جلد ۱۰، شماره ۱ - ( جلد ۱۰ شماره ۱بهار ۱۳۹۵ ۱۳۹۵ )                   جلد ۱۰ شماره ۱ صفحات ۳۳۰۸-۳۲۸۷ | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ghafoori M, Ahmadzadeh J, Afshar S. Application of probability analysis in assessing optimal depth of 2nd line of Mashhad city subway.. Journal of Engineering Geology 2016; 10 (1) :3287-3308
URL: http://jeg.khu.ac.ir/article-1-1888-fa.html
خانلری غلامرضا، غفوری محمد، احمدزاده جواد، افشار سلمه. کاربرد آنالیز احتمال در تعیین عمق بهینه تونل خط دوم قطار شهری مشهد.. نشریه زمین شناسی مهندسی. ۱۳۹۵; ۱۰ (۱) :۳۲۸۷-۳۳۰۸

URL: http://jeg.khu.ac.ir/article-۱-۱۸۸۸-fa.html


۱- دانشگاه بوعلی سینا همدان، گروه زمین‌شناسی ، khanlari_reza@yahoo.com
۲- دانشگاه فردوسی مشهد، گروه زمین‌شناسی
۳- دانشگاه بوعلی سینا همدان، گروه زمین‌شناسی
۴- دانشگاه فردوسی مشهد
چکیده:   (۷۶۸۴ مشاهده)

به هنگام تونل زنی در یک توده خاک در صورت وجود آب زیرزمینی، روانگرایی، جابجایی الاستیک و نشست در خاک های بالای تونل از جمله مشکلاتی هستند که ممکن است پایداری فضای زیرزمینی حفر شده را به مخاطره اندازند. در این مطالعه موردی که بر روی خاک های زیرساخت شهرستان مشهد و در امتداد خط دوم قطار شهری آن صورت گرفته است، اطلاعات به دست آمده از آزمون نفوذ استاندارد، تست های برجا و آزمایشگاهی بر روی نمونه های خاک، به منظور جستجوی مقادیر عددی بهینه ای از پارامترهای مهندسی خاک که با تکیه بر آنها بتوان تراز استقرار دستگاه حفاری را در رابطه با پایداری تونل بهینه نمود، مورد استفاده قرار گرفته اند. بدین منظور از روش های هوشمند، عددی و احتمالاتی استفاده شده و میزان موثق بودن مدل های هوشمند و عددی به همراه ضریب اطمینان مستخرج از مدل های عددی توسط آنالیز احتمال بررسی شده است. نتایج حاکی از تطابق خروجی مدل های هوشمند همچون الگوریتم ژنتیک و الگوریتم ژنتیک چند منظوره و مدل عددی اجزای محدود بوده و می توان این روش ها را مکمل یکدیگر در طراحی قلمداد نمود.

متن کامل [PDF 1884 kb]   (۲۲۰۲ دریافت)    
نوع مطالعه: مطالعه موردی | موضوع مقاله: ژئوتکنیک (مکانیک خاک و سنگ)
پذیرش: 1395/3/19 | انتشار: 1395/3/19

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه زمین شناسی مهندسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Engineering Geology

Designed & Developed by : Yektaweb