دوره 11، شماره 3 - ( 9-1403 )                   جلد 11 شماره 3 صفحات 0-0 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:
Mendeley  
Zotero  
RefWorks

Bagheri N, Kian M, Gramipour M, Ali Azimi A, Mahdavi Nesab Y. Evaluating the E-Learning system of Kharazmi University using the HELAM Conceptual Model. Human Information Interaction 2024; 11 (3)
URL: http://hii.khu.ac.ir/article-1-3170-fa.html
باقری نیوشا، کیان مرجان، گرامی پور مسعود، عظیمی علی، مهدوی نسب یوسف. ارزشیابی نظام آموزش الکترونیکی دانشگاه خوارزمی مبتنی بر مدل مفهومی HELAM. تعامل انسان و اطلاعات. 1403; 11 (3)

URL: http://hii.khu.ac.ir/article-1-3170-fa.html


دانشگاه خوارزمی
چکیده:   (130 مشاهده)
هدف: کلاس­های مجازی، مدارس مجازی، مدارس هوشمند و دانشگاه مجازی، و به­طورکلی آموزش الکترونیکی، از ظرفیت­ها و قابلیت­های قابل اتکا برای توسعه مهارت­های تحصیلی محسوب می­شود. هدف این مطالعه ارزشیابی برنامه آموزش الکترونیکی دانشگاه خوارزمی با استفاده از مدل مفهومی هلام است.
روش: پژوهش حاضر ازنظر هدف کاربردی و ازلحاظ روش توصیفی، پیمایشی است. همچنین برای جمع­آوری داده­ها از روش کمی استفاده شد. جامعه آماری این پژوهش، دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه خوارزمی بود. حجم نمونه تعداد 536 نفر از دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه خوارزمی و روش نمونه­گیری، تصادفی طبقه­بندی­شده بود. برای گردآوری داده­ها از پرسش­نامه محقق­ساخته استانداردشده استفاده شد. در واقع، ساختار اصلی پرسشنامه همان پرسشنامه مبتنی­بر مدل HELAM به­علاوه عامل «رضایت کلی» است که از متون تخصصی و ادبیات پژوهش مربوطه برای اصلاح و ترجمه آن کمک گرفته شد. به­منظور تجزیه­وتحلیل داده­ها از آزمون­های آماری مختلف ازجمله t تک­متغیره و تحلیل واریانس یک­طرفه در نرم­افزار SPSS و از تحلیل عاملی تأییدی در نرم­افزار R استفاده شد.
یافته­ها: نتایج نشان داد که وضعیت برنامه آموزش الکترونیکی دانشگاه خوارزمی با استفاده از مدل مفهومی هلام و هر 7 بعد آن (نگرش دانشجویی، نگرش اساتید، کیفیت سیستم، کیفیت محتوا، کیفیت خدمات، مسائل حمایتی و رضایت کلی)، با بیش از 99% اطمینان مقداری فراتر از میانگین جامعه دارد. علاوه­براین، بعد مسائل حمایتی تفاوت معناداری با دیگر ابعاد دارد، سپس کیفیت محتوا و کیفیت خدمات نزدیک به یکدیگر و دورتر از سایر زیرمقیاس‌ها هستند، و نهایتاً ابعاد کیفیت سیستم، نگرش اساتید، رضایت کلی و نگرش دانشجویی نیز دارای پایین‌ترین میانگین رتبه هستند.
نتیجه ­گیری: مدیران و کارشناسان مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات دانشگاه خوارزمی باید اقداماتی را درجهت بهبود ابعاد کیفیت سیستم، نگرش اساتید، رضایت کلی و نگرش دانشجویی انجام دهند تا عملکرد آن­ها نیز به­موازات مسائل حمایتی ارتقا یابد.
 
     
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.