[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
آمار نشریه::
::
شناسنامه نشریه
..
پایگاه‌های نمایه‌کننده

  AWT IMAGE   AWT IMAGE 
 AWT IMAGE   AWT IMAGE 
   

   

..
پایگاه‌های اجتماعی
     
ACADEMIA
 
..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
نظرسنجی
نظر شما در مورد عملكرد دوفصلنامه زبان و ادبيات فارسي چيست؟
عالي
خوب
متوسط
ضعيف
   
..
:: جلد ۳۱، شماره ۹۴ - ( ۳-۱۴۰۲ ) ::
جلد ۳۱ شماره ۹۴ صفحات ۸۴-۶۱ برگشت به فهرست نسخه ها
راهنمای سرکوب؛ تحلیل حکایت مزدک در سیاست‌نامه برمبنای تاریخ‌گرایی نو
علی تسلیمی۱، محمود رنجبر۱، معین کمالی‌راد*۲
۱- دانشگاه گیلان
۲- دانشگاه گیلان ، moeinkamali70@gmail.com
چکیده:   (۴۱۴۳ مشاهده)
احضار و بازخوانی گذشته برآیند بروز بحران‌های اجتماعی و سیاسی زمان حال است. نویسندگان مسلمان برای مشروعیت‌بخشی و تصدیق حاکمان، به تطبیق طرح‌واره‌های دوران باستان با نمونه‌های معاصر اقدام کرده‌اند. در این انطباق، شاهِ موجود با شاهِ آرمانی و عملکرد او با عصر زرین ایران سنجیده شده است. تاریخ‌نگاری متمرکز و سازمان‌یافته ساسانیان حکایت مزدک را درجهت مشروعیت‌بخشی به قدرت و عملکرد ساسانیان طرح‌ریزی کرده و تصویری آرمانی از عصر انوشیروان و عدالت او برساخته است. خواجه نظام‌الملک، که وزارت را در عصری ملتهب برعهده داشت، افق و ایده‌آل حکومت را در عصر انوشیروان جست‌وجو می‌کرد. او در بخش متأخر سیاست‌نامه برای مقابله با جنبش اسماعیلیان به الگوی کشتار مزدکیان به‌دست حکومت ساسانی متوسل شد و با واسازی الگوهای تاریخی، نه‌تنها کشتار مزدکیان را تصدیق کرد، بلکه قلع‌وقمع مخالفان سلجوقیان را مشروع جلوه داد.  

 
واژه‌های کلیدی: تاریخ، سیاست‌نامه، مزدک، خواجه نظام‌الملک، تاریخ‌گرایی نو.
متن کامل [PDF 4832 kb]   (۱۶۲۳ دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: نقد ادبی
فهرست منابع
۱. آقايي، سيدمجتبي (۱۳۸۱). مزدک؛ اصلاح‌طلبي و فروپاشي. هفت آسمان. شمارة ۱۲ و ۱۳: ۱۶۸-۱۳۱.
۲. احمدزاده، محمدامير (۱۴۰۰). کلان‌روايت‌ها در تاريخ‌نگاري ايران دورة قاجار. تهران: پژوهشگاه علوم انساني.
۳. اصيل، حجت‌الله (۱۳۹۳). آرمانشهر در انديشة ايراني. تهران: ني.
۴. الياده، ميرچا (۱۳۹۰). اسطورة بازگشت جاودانه. ترجمة بهمن سرکاراتي. تهران: طهوري.
۵. ايمان‌پور، محمدتقي؛ صياميان، زهير؛ و رحيم‌بيگي، ساناز (۱۳۸۹). سرکوبگر بدعت و نماد عدالت؛ انوشيروان در تاريخ‌نگاري اسلامي. مطالعات تاريخ اسلام. سال دوم. شمارة ۶: ۲۷-۸.
۶. باسورث، کليفورد ادموند (۱۳۶۶). تاريخ سياسي و دودماني ايران. در: تاريخ ايران کمبريج. جلد پنجم. ترجمة حسن انوشه. تهران: اميرکبير، ۶۰-۸۴.
۷. باغدار، علي؛ و ايمانپور، محمدتقي (۱۳۹۵). پردازش شخصيت‌هاي مزدک و انوشيروان در نگارش‌هاي ميرزافتحعلي آخوندزاده و ميرزا آقاخان کرماني. تاريخنامة ايران بعد از اسلام، دورة هفتم. شمارة ۱۲: ۶۲-۳۷.
۸. برک، پيتر (۱۳۹۵). تاريخ و نظرية اجتماعي. ترجمة حسينعلي نوذري. تهران: طرح نقد.
۹. بهرامي‌نيا، اميد؛ و خضري، سيداحمدرضا (۱۳۹۸). جايگاه اسماعيليه در آراي خواجه نظام‌الملک و غزالي. پژوهش‌نامة تاريخ اسلام. سال نهم. شمارة ۳۳: ۹۶-۷۷.
۱۰. پسُتر، مارک (۱۳۷۶). فوکو و نظرية عدم استمرار در تاريخ. ترجمة حسينعلي نوذري. در: فلسفة تاريخ. تهران: طرح‌نو.
۱۱. پطروشفسکي، ايليا پاولويچ (۱۳۶۳). اسلام در ايران. ترجمة کريم کشاورز. تهران: پيام.
۱۲. پولادي، کمال (۱۳۹۴). تاريخ انديشة‌ سياسي در ايران و اسلام. تهران: مرکز.
۱۳. جسکون‌بونر، مايکل ريچارد (۱۳۹۹). دستگاه تبليغاتي ساسانيان در دورة خسرو انوشيروان. ترجمة محمود حسن‌آبادي. پاژ. شمارة ۴۰: ۸۲-۱۱۴.
۱۴. جمشيدي، محمدحسن؛ و مؤذني، علي‌محمد (۱۳۹۹). انديشة سياسي متجلي در ساختار روايتگري زين‌الاخبار گرديزي. زبان و ادبيات فارسي دانشگاه خوارزمي. سال بيست‌وهشتم. شمارة ۸۸: ۱۱۷-۱۴۰.
۱۵. حبيب، م.ا.ر (۱۳۹۶). نقد ادبي مدرن و نظريه. ترجمة سهراب طاووسي. تهران: نگاه معاصر.
۱۶. حجتي، شهناز (۱۳۹۶). بازسازي تاريخ ايرانشهر در ايدئولوژي شاهنشاهي خسرواني. تاريخ‌پژوهي. شمارة ۷۰: ۶۵-۸۶.
۱۷. حجتي، شهناز؛ و نوري، جعفر (۱۳۹۹). پيامبري در جامة زنديقان. تاريخ ايران و اسلام. دورة سي‌ام. شمارة ۴۷: ۸۷-۱۰۸.
۱۸. خلعتبري، اللهيار؛ و زارعي، عباس (۱۳۷۹). بررسي جنبش مزدک. پژوهشنامة علوم انساني. شمارة ۲۷: ۱۰۸-۱۲۶.
۱۹. دلال رحماني، محمدحسين (۱۴۰۰). تبارشناسي ادبيات و تاريخ‌نگاري ادبي در ايران. تهران: پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات.
۲۰. دهقانيان، جواد؛ خسروي، محمد؛ و طبيعت‌بلند، مهناز (۱۴۰۰). تاريخ جهانگشاي جويني، راوي جدال ايدئولوژي‌هاي پنهان يک متن/ يک فرهنگ. زبان و ادبيات فارسي دانشگاه خوارزمي. سال بيست‌ونهم. شمارة ۹۱: ۱۵۵-۱۸۰.
۲۱. راوندي، مرتضي (۱۳۷۵) تاريخ اجتماعي ايران (جلد ۱). تهران: اميرکبير.
۲۲. زارعي، عباس؛ و نعمتي، نورالدين (۱۳۹۰). تأثير سياست در تدوين و گسترش مزدک‌نامه‌ها. پژوهش‌هاي ايرانشناسي. دورة اول. شمارة ۱: ۵۶-۴۳.
۲۳. زرياب‌خويي، عباس (۱۳۸۹). تاريخ‌نگاري و فلسفة تاريخ در ايران. در: گسترة تاريخ. تهران: هرمس، ۲۹-۴۸.
۲۴. زرين‌کوب، عبدالحسين (۱۳۸۳). تاريخ ايران (بعد از اسلام). تهران: اميرکبير.
۲۵. سرکاراتي، بهمن (۱۳۵۵). رستم يک شخصيت تاريخي يا اسطوره‌اي؟. مجلة زبان و ادبيات دانشکدة علوم انساني مشهد. سال دوازدهم. شمارة ۲: ۱۶۱-۱۹۲.
۲۶. سلدن، رامان؛ و ويدوسون، پيتر (۱۳۹۲) راهنماي نظرية ادبي معاصر. ترجمة عباس مخبر. تهران: طرح‌نو.
۲۷. شريعت، محمدجواد؛ و خبوشاني، مريم‌السادات (۱۳۹۰). سيماي ادبي زردشت، ماني و مزدک در آثار منظوم فارسي. پژوهشنامة اديان. دورة پنجم. شمارة پياپي ۱: ۱۹-۳۷.
۲۸. طباطبايي، سيدجواد (۱۳۷۲). درآمدي فلسفي بر تاريخ انديشة سياسي در ايران. تهران: کوير.
۲۹. طباطبايي، سيدجواد (۱۳۷۵). خواجه نظام‌الملک. تهران: طرح‌نو.
۳۰. عقيقي، فائزه؛ زرشناس، زهره؛ و گشتاسب، فرزانه (۱۴۰۰). رويکرد اندرزنامه‌نويسان سده‌هاي چهارم و پنجم هجري در کاربرد شخصيت‌هاي الگو. سبک‌شناسي نظم و نثر فارسي. دورة چهاردهم. شمارة ۶۹: ۱۱۱-۱۲۸.
۳۱. کندي، هيو (۱۳۹۸). «بقاي ايرانيت». در: برآمدن اسلام. ترجمة کاظم فيروزمند. تهران: مرکز.
۳۲. کلارک، اليزابت (۱۳۹۷). تاريخ، متن، نظريه. ترجمة سيدهاشم آقاجري. تهران: مرواريد.
۳۳. گشتاسب، فرزانه؛ و حاجي‌پور، ناديا (۱۴۰۰). بررسي و مقايسة مهم‌ترين مضامين اخلاقي اندرزهاي فارسي خسرو انوشيروان با اندرزهاي فارسي ميانه. کهن‌نامة ادب پارسي. دورة دوازدهم. شمارة ۲: ۳۵۷-۳۸۹.
۳۴. لورنتس، کريس (۱۳۹۹). برساخت گذشته. ترجمة محمدرضا حسيني‌بهشتي. تهران: سمت.
۳۵. ميثمي، جولي‌اسکات (۱۳۹۷). تاريخ‌نگاري فارسي. ترجمة محمد دهقاني. تهران: ماهي.
۳۶. مينوي، مجتبي؛ و رضواني، محمداسماعيل (۱۳۵۴). نامة تنسر به گشنسب. تصحيح مجتبي مينوي. تهران: خوارزمي.
۳۷. نادرکردي، محمد؛ و اميري، نادر (۱۳۹۸). تاريخ همچون حماسه: روايت باستان‌گرايي در ايران معاصر. مطالعات جامعه‌شناختي. دورة بيست‌وششم. شمارة ۱: ۴۲۶-۴۰۱.
۳۸. نجف‌زاده، مهدي؛ و حافظي، سيدمرتضي (۱۳۹۵). برابرخواني هايدن‌وايت و گرين‌بلت در خوانش متون سياسي. نقد و نظرية ادبي. سال اول. شمارة ۱: ۷۴-۴۹.
۳۹. نظام‌الملک، حسن‌بن‌علي (۱۳۴۷). سياست‌نامه. به‌اهتمام هيوبرت دارک. تهران: بنگاه ترجمه و نشر کتاب.
40. Āghāyi،Seyyed Mojtabā (2005). Mazdak; Reformism & Collapse. Haft Āsemān. N. 12-13, Pp: 131-168. [In Persian]
41. Aghighi, Fāezeh; Zarshenās, Zohreh; Ghoshtāsbi, Farzāneh (2021). The approach of the authors of the advisory of the 4th and 5th centuries AH in the use of Standard character, Stylistics of Persian Poetry and Prose. Period 14, N. 69, Pp 111-128. [In Persian]
42. Ahmadzādeh, Mohammad Amir (2021). Major Narratives in Iranian Historiography Qājār Period. Tehrān: Pazhooheshgah-e Oloom-e Ensani. [In Persian]
43. Asil, Hojjatullāh (2014). Utopia in Iranian Thought. Tehrān: Nei [In Persian]
44. Bāghdār, Ali; Imanpour, Mohammad Taghi (2016). The Reflection of Ancient Iranian Historical Characters: Mazdak and Anushirvān in Mirzā Fath Ali Akhondzādeh and Mirza Āqā Khān Kermāni's Writings during Qājar, Iranian Islamic Period History, Period 7, N. 12, Pp 62-37. [In Persian]
45. Bahrāminiā, Omid; Khezri, Seyyed Ahmad Rezā (2019). The position of the Isma'iliyyah in the ideas of Nizām al-Mulk and Ghazāli, Quarterly Research of Islamic History, year 9, N. 33, Pp 77-96. [In Persian]
46. Bosworth , Clifford Edmund (1987). Iran's Political & Dynastic History, Cambridge History of Iran, V. 5, Translated By Hassan Anousheh, Tehrān: Amirkabir, Pp 60-84. . [In Persian]
47. Burke, Peter (2016). History & Social Theory, Translated by Hossein Ali Nowzari, Tehrān: Tarh-e naghd. [In Persian]
48. Clark, Elizabeth (2018). History, Theory, Text, Translated by Seyyed-Hāshem Āghājary, Tehrān: Morvārid. [In Persian]
49. Dallāl Rahmāni, Mohammad Hossein (2021). Genealogy of Literature and Literary Historiography in Irān, Tehrān: Pazhooheshgāh-e Farhang, Honar va Ertebātāt. [In Persian]
50. Dehghāniān, Javād; Khosravi, Mohammad; Tbíatboland, Mahnāz (2021). The History of Jahāngushāy-e Juwaynī: The Narrator of the Debate over the Hidden Ideologies of a Text/Culture, Persian Language and Literature of Khārazmi University, Year 29, N. 91, Pp 155-180. [In Persian]
51. Eliade, Mircea (2011). The Myth Eternal Eeturn, Translated by Bahman Sarkārāti, Tehrān: Tahouri. [In Persian]
52. Goshtāsb, Farzāneh; Hājipour, Nādiā (2021). Comparison of the Most Important Moral Issues in Ḵhosrow Anōšīrvān's and Middle Persian Precepts, Classical Persian Literature, Period 12, N. 2, Pp 375-389. [In Persian]
53. Habib, M.A.R (2017). Modern Literary Criticism & Teory, Translated by Sohrāb Tāvousi, Tehrān: Negāh-e Moāser. [In Persian]
54. Hojjati, Shahnāz (2017). Reconstruction of the Irānshahr History in the Ideologhy Khosrovāni Monarchy, Historical Research, Number 70, Pp 65-86. [In Persian]
55. Hojjati, Shahnāz; Nouri, Jafar (2020). Reflections on Multiple Readings of the Māni Movement in the Historiography of the First Centuries. History of Islām and Irān, Period 30. N. 137. Pp 108-87. [In Persian]
56. Imānpour, Mohammad Taghi; Siāmiān, Zoheir; Rahimbeigi, Sānāz (2004). The Crusher of Heresy and the Symbol of Justice: Anushirvan in Islamic Historiography, Journal of Historical studies of Islam, year 2, N. 6, Pp 8-27. [In Persian]
57. Jackson Bonner, Michael Richard (2020). Propaganda Device of Sāsānies During the Period of Khosrow Anushirvān, translated by Mahmoud Hassanābādi, Paž, N. 40 .Pp 82-114. [In Persian]
58. Jamshidi, Mohammad Hassan; & Móazzeni, Ali Mohammad (2020). Political Thought Manifested in Narrative Structure of Zayn-al-Akhbār by Gardizi, Persian Language and Literature of Khārazmi University, Year 28, Number 88, Pp 117-140. [In Persian]
59. Kennedi, Hugh (2019). Iranian Survival, The Raise of Islām, translated by Kāzem Firouzmand, Tehrān: Markaz. [In Persian]
60. Khaĺatbary, Allāh-yār; & Zāréei, Abbās (2000). Investigation of the Mazdak Movment, Islamic Humanities. Number 27, Pp 108-126. [In Persian]
61. Lorenz, Chris (2020). Construction of the Past, translated by Seyyed-Mohammad-Rezā Hosseini, Tehrān: Samt. [In Persian]
62. Meisami, Julie Scott (2018). Persian Historiography. translated by Mohammad Dehghāni. Tehrān: Māhi. [In Persian]
63. Minovi, Mojtabā; & Rezvāni, Mohammad Esmaeil (1975). Nāme-ye Tansar be Goshnasb (Tensar's Letter To Goshnasb), Tehrān: Khārazmi. [In Persian]
64. Nāder-Kordi, Mohammad; and Amiri, Nāder (2019). History Like An Epic: Narrative of Archaism in Contemporary Iran, Sociological Review, Period 26, Number 1, Pp 401-426. [In Persian]
65. Najaf-Zādeh, Mahdi; & Hāfezi, Seyyed-Mortezā (2016). Comparing Hayden White and Stephen Greenblatt in Reading, Literary Theory and Criticism, Period 1, Number 1, Pp 49-74. [In Persian]
66. Nezām al-Molk (1968). Siāsat-Nāmeh, Hubert Darke, Tehrān: Bongāh-e Tarjomeh & Nashr-e Ketāb. [In Persian]
67. Petrushevsky, Ilya Pavlovich (1984). Islam in Irān, Translated by Karim Keshāvarz, Tehrān: Payām. [In Persian]
68. Poster, Mark (1997). Foucault And the Theory of Discontinuity In History, Philosophy of History, translated by Hossein-Ali Nowzari, Tehrān: Tarh-e Now. [In Persian]
69. Poulādi, Kamāl (2015). History of Political Thought in Irān and Islām, Tehrān: Markaz. [In Persian]
70. Rāvandi, Mortezā (1996). Social History of Iran, Vol 1, Tehrān: Amirkabir. [In Persian]
71. Sarkārāti, Bahman (1976). Is Rostam A Historical Or Mythological Figure?, Journal of Language and Literature of Faculty of Human Sciences, Mash́had University, Year 12, N. 2, Pp 161-192. [In Persian]
72. Selden, Raman; & Widdoson, Peter (2013). A Readers Guide To Contemporary Litrary Theory, translate by Abbās Mokhber, Tehrān: Markaz. [In Persian] [DOI:10.4324/9781315835358]
73. Shariát, Mohammad-Javād; & Khabooshāni, Maryam-Sādāt (2011). Zoroaster, Māni and Mazdak in Persian Poetry, Religios Studies, Period 5, N. 1, Pp 19-37. [In Persian]
74. Tabātabāei, Seyyd Javād (1993). A Philosophical Introduction To the History of Political Thought in Irān, Tehrān: Kavir. [In Persian]
75. Tabātabāei, Seyyd Javād (1995). Khāje Nezām-al-Molk, Tehrān: Kavir. [In Persian]
76. Zāreéi, Abāss; & Nemati, Nour-al-Din (2011). Impact of politics in codification and development of Mazdak-Nāmeh Books, Iranian Studies, Period 1. Number 1, Pp 43-56. [In Persian]
77. Zaryāb Khooēi, Abbās (2010). Historiography And Philosophy of History in Iran, Book: the Scope of History. Tehrān: Hermes. Pp 29-48. [In Persian]
78. Zarrinkoub, Abd-al-Hossein (2004). History of Iran :After Islam, Tehrān: Amirkabir. [In Persian]
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Suppression Guide: Analysis of the Story of Mazdak in Siyāsatnāmeh Based on New Historicism. Persian Language and Literature 2023; 31 (94) :61-84
URL: http://jpll.khu.ac.ir/article-1-4223-fa.html

تسلیمی علی، رنجبر محمود، کمالی‌راد معین. راهنمای سرکوب؛ تحلیل حکایت مزدک در سیاست‌نامه برمبنای تاریخ‌گرایی نو. زبان و ادبيات فارسی. ۱۴۰۲; ۳۱ (۹۴) :۶۱-۸۴

URL: http://jpll.khu.ac.ir/article-۱-۴۲۲۳-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
جلد 31، شماره 94 - ( 3-1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوفصلنامه  زبان و ادبیات فارسی دانشگاه خوارزمی Half-Yearly Persian Language and Literature
Persian site map - English site map - Created in 0.12 seconds with 42 queries by YEKTAWEB 4704