دوره 11، شماره 3 - ( 9-1403 )                   جلد 11 شماره 3 صفحات 0-0 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:
Mendeley  
Zotero  
RefWorks

oroji M, hariri N, babalhavaeji F. Designing a model of research data management literacy for faculty members of humanities and social sciences in Iran's state universities (affiliated to the Ministry of Science). Human Information Interaction 2024; 11 (3)
URL: http://hii.khu.ac.ir/article-1-3186-fa.html
عروجی مژگان، حریری نجلا، باب الحوائجی فهیمه. طراحی الگوی سواد مدیریت داده‌های پژوهشی اعضای هیئت علمی رشته‌های علوم انسانی و اجتماعی دانشگاه‌های دولتی ایران (وابسته به وزارت علوم). تعامل انسان و اطلاعات. 1403; 11 (3)

URL: http://hii.khu.ac.ir/article-1-3186-fa.html


دانشجوی دکتری علم اطلاعات و دانش شناسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
چکیده:   (119 مشاهده)
نظر به پژوهش­هایی که درباره سواد مدیریت داده­های پژوهشی انجام گرفته است، هدف از این پژوهش، ارائه الگوی سواد مدیریت داده­های پژوهشی اعضای هیئت علمی رشته­های علوم انسانی و اجتماعی دانشگاه­های دولتی ایران (وابسته به وزارت علوم) است. این پژوهش با رویکرد کمی و روش پیمایشی و با هدف تأیید و اعتباریابی ابزار ساخته شده با استفاده از مدل پیشنهادی پژوهش انجام گرفته است. جامعه آماری شامل 360 نفر از اعضای هیئت علمی گروه علوم انسانی و اجتماعی دانشگاه­های دولتی کشور که از طریق روش نمونه گیری خوشه­ای انتخاب شدند، پرسشنامه تکملیل و برای تحلیل داده­ها از روش آماری توصیفی (میانگین، انحراف معیار، جدول توزیع فراوانی) و آمار استنباطی (مدل سازی معادلات ساختاری و تحلیل عاملی اکتشافی) و نرم افزارهای SPSS و Smart Pls استفاده شده است. نتایج پژوهش حاکی از آن است که مولفه­های ذینفعان، خدمات، سیاست، انواع سواد، چرخه حیات داده و مسائل مالی در سواد مدیریت داده­های پژوهشی تأثیر مثبتی دارد و با مدیریت داده­های پژوهشی تحقیقات می­توان زندگی پژوهشی را آسان­تر کرد.
 
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.