ghorbani R, Asghari Zamani A, gholamhosseini R. The Analysis of Urban Form Elements Effect on the Behaviour of the travel and to Develop low-carbon City Case Study: Tabriz Metropolitan. jgs 2023; 23 (71) : 7
URL:
http://jgs.khu.ac.ir/article-1-3778-fa.html
قربانی رسول، اصغری زمانی اکبر، غلامحسینی رحیم. تحلیل تأثیر عناصر فرم شهری بر رفتار سفر در جهت توسعه شهر کمکربن (مطالعه موردی: کلانشهر تبریز). نشریه تحقیقات کاربردی علوم جغرافیایی. 1402; 23 (71) :123-136
URL: http://jgs.khu.ac.ir/article-1-3778-fa.html
1- استاد گروه جغرافیا و برنامهریزی شهری دانشگاه تبریز، ایران
2- دانشیار، گروه جغرافیا و برنامهریزی شهری دانشگاه تبریز، ایران
3- دکتری جغرافیا و برنامهریزی شهری دانشگاه تبریز، ایران ، r.gholamhosseini@gmail.com
چکیده: (4554 مشاهده)
ادبیات گستردهای وجود دارد که بیانگر وجود ارتباط قوی بین فرم شهری با انتشار کربن در بخش حملونقل میباشد؛ این امر از طریق تأثیر مؤلفه های فرم شهر بر رفتار سفر شهروندان صورت می گیرد. در نظریه توسعه شهری کم کربن، کاهش تولید سفرهای سواره محور از طریق تغییرات در عناصر فرم شهری مدنظر میباشد. این مقاله به بررسی تأثیرات مژلفه های فرم شهری بر روی رفتار سفر کلانشهر تبریز پرداخته است. فرم شهری تک هستهای تبریز باعث استفاده حداکثری از اتومبیل شخصی برای انجام سفرهای شهری شده که نتیجه آن افزایش کربن در هوای شهری تبریز می باشد. بنابراین تأثیر عناصر فرم شهری در رفتار سفر خودرومحور، به عنوان اساسیترین رکن مطالعات شهر کم کربن در شهر تبریز انتخاب شده است. نتایج حاصل از به کارگیری روش موران نشان میدهد که معیارهای به کار رفته عمدتاً حالت خوشهای داشته و بر این اساس دارای خودهمبستگی مکانی میباشند و استفاده از روشهای رگرسیون وابسته به مکان همچون رگرسیون وزنی جغرافیایی بسیار مفید میباشد. نتایج حاصل از روش نشان میدهد، دسترسی به ایستگاه های مترو در کلانشهر تبریز با ضریب اهمیت 0.40 دارای کمترین ارتباط با رفتار سفرهای شهری بوده و دو عامل ترکیب کاربری های شهری و دسترسی به مرکز تجاری با ضریب اهمیت 0.54 بیشترین اهمیت در رفتار سفر شهری میباشند. براین اساس میتوان چنین نتیجه گرفت که مؤلفه های فرم شهری دارای اهمیت زیادی در رفتار سفر شهری میباشند و باید در جهت شکل گیری شهر کم کربن بیشتر مورد توجه مدیران و برنامهریزان شهری قرار گیرد.
شمارهی مقاله: 7