rustayi N Z, mohammadzadeh A. Presenting a structural model of the effect of sleep disorders on learning difficulties with the mediating role of cognitive flexibility in children. CPJ 2024; 12 (1) :76-90
URL:
http://jcp.khu.ac.ir/article-1-3773-fa.html
روستایی نازنین زهرا، محمدزاده علی. ارائه مدل ساختاری تاثیر اختلالات خواب بر مشکلات یادگیری با نقش میانجی انعطاف پذیری شناختی در کودکان. فصلنامه روانشناسی شناختی. 1403; 12 (1) :76-90
URL: http://jcp.khu.ac.ir/article-1-3773-fa.html
دانشگاه پیام نور ، ali.mohammadzadeh@gmail.com
چکیده: (3335 مشاهده)
این پژوهش با هدف ارائه مدل ساختاری تاثیر اختلالات خواب بر مشکلات یادگیری با نقش میانجی انعطاف پذیری شناختی در کودکان انجام شد. این پژوهش از نوع مطالعات توصیفی-همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانش آموزان مقطع ابتدایی (سنین 9 تا 12 سال) ناحیه 3 شهر مرند در سال 1402 بود. از این جامعه، 300 نفر از دانش آموزان به روش نمونه گیری خوشه ای مرحله ای انتخاب شدند. ابزار جمع آوری داده ها شامل سنجش عادات خواب کودکان (CSHQ)، پرسشنامه مشکلات یادگیری کلرادو (CLDQ) و آزمون دسته بندی کارت های ویسکانسین (WCST) بود. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از همبستگی پیرسون در برنامه SPSS نسخه 26 و تحلیل معادلات ساختاری در برنامه AMOS نسخه 21 انجام شد. تجزیه و تحلیل دادها نشان داد که اختلالات خواب کودکان بر انعطاف پذیری شناختی و مشکلات یادگیری اثر مستقیم و مثبت و انعطاف پذیری شناختی نیز بر مشکلات یادگیری اثر مستقیم و مثبت دارد که از نظر آماری معنی دار بودند. همچنین، اختلالات خواب کودکان بر مشکلات یادگیری از طریق انعطاف پذیری شناختی اثر غیرمستقیم معنی داری به شیوه مثبت داشت. این نتایج به معنای اهمیت حفظ و بهبود کیفیت خواب کودکان برای حمایت از فرایند یادگیری و بهبود عملکرد شناختی آنها است. بنابراین، توجه به عادات خواب سالم و ایجاد محیط خواب مناسب برای کودکان میتواند در افزایش انعطاف پذیری شناختی و کاهش مشکلات یادگیری آنها مؤثر باشد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی بالینی دریافت: 1402/10/30 | پذیرش: 1403/2/3 | انتشار: 1403/6/10