[Home ] [Archive]   [ فارسی ]  
:: Main :: About :: Current Issue :: Archive :: Search :: Submit :: Contact ::
Main Menu
Home::
Journal Information::
Articles archive::
For Authors::
For Reviewers::
Registration::
Contact us::
Site Facilities::
Publication statistics::
::
Search in website

Advanced Search
..
Receive site information
Enter your Email in the following box to receive the site news and information.
..
Publication Information
ju Publisher
Kharazmi University
ju Managing Director 
Nasergholi Sarli
ju Editor-in-Chief
Habib-Allah Abbasi
ju Manager
Zahra Saberi
ju In charge of the Site
Tahereh sadate Mirahmadi

EISSN 24766941
..
Indexing Databases

  AWT IMAGE   AWT IMAGE 
 AWT IMAGE   AWT IMAGE 
  AWT IMAGE 

   

..
Social Networks
   
..
:: Volume 29, Issue 90 (7-2021) ::
Persian Language and Literature 2021, 29(90): 247-269 Back to browse issues page
The Inadequacy of Traditional Expression in the Analysis of Bidel’sPoeticImages
Mustafa Mirdar Rezaee *
at Mazandaran University , mostafamirdar@yahoo.com
Abstract:   (3216 Views)
The geometrical complexity of some images, especially Indian-style images, which are not found in the field of traditional expression and which have not been mentioned by scholars in the historical tradition, is such that one must use a suitable tool to analyze them. In the present study, conducted by quantitative statistical analysis, first, frequency was usedto examine and compare the number of single and compound techniques in 500 verses of Bidel’s sonnets (which were randomly selected from all over his divan).Then, the three compound techniques of “irony metaphor”, “metaphorical amphibology metaphor” and “metaphorical amphibology irony simile” were examined in the structure of images of Bidel.The results of this study show that in both verses of Bidel’s poems, there is almost onecompound technique; additionally, onethird of Bidel’s images are created with the help of these techniques, and this means that by contenting ourselves with the four elements of traditional expression (simile, metaphor, irony, and metonymy) and ignoring the literary tools of compounding, the analysis and interpretation of Bidel’spoems will be incomplete.
 
Keywords: Bidel, Indian Style, Expression, Single Techniques, Compound techniques
Full-Text [PDF 1503 kb]   (963 Downloads)    
Type of Study: Research | Subject: Special
References
1. آرزو، عبدالغفور (1388) مقایسة انسان کامل از دیدگاه بیدل و حافظ. تهران: سورة مهر.
2. بیدل دهلوی، عبدالقادر (1386) گزیدة غزلیات بیدل. به‌کوشش محمدکاظم کاظمی. تهران: عرفان.
3. تفتازانی هروی، سعدالدین مسعود (1407 ه‍.ق) المطول فی شرح تخلیص المفتاح (افست از روی چاپ عثمانی 1330 ه‍.ق). کتابخانة آیت¬الـله العظمی مرعشی نجفی. قم: ایران.
4. حسن¬پور¬آلاشتی، حسین (1384الف) طرز¬ تازه. تهران: سخن.
5. حسن¬پور¬آلاشتی، حسین (1384ب) «معنی بیگانه در شعر صائب تبریزی». نشریة دانشکدة ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تبریز (48) 196: 70-85.
6. حبیب، اسدالـله (2010) دری به خانة خورشید. بلغاریه: مرکز نشر اینفورماپرنت.
7. ¬حسینی، حسن (1367) بیدل، سپهری و سبک هندی. تهران: سروش.
8. حق¬جو، سیاوش (1381ـ1380) «پیشنهاد برافزودن دو فن دیگر بر فنون چهارگانة علم بیان». در: مجموعه مقاله¬های نخستین گردهمایی پژوهش¬های زبان و ادب فارسی (جلد اول: 427ـ419) به‌کوشش محمد دانشگر. تهران: مرکز بین¬المللی تحقیقات زبان و ادبیات فارسی و ایران¬شناسی دانشگاه تربیت مدرس.
9. حق¬جو، سیاوش (1389) «سبک هندی و استعارة ایهامی کنایه». سبک¬شناسی نظم و نثر فارسی (بهار ادب). سال چهارم. شمارة اول: 255-268.
10. حق¬جو، سیاوش و محسن سرمدی (1396) «کنایه¬های ترکیبی در غزلیات بیدل». پژوهش زبان و ادبیات فارسی. شمارة 46: 45-68.
11. حق¬جو، سیاوش و مسعود اسکندری (1392) «کنایه¬پردازی ترکیبی در اشعار وحشی بافقی». مجموعه مقالات هشتمین همایش انجمن ترویج زبان و ادبیات فارسی. 12 شهریور. زنجان: دانشگاه زنجان.
12. حق¬جو، سیاوش و مصطفی میردار رضایی (1394) «بررسی صناعت استعارة کنایه در غزل صائب». دهمین همایش ترویج زبان و ادبیات فارسی. 4-6 شهریور. اردبیل: دانشگاه محقق اردبیلی.
13. حق¬جو، سیاوش و مصطفی میردار رضایی (1397الف) «باززایی عناصر ادبی تصویرساز قرن ششم در تصویرهای شعری قرن هشتم (نمود دوبارة شگردهای آمیغی در تصویرهای قرن هشتم)». جستارهای ادبی دانشگاه فردوسی مشهد. سال پنجاهم. شمارة 197: 125-155.
14. حق¬جو، سیاوش و مصطفی میردار رضایی (1397ب) «بررسی یکی از راه¬های بیگانه‌سازی در غزل‌های صائب». فنون ادبی دانشگاه اصفهان. سال دهم. شمارة 1 (پیاپی 22): 57-70.
15. حق¬جو، سیاوش و مصطفی میردار رضایی (1397ج) «تأثیر شگردهای آمیغی بلاغی بر فرآیند تکوین و تکامل تصویر سبک¬های شعر فارسی». اولین نشست کرسی¬های ترویجی عرضه و نقد ایدة علمی. استادان ناقد: مرتضی محسنی و علی¬اکبر باقری خلیلی. ناظر علمی فرزاد بالو. اردیبهشت 97. بابلسر: دانشگاه مازندران.
16. حق¬جو، سیاوش و مصطفی میرداررضایی (1397د) «وارسی سازه¬های تصویر در منطق¬الطیر». مجموعه مقالات نخستین همایش زبان فارسی و اندیشة ایرانی‌ـ‎اسلامی (فریدالدین عطار نیشابوری): فروردین 97. تهران: مؤسسه مطالعات اسلامی: 634-659.
17. حق¬جو، سیاوش و مصطفی میرداررضایی (1393) «گونه¬ای کنایة آمیغی در غزل صائب». فنون ادبی دانشگاه اصفهان (6) 2: 69-84.
18. حق¬جو، سیاوش و مصطفی میرداررضایی (1395) «کشف و تکامل صناعتی سبک¬ساز». زبان و ادبیات فارسی دانشگاه خوارزمی (24) 81: 71-89. [DOI:10.18869/acadpub.jpll.24.81.71]
19. خطیب قزوینی، محمدبن عبدالرحمن (1302 ه‍.ق) تلخیص المفتاح فی المعانی و البیان و البدیع. بیروت: طبع داغر.
20. ریپکا، یان (1383) تاریخ ادبیات ایران. ترجمة ابوالقاسم سری. تهران: سخن.
21. سرمدی، محسن (1393) بررسی دو گونه کنایة ترکیبی در غزلیات بیدل. پایان¬نامة کارشناسی‌ارشد. به راهنمایی سیاوش حق¬جو. دانشگاه مازندران.
22. سکاکی، ابویعقوب یوسف (1348 ه‍.ق) مفتاح العلوم. بیروت: دارالکتب العلمیه.
23. شفيعي‌كدكني، محمدرضا (1371) شاعر آينه¬ها. چاپ سوم. تهران: آگه.
24. شفيعي‌كدكني، محمدرضا (1387) صورخیال در شعر فارسی. چاپ دوازدهم. تهران: آگاه.
25. شفيعي‌كدكني، محمدرضا (1388) موسيقي شعر. چاپ یازدهم. تهران: آگاه.
26. شفیعیون، سعید (1387) زلالی خوانساری و سبک هندی: بررسی جایگاه زلالی در شعر قرن یازدهم همراه¬های شعر او. تهران: سخن.
27. شمس لنگرودی، محمد (1367) گردباد شور جنون: تحقیقی در سبک هندی و احوال و اشعار کلیم کاشانی. چاپ دوم. تهران: چشمه.
28. شمیسا، سیروس (1383) بیان و معانی. چاپ هشتم. تهران: فردوسی.
29. غلامرضایی، محمدرضا (1381) سبک¬شناسی شعر پارسی از رودکی تا شاملو. تهران: جامی.
30. فتوحی، محمود (1379) نقد خیال: نقد ادبی در سبک هندی. تهران: روزگار.
31. ملایی، محمد (1395) بررسی کنایات ترکیبی در غزلیات کلیم همدانی. به‌راهنمايي سیاوش حق‌جو. پایان¬نامة کارشناسی‌ارشد. دانشگاه مازندران.
32. میرداررضایی، مصطفی (1391) ابعاد کنایه در غزلیات صائب. پایان¬نامة کارشناسی‌ارشد. به‌راهنمایی سیاوش حق¬جو. دانشگاه مازندران.
33. میرداررضایی، مصطفی (1397) فرآیند تکوین و تکامل تصویر از سبک خراسانی تا سبک هندی با تکیه بر شگردهای ترکیبی. رسالة دکتری. به راهنمایی سیاوش حق¬جو. دانشگاه مازندران.
34. ¬¬¬نورانی¬وصال، عبدالوهاب (1371) «سبک هندی و وجه تسمیة آن». در: صائب و سبک هندی در گسترة تحقیقات ادبی. به¬کوشش محمدرسول دریاگشت. تهران: قطره.
35. وفایی، عباسعلی و سیدمهدی طباطبایی (1389) «بررسی ویژگی¬های سبکی بیدل دهلوی». سبک‌شناسی نظم و نثر (بهار ادب). سال سوم. شمارة چهارم (پیاپی 10): 69-85.
36. هادی، نبی (۱۳۷۶) عبدالقادر بیدل دهلوی. ترجمة توفیق هاشم¬پور سبحانی. تهران: قطره.
Send email to the article author

Add your comments about this article
Your username or Email:

CAPTCHA



XML   Persian Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mirdar Rezaee M. The Inadequacy of Traditional Expression in the Analysis of Bidel’sPoeticImages. Persian Language and Literature 2021; 29 (90) :247-269
URL: http://jpll.khu.ac.ir/article-1-4016-en.html


Rights and permissions
Creative Commons License This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Volume 29, Issue 90 (7-2021) Back to browse issues page
دوفصلنامه  زبان و ادبیات فارسی دانشگاه خوارزمی Half-Yearly Persian Language and Literature
Persian site map - English site map - Created in 0.1 seconds with 44 queries by YEKTAWEB 4666