دوره 23، شماره 68 - ( 1-1402 )                   جلد 23 شماره 68 صفحات 180دوره167فصل__Se | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ahmadzadeh H, Keymanesh M R, Makani Bonab S, Ghanizadeh I. Investigating the Effects of Optimal Use of Public Transport to Reduce Traffic and Air Pollution in Tabriz. jgs 2023; 23 (68) : 10
URL: http://jgs.khu.ac.ir/article-1-3624-fa.html
احمدزاده حامد، کی منش محمودرضا، مکانی بناب سیاوش، غنی زاده ایمان. بررسی تاثیرات استفاده بهینه از وسایط حمل‌ونقل عمومی در جهت تقلیل ترافیک و آلودگی هوا در شهر تبریز. نشریه تحقیقات کاربردی علوم جغرافیایی. 1402; 23 (68) :167-180

URL: http://jgs.khu.ac.ir/article-1-3624-fa.html


1- کارشناس ارشد مهندسی راه و ترابری و کارشناس ارشد مهندسی ژئوتکنیک، شهرداری تبریز، تبریز، ایران ، hamedahmadzade@yahoo.com
2- استادیار مهندسی عمران - راه و ترابری، دانشگاه پیام نور تهران شمال، تهران، ایران.
3- کارشناس ارشد برنامه‌ریزی شهری، شهرداری تبریز، تبریز، ایران.
4- کارشناس ارشد مدیریت شهری، شهرداری تبریز،تبریز، ایران.
چکیده:   (2678 مشاهده)
روند رشد شتابان کلان­شهرها در جهان، توأم با افزایش جمعیت در این شهرها، مشکلات متعددی را مانند معضل ترافیک و اختلال در سامانه حمل ونقل درون شهری به وجود آورده است.از این رو، معضل مذکور از چالش های اساسی فراروی برنامه ریزی شهری در اواخر قرن بیستم بوده که بر دستیابی به اهداف توسعه پایدار شهری تاثیر نهاده است.جابه جایی و حرکت، نیاز اساسی زندگی بشر در تمام اعصار بوده و امروزه نیز با وجود پیشرفتهای الکترونیک در فضای سایبری، جزء جدایی ناپذیر زندگی محسوب می شود.امروزه استفاده از حمل و نقل عمومی، از موضوعاتی است که با جنبه های مختلفی از کیفیت زندگی، در ارتباط می باشد.پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر استفاده از وسایط حمل و نقل عمومی در کاهش ترافیک و آلودگی هوا نوشته شد.پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی تحلیلی است. در این پژوهش به منظور گردآوری داده­ها و اطلاعات از روش کتابخانه­ای و میدانی استفاده شد.جامعه آماری پژوهش را کارشناسان و متخصصین برنامه ریزی شهری تشکیل می­دادند.حجم نمونه با استفاده از تکنیک گلوله برفی، 25 نفر برآورد گردید.در این پژوهش به منظور دستیابی به اهداف پژوهش از تکنیک AHP استفاده شد.ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه مقایسه زوجی بود.نتایج حاصل از این پژوهش نشان داد که اهمیت شاخص‌ها، به ترتیب درصد اهمیت شان عبارتند از: ایمنی  0.499، آلودگی زیست محیطی 0.313، ارزانی0.120 و راحتی 0.068 و در نهایت ارجح ترین گزینه مناسب  از بین دو مد حمل‌ونقل موتوری ، مدحمل‌ونقل عمومی با 0.778 نسبت به مدحمل‌ونقل شخصی 0.222، شناخته شده است.
شماره‌ی مقاله: 10
متن کامل [PDF 481 kb]   (400 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: جغرافیا و برنامه ریزی شهری
دریافت: 1398/7/21 | پذیرش: 1398/11/16

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه تحقیقات کاربردی علوم جغرافیایی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Applied researches in Geographical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb