاه.
۳۷. مگی، برایان (۱۳۸۸). داستان فلسفه. ترجمة مانی صالحی علامه. تهران: آمه.
۳۸. مورتون، اَدَم (۱۳۸۱). فلسفه در عمل: مدخلی بر پرسش‌های عمده. ترجمة فریبرز مجیدی. تهران: مازیار.
۳۹. مولوی، جلال‌الدین محمد (۱۳۸۴). دیوان کبیر شمس. تصحیح بدیع‌الزمان فروزانفر. تهران: طلایه.
۴۰. مولوی، جلال‌الدین محمد (۱۳۸۵). مثنوی معنوی (از روی نسخة ۶۷۷ هـ. ق). به‌اهتمام توفیق سبحانی. چاپ ششم. تهران: روزنه.
۴۱. مولوی، جلال‌الدین محمد (۱۳۸۶). فیه‌مافیه. تصحیح بدیع‌‎الزمان فروزانفر. تهران: نگاه.
۴۲. نجم‌الدین کبری (۱۳۶۳). الاصول العشره. ترجمه و شرح عبدالغفور لاری. تصحیح نجیب مایل‌هروی. تهران: مولی.
۴۳. ورنر، شارل (۱۳۷۳). حکمت یونان. ترجمة بزرگ نادرزاد. چاپ دوم. تهران: علمی و فرهنگی.
۴۴. هجويري، ابوالحسن علي‌بن‌عثمان (۱۳۷۵). کشف‌المحجوب. تصحيح والنتين ژوکوفسکي. چاپ چهارم. تهران: طهوري.
۴۵. هومن، محمود (۱۳۸۵). درس‌گفتارهای فلسفی. شیراز: نوید شیراز.
46. Annas, Julia (1987) Epicurus on pleasure and happiness, Philosophical Topics, V. 15- (2), Pp: 5-21. [DOI:10.5840/philtopics19871521]
47. Annas, Julia (1993) The morality of happiness. Oxford University Press.
48. Bergsma, Ad. (2008). Happiness in the garden of Epicurus, Jornal of happiness studies, 9 (3), 397-423. [DOI:10.1007/s10902-006-9036-z]
49. Epicurus. (1994). The Epicurus Reader, selected writing and testimonia, India Polis: Hackett.
50. Farrington, Benjamin (1967) The Faith of Epicurus, New York: Basic Books INC., Publishers.
51. Fournier, Michael (2018) "Epicurus' Panpsychism", Dionysius 36, 25-37.
52. Mcmullin, Ernan (1954) Materialism in: Encyclopedia of Religion, Lindasay Jones, Editor in chief: Lindsay.
53. Scharfstein, Ben - Ami (1998) A Comparative History of World Philosophy: from the Upanishads to Kant, Albany: State of university of new york press. [DOI:10.1515/9781438418872]
54. Tsouna, Voul. (2009) Epicurean therapeutic strategics, The Cambridge Companion Epicureanism. [DOI:10.1017/CCOL9780521873475.015]
55. Warren, James (2004) Facing Death Epicurus and his critics, Faculty of classics Cambridge. [DOI:10.1093/0199252890.001.0001]
56. Warren, James (2002) Epicurus and Democritean Ethics: An Archaeology of Ataraxia, Cambridge University press.
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Taheri M, Panāhi M, Muhammadi Āsiābādi A. A Comparative Study of Happiness Features from the Perspectives of Epicurus and Rumi. Persian Language and Literature 2025; 32 (97) :73-99
URL: http://jpll.khu.ac.ir/article-1-4364-fa.html

طاهری معصومه، پناهی مهین، محمدی آسیابادی علی. بررسی و مقایسۀ فرآیندهای شادی از دیدگاه اپیکور و مولوی. زبان و ادبيات فارسی. ۱۴۰۳; ۳۲ (۹۷) :۷۳-۹۹

URL: http://jpll.khu.ac.ir/article-۱-۴۳۶۴-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
جلد 32، شماره 97 - ( 11-1403 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوفصلنامه  زبان و ادبیات فارسی دانشگاه خوارزمی Half-Yearly Persian Language and Literature
Persian site map - English site map - Created in 0.1 seconds with 42 queries by YEKTAWEB 4704