Dehghan Khavari S, Derakhsh S, Mirjalili H. The Structure and Causal Relationships for the Pricing Components of Tourism Products During the COVID-19 Outbreak: Fuzzy Cognitive Mapping Approach. jemr 2021; 12 (46) : 7
URL:
http://jemr.khu.ac.ir/article-1-2240-fa.html
دهقان خاوری سعید، حکمت وحیده، درخش سعیده، میرجلیلی سیدحسین. بررسی ساختار و روابط علّی مؤلفههای قیمتگذاری محصولات گردشگری در زمان شیوع کرونا: رویکرد نگاشت شناختی فازی. تحقیقات مدلسازی اقتصادی. 1400; 12 (46) :257-290
URL: http://jemr.khu.ac.ir/article-1-2240-fa.html
1- دانشگاه میبد ، saeed.khavari@gmail.com
2- دانشگاه علم و هنر
3- پژوهشگاه علوم انسانی
چکیده: (2165 مشاهده)
قیمت بهعنوان یکی از عناصر آمیخته بازاریابی، نقش اساسی در تصمیمگیری گردشگران و همچنین درآمد فعالان عرصه گردشگری دارد و ازاینرو شناسایی اجزاء و عوامل تأثیرگذار بر فرآیند قیمتگذاری، امری ضروری تلقی میشود. شیوع کرونا در ایران ، یکی از موقعیتهایی است که توجه کسبوکارهای گردشگری را بهضرورت مدیریت فرآیند قیمتگذاری و بهروزرسانی قیمت محصولات گردشگری، متناسب با وضعیت کنونی بازار گردشگری جلب نموده است. در این پژوهش که با رویکردی کیفی-کمی و با استفاده از نگاشت شناختی فازی انجامشده است ، با استفاده ازنظر 9 نفر از صاحبنظران حوزههای مختلف گردشگری، بهعنوان خبره، ابتدا 29 عامل قیمتگذاری محصولات گردشگری شناساییشده و سپس با استفاده از مصاحبههای نیمه ساختاریافته، 18 عامل در قالب 4 بعد انتخاب گردیدند. سپس به شناسایی مهمترین مؤلفههای قیمتگذاری در زمان شیوع ویروس کرونا در این بخش پرداختهشده است. یافتههای پژوهش حاکی از آن است که بهمنظور قیمتگذاری مناسب محصولات گردشگری ایران در زمان شیوع ویروس کرونا، چهار مؤلفه پوشش هزینهها و جلوگیری از ضرر، قدرت خرید، بقاء در بازار گردشگری و میزان تقاضای گردشگران نسبت به سایر مؤلفهها، از اهمیت بیشتری برخوردار هستند و میتوانند در قیمتگذاری خدمات و محصولات گردشگری در این برهه موردتوجه و استفاده سیاستگذاران و برنامه ریزان قرار گیرد.
شمارهی مقاله: 7
نوع مطالعه:
كاربردي |
موضوع مقاله:
رشد و توسعه و سیاست های کلان دریافت: 1401/3/2 | پذیرش: 1401/11/8 | انتشار: 1401/12/14