دوره 11، شماره 4 - ( 11-1403 )                   جلد 11 شماره 4 صفحات 63-42 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Shirmohammadi Y, safa F. The Impact of Information and Communication Technology on the Performance of Start-up Companies in the Tourism Industry: The Mediating Role of Knowledge Integration and Employee Training. Human Information Interaction 2025; 11 (4)
URL: http://hii.khu.ac.ir/article-1-3162-fa.html
شیرمحمدی یزدان، صفا فاطمه. اثر فناوری اطلاعات و ارتباطات بر عملکرد شرکت‌های نوپا صنعت گردشگری از طریق تلفیق دانش و آموزش و یادگیری کارکنان. تعامل انسان و اطلاعات. 1403; 11 (4)

URL: http://hii.khu.ac.ir/article-1-3162-fa.html


گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
چکیده:   (2768 مشاهده)
هدف: توسعه مقصدهای گردشگری تا حد زیادی به عملکرد و فعالیت استارت آپ های گردشگری بستگی دارد. شناخت عوامل مؤثر بر موفقیت استارت آپ های گردشگری می‌تواند به‌عنوان مسئله‌ای مهم در این حوزه تلقی شود. بنابراین این مطالعه باهدف بررسی اثر فناوری اطلاعات و ارتباطات بر عملکرد استارت آپ های گردشگری شهر تهران از طریق تلفیق دانش و آموزش، نوآوری باز، مدیریت دانش و استراتژی بازاریابی انجام گرفت.
روش پژوهش: جامعه آماری تحقیق مدیران و کارکنان استارت آپ های گردشگری شهر تهران هست که با استفاده روش نمونه‌گیری در دسترس تعداد 280 نفر به‌عنوان نمونه انتخاب شد. ابزار گردآوری داده‌ها پرسشنامه استاندارد بود که پایایی آن از طریق آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی و روایی آن از طریق روایی محتوا و روایی سازه مورد تائید قرار گرفت. برای تحلیل داده‌ها از معادلات ساختاری به روش حداقل مربعات جزئی و نرم‌افزار SmartPLS استفاده شد.
یافته‌ها: نتایج تحقیق نشان داد که فناوری اطلاعات و ارتباطات اثر معناداری بر مدیریت دانش، تلفیق دانش خارجی و نوآوری بازدارد. تلفیق دانش خارجی اثر معناداری بر مدیریت دانش دارد اما تأثیر نوآوری باز بر مدیریت دانش مورد تائید قرار نگرفت. همچنین مدیریت دانش و نوآوری خدمات اثر معناداری بر عملکرد استارت آپ های گردشگری شهر تهران دارد و تأثیر نوآوری خدمات بر عملکرد استارت آپ های گردشگری مورد تائید قرار گرفت. اما استراتژی بازاریابی ارتباط معناداری با عملکرد استارت آپ های گردشگری ندارد.
نتیجه‌گیری: درنهایت نتایج نشان داد که استراتژی بازاریابی نقش تعدیل گری در ارتباط بین نوآوری خدمات و عملکرد استارت آپ های گردشگری شهر تهران دارد.
متن کامل [PDF 1389 kb]   (839 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي

فهرست منابع
1. داودی، نازی، اکبری، مرتضی و پاداش، حمید . (1395). شناسایی و اولویت‌بندی عوامل مؤثر بر موفقیت نوآوری باز در شرکت‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT). فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی, 9(2)، 239-256. doi: 10.22059/jed.2016.60134
2. رودساز، حبیب، سید نقوی، میرعلی و عبدلی مسینان، فائزه . (1399). تأثیر نوآوری باز بر مزیت رقابتی با نقش میانجیگری مدیریت دانش. مطالعات مدیریت صنعتی, 18(59), 117-150 doi: 10.22054/jims.2018.26323.1903
3. سارانی، پرستو، شهرکی، علیرضا (1400)، تعیین استراتژی بهینه بازاریابی در صنعت هتلداری با روش تصمیم‌گیری چندمعیاره (با توجه به هتل‌های شهر زابل)، آینده‌پژوهی شهری، 1(1)، 119-106.
4. سخته، شقایق و کریمی، آصف . (1397). عوامل مؤثر بر نوآوری باز در کارآفرینی دیجیتال. فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی, 11(4), 719-737. doi: 10.22059/jed.2019.268571.652771
5. شیرمحمدی، یزدان، محمدی، آناهیتا . (1401). اثر بازاریابی واقعیت افزوده بر روی رفتار و تجربه‌های گردشگران در زمان اپیدمی کوئید 19 (موردمطالعه اپلیکیشن تور مجازی موزه ملی ایران). برنامه‌ریزی و توسعه گردشگری, 11(41), 171-200
6. شیرمحمدی، یزدان، جلالیان، اسحاق، هاشمی باغی، زینب، ترکاشوند، سعید . (1398). بررسی تأثیر رویدادهای فرهنگی بر تصویر شناختی و عاطفی مقصد گردشگری (موردمطالعه: شهر کرج). برنامه‌ریزی و توسعه گردشگری، 8(31), 147-161. doi: 10.22080/jtpd.2020.14641.2888
7. شیرمحمدی، یزدان، نادعلی پور، زهرا و مختار جوزانی، مریم. (1400). تأثیر استفاده از واقعیت مجازی در عصر کرونا برافزایش تعداد گردشگران بین‌المللی در دورۀ پساکرونا. گردشگری و توسعه، 10(2)، 41-54. doi: 10.22034/jtd.2020.253712.2153
8. شیرمحمدی، یزدان، نیک منش، شمس‌الدین و حسن نژاد، فائزه . (1399). اثر نوآوری در محصول و بازاریابی بر بین‌المللی شدن محصول در استارت‌آپ‌ها شرکت‌های نوپا. نشریه علمی پژوهشی مدیریت کسب‌وکارهای بین‌المللی، 3(2)، 81-101. doi: 10.22034/jiba.2020.10748
9. شیرمحمدی، یزدان و معاونی، محمدامین . (1399). طراحی مدل کارآفرینی زنان روستایی در گردشگری کشاورزی با استفاده از رویکرد آمیخته. مطالعات کارآفرینی و توسعه پایدار کشاورزی، 7(4), 85-102. doi: 10.22069/jead.2021.18868.1465
10. شیرمحمدی، یزدان و بستامنش، آرش. (۱۴۰۰). تحلیل عوامل مؤثر بر عملکرد کارکنان شرکت‌های خدماتی در استفاده از فناوری اطلاعات کلان نامه سیاست علم و فناوری، (11)۳، ۲۴-۴۳.
11. شیرمحمدی، یزدان و چوب‌دار، ایرج. (۱۴۰۱). تأثیر راهبردهای فعال و غیرفعال بر کارآفرینی و عملکرد کسب‌وکارهای گردشگری کشاورزی. برنامه‌ریزی و توسعه گردشگری، 11(11) ۴۱، ۱۷۱-۲۰۰doi: 10.61186/jea.10.19.27 [DOI:10.61186/jea.10.19.27]
12. صالحیان، مهدی، بابائی فارسانی، میثم، صادقی، مهرداد و قائدامینی هارونی، عباس . (1400). تأثیر نوآوری باز وارد شونده بر عملکرد نوآوری از طریق تحلیل نقش‌ میانجی‌ استراتژی نوآوری و تسهیم دانش. فصلنامه بازیابی دانش و نظام‌های معنایی، 8(27)، 131-154. doi: 10.22054/jks.2020.55903.1377
13. قاسمی، محمد، بیگی راد، الهام، مارگیر، علی و شیخیانی، محسن. (1396). بررسی نقش نوآوری استراتژیک و نوآوری باز بر عملکرد شرکت‌های فعال در منطقه ویژه اقتصادی بوشهر. پژوهش‌های مدیریت عمومی، 10(38)، 225-249. doi: 10.22111/jmr.2018.3723
14. مختاری، حسین، اکبری، مرتضی و مرادی، محمدعلی. (1398). تأثیر نوآوری خدمات بر عملکرد آژانس‌های مسافرتی در شهر تهران: نقش میانجی کیفیت خدمات و رضایت مشتری. نشریه گردشگری شهری، 6(2), 99-116. doi: 10.22059/jut.2019.257590.476
15. References
16. Aas, T.H., Pedersen, P.E., 2010. The firm-level effects of service innovation: a literature review. International Journal of Innovation Management, 14(5), 759-794. [DOI:10.1142/S1363919610002878]
17. Adams, G.L., Lamont, B.T., 2003. Knowledge management systems and developing sustainable competitive advantage. Journal of Knowledge Management, 7(2), 142-154. [DOI:10.1108/13673270310477342]
18. Agarwal, R., Selen, W., 2011. Multi-dimensional nature of service innovation: operationalisation of the elevated service offerings construct in collaborative service organisations. International Journal of Operations & Production Management, 31(11), 1164-1192. [DOI:10.1108/01443571111178484]
19. Akhorshaideh, A., Al-Gasawneh, J., Zeglat, D., Nusairat, N., Judeh, M., 2022. The role of operational innovation and external environment on the relationship between service quality and marketing performance in the hotel business. Problems and Perspectives in Management, 20(2), 448-458. [DOI:10.21511/ppm.20(2).2022.37]
20. Alkalha, Z., Al-Zu'bi, Z., Al-Dmour, H., Alshurideh, M., Masa'deh, R., 2012. Investigating the effects of human resource policies on organizational performance: an empirical study on commercial banks operating in Jordan. European Journal of Economics, Finance and Administrative Sciences, 51(1), 44-64.
21. Baregheh, A., Rowley, J., Sambrook, S., 2009. Towards a multidisciplinary definition of innovation. Management Decision, 47(8), 1323-1339. [DOI:10.1108/00251740910984578]
22. Bharati, P., Zhang, W., Chaudhury, A., 2015. Better knowledge with social media? Exploring the roles of social capital and organizational knowledge management. Journal of Knowledge Management, 19(3), 456-475. [DOI:10.1108/JKM-11-2014-0467]
23. Bhatt, G.D., Grover, V., 2005. Types of information technology capabilities and their role in competitive advantage: an empirical study. Journal of Management Information Systems, 22(2), 253-277. [DOI:10.1080/07421222.2005.11045844]
24. Bloom, N., Garicano, L., Sadun, R., Van Reenen, J., 2014. The distinct effects of information technology and communication technology on firm organization. Management Science, 60(12), 2859-2885. [DOI:10.1287/mnsc.2014.2013]
25. Bogers, M., Chesbrough, H., Moedas, C., 2018. Open innovation: research, practices, and policies. California Management Review, 60(2), 5-16. [DOI:10.1177/0008125617745086]
26. Bogers, M., Chesbrough, H., Moedas, C., 2018. Open innovation: research, practices, and policies. California Management Review, 60(2), 5-16. [DOI:10.1177/0008125617745086]
27. Brunswicker, S., Vanhrbeke, W., 2015. Open innovation in small and medium-sized enterprises (SMEs): external knowledge sourcing strategies and internal organizational facilitators. Journal of Small Business Management, 53(4), 1241-1263. [DOI:10.1111/jsbm.12120]
28. Brunswicker, S., Vanhrbeke, W., 2015. Open innovation in small and medium-sized enterprises (SMEs). Journal of Small Business Management, 53(4), 1241-1263. [DOI:10.1111/jsbm.12120]
29. Bughin, J., Chui, M., Manyika, J., 2012. Capturing business value with social technologies. McKinsey Quarterly, 4(1), 72-80. [DOI not available]
30. Campos-Soria, J. A., García-Pozo, A., & Marchante-Mera, A. J. (2014). The effects of innovation on hotel performance during economic crisis. Tourism Economics, 20(1), 45-59.
31. Chen, L., Fong, P.S., 2015. Evaluation of knowledge management performance. Information & Management, 52(4), 431-453. [DOI:10.1016/j.im.2015.01.005]
32. Cheng, C.C., Huizingh, E.K., 2014. When is open innovation beneficial? Journal of Product Innovation Management, 31(6), 1235-1253. [DOI:10.1111/jpim.12148]
33. Chesbrough, H., 2012. Open innovation: where we've been and where we're going. Research-Technology Management, 55(4), 20-27. [DOI:10.5437/08956308X5504085]
34. Chesbrough, H.W., 2003a. The era of open innovation. MIT Sloan Management Review, 44(3), 35-41.
35. Chesbrough, H.W., 2006. Open Innovation: The New Imperative for Creating and Profiting from Technology. Boston: Harvard Business Press.
36. Chiaroni, D., Chiesa, V., & Frattini, F. (2010). Unravelling the process from closed to open innovation: Evidence from mature, asset-intensive industries. R&D Management, 40(3), 222-245. [DOI:10.1111/j.1467-9310.2010.00589.x]
37. Davoudi, N., Akbari, M., & Padash, H. (2016). Identifying and prioritizing factors influencing the success of open innovation in ICT companies. Journal of Entrepreneurship Development, 9(2), 239-256.
38. Ghasemi, M., Beigi Rad, E., Margir, A., & Sheikhi, M. (2017). The role of strategic and open innovation in the performance of companies in Bushehr Special Economic Zone. Journal of Public Management Research, 10(38), 225-249.
39. Grimpe, C., Kaiser, U., 2010. Balancing internal and external knowledge acquisition: the gains and pains from R&D outsourcing. J. Manag. Stud. 47(8), 1483-1509. [DOI:10.1111/j.1467-6486.2010.00946.x]
40. Harif, M.A.A.M., Nawaz, M., Hamed, W.U., 2022. The role of open innovation, hotel service quality and marketing strategy in hotel business performance. Heliyon 8(1), e08889. [DOI:10.1016/j.heliyon.2022.e10441]
41. Harif, M.A.A.M., Nawaz, M., Hamed, W.U., 2022. The role of open innovation, hotel service quality and marketing strategy in hotel business performance. Heliyon 8(1), e08889. [DOI:10.1016/j.heliyon.2022.e10441]
42. Hassan, R., 2003. Network time and the new knowledge epoch. Time Soc. 12(2-3), 226-241. 10.1177/0961463X0301220088. Grimpe, C., Kaiser, U., 2010. Balancing internal and external knowledge acquisition: the gains and pains from R&D outsourcing. J. Manag. Stud. 47(8), 1483-1509. 10.1111/j.1467-6486.2010.00946.x [DOI:10.1111/j.1467-6486.2010.00946.x]
43. Hassan, R., 2003. Network time and the new knowledge epoch. Time Soc. 12(2-3), 226-241. [DOI:10.1177/0961463X030122004]
44. Hueske, A.-K., Endrikat, J., Guenther, E., 2015. External environment, the innovating organization, and its individuals. J. Eng. Technol. Manag. 35, 45-70. [DOI:10.1016/j.jengtecman.2014.10.001]
45. Hwang, J., Lee, Y., 2010. External knowledge search, innovative performance and productivity in the Korean ICT sector. Telecommun. Pol. 34(10), 562-571. [DOI:10.1016/j.telpol.2010.04.004]
46. Jaw, C., Lo, J.Y., Lin, Y.H., 2010. The determinants of new service development. Technovation 30(4), 265-277. [DOI:10.1016/j.technovation.2009.11.003]
47. Khadiozad, M., Maliki, M., Razmiar, B., 2019. Investigating the effect of open leadership on the marketing performance. New Res. Manag. Account. 28, 203-230.
48. Kitsios, F., Kamariotou, M., 2016. The impact of information technology and the alignment between business and service innovation strategy on service innovation performance. In: International Conference on Industrial Engineering, Management Science and Application (ICIMSA) [DOI:10.1109/ICIMSA.2016.7504042]
49. Laursen, K., Salter, A., 2006. Open for innovation. Strat. Manag. J. 27(2), 131-150. [DOI:10.1002/smj.507]
50. Lee, C.-C., Chang, C.-P., 2008. Tourism development and economic growth. Tourism Manag. 29(1), 180-192. [DOI:10.1016/j.tourman.2007.02.013]
51. Mennens, K., Van Gils, A., Odekerken-Schröder, G., Letterie, W. (2018). Exploring antecedents of service innovation performance in manufacturing SMEs. International Small Business Journal, 36(5), 500-520. [DOI:10.1177/0266242617749687]
52. Quintas, P. (2001). Managing knowledge in a new century. In Managing Knowledge: An Essential Reader (pp. 1-14). London: Sage Publications Ltd.
53. Quintas, P., 2001. Managing knowledge in a new century. In: Managing Knowledge: an Essential Reader. Sage Publications Ltd, London, pp. 1-14.
54. Ramadani, V., Abazi-Alili, H., Dana, L.-P., Rexhepi, G., & Ibraimi, S. (2017). The impact of knowledge spillovers and innovation on firm-performance: Findings from the Balkans countries. International Entrepreneurship and Management Journal, 13(1), 299-325. [DOI:10.1007/s11365-016-0393-8]
55. Ramadani, V., Abazi-Alili, H., Dana, L.-P., Rexhepi, G., Ibraimi, S., 2017. The impact of knowledge spillovers and innovation on firm-performance: findings from the Balkans countries. Int. Enterpren. Manag. J. 13(1), 299-325. [DOI:10.1007/s11365-016-0393-8]
56. Roudsaz, H., Seyed Naqavi, M., & Abdoli Mesinan, F. (2020). The effect of open innovation on competitive advantage: The mediating role of knowledge management. Journal of Industrial Management Studies, 18(59), 117-150.
57. Sakhteh, Sh., & Karimi, A. (2018). Factors affecting open innovation in digital entrepreneurship. Journal of Entrepreneurship Development, 11(4), 719-737.
58. Salehian, M., Babaei Farsani, M., Sadeghi, M., & Ghaedamini Harouni, A. (2021). The impact of inbound open innovation on innovation performance: The mediating role of innovation strategy and knowledge sharing. Journal of Knowledge Marketing and Semantic Systems, 8(27), 131-154.
59. Sarani, P., & Shahraki, A. (2021). Determining the optimal marketing strategy in the hotel industry using multi-criteria decision-making methods (Case study: Zabol hotels). Urban Futures Studies, 1(1), 106-119. (in Persian)
60. Scuotto, V., Del Giudice, M., Bresciani, S., & Meissner, D. (2017). Knowledge-driven preferences in informal inbound open innovation modes: An explorative view on small to medium enterprises. Journal of Knowledge Management, 21(3), 640-655. [DOI:10.1108/JKM-10-2016-0465]
61. Scuotto, V., Del Giudice, M., Bresciani, S., Meissner, D., 2017. Knowledge-driven preferences in informal inbound open innovation modes. An explorative view on small to medium enterprises. J. Knowl. Manag. 21(3), 640-655. [DOI:10.1108/JKM-10-2016-0465]
62. Scuotto, V., Ferraris, A., Bresciani, S., 2016. Internet of Things: applications and challenges in smart cities: a case study of IBM smart city projects. Bus. Process Manag. J. 22(2), 357-367. [DOI:10.1108/BPMJ-05-2015-0074]
63. Shirmohammadi, Y., & Bostanmanesh, A. (2021). Analyzing factors influencing the performance of employees in service companies in the use of big data information technology. Science and Technology Policy Letters, 11(3), 24-43. (in Persian)
64. Shirmohammadi, Y., & Choobdar, I. (2023). The effect of active and passive strategies on entrepreneurship and performance in agricultural tourism businesses. Entrepreneurship and Agriculture, 10(1), 27-40. [DOI:10.61186/jea.10.19.27]
65. Shirmohammadi, Y., & Mavouni, M. A. (2021). Designing a rural women entrepreneurship model in agricultural tourism using a mixed-method approach. Journal of Entrepreneurship and Sustainable Agricultural Development, 7(4), 85-102.
66. Shirmohammadi, Y., & Mohammadi, A. (2022). The effect of augmented reality marketing on tourists' behavior and experience during the COVID-19 pandemic: A case study of the virtual tour application of the National Museum of Iran. Tourism Planning and Development, 11(41), 171-200. (in Persian) [DOI:10.61186/journalitor.36251.11.23.129]
67. Shirmohammadi, Y., Jalalian, S. E., Hashemi Baghi, Z., & Torkashvand, S. (2019). The role of cultural events in shaping the cognitive and emotional image of a tourist destination: A case study of Karaj city. Tourism Planning and Development, 8(31), 147-161.
68. Shirmohammadi, Y., Nadeali Pour, Z., & Mokhtar Jozani, M. (2021). The effect of using virtual reality during the COVID-19 era on increasing international tourist arrivals in the post-pandemic period. Tourism and Development, 10(2), 41-54.
69. Shirmohammadi, Y., Nikmanesh, Sh., & Hasannejad, F. (2020). The impact of product and marketing innovation on product internationalization in start-up companies. Journal of International Business Administration, 3(2), 81-101.
70. Soto-Acosta, P., & Cegarra-Navarro, J.-G. (2016). New ICTs for knowledge management in organizations. Journal of Knowledge Management, 20(3), 417-422. [DOI:10.1108/JKM-02-2016-0057]
71. Soto-Acosta, P., Cegarra-Navarro, J.-G., 2016. New ICTs for knowledge management in organizations. J. Knowl. Manag. 20(3), 417-422. [DOI:10.1108/JKM-02-2016-0057]
72. Storey, C., Kahn, K.B., 2010. The role of knowledge management strategies and task knowledge in stimulating service innovation. J. Serv. Res. 13(4), 397-410. [DOI:10.1177/1094670510370988]
73. Tidd, J., 2014. Open innovation research, management and practice. London: Imperial College Press. [DOI:10.1142/p900]
74. Tsuji, M., et al., 2018. ICT and Two Categories of R&D in the Innovation Process Among Firms in ASEAN Countries. [DOI:10.1108/EJMBE-02-2018-0030]
75. Yang, Y., et al., 2016. Continuous improvement competence, employee creativity, and new service development performance. Int. J. Prod. Econ. 171, 275-288. [DOI:10.1016/j.ijpe.2015.08.006]
76. داودی، نازی، اکبری، مرتضی و پاداش، حمید . (1395). شناسایی و اولویت‌بندی عوامل مؤثر بر موفقیت نوآوری باز در شرکت‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT). فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی, 9(2)، 239-256. doi: 10.22059/jed.2016.60134
77. رودساز، حبیب، سید نقوی، میرعلی و عبدلی مسینان، فائزه . (1399). تأثیر نوآوری باز بر مزیت رقابتی با نقش میانجیگری مدیریت دانش. مطالعات مدیریت صنعتی, 18(59), 117-150 doi: 10.22054/jims.2018.26323.1903
78. سارانی، پرستو، شهرکی، علیرضا (1400)، تعیین استراتژی بهینه بازاریابی در صنعت هتلداری با روش تصمیم‌گیری چندمعیاره (با توجه به هتل‌های شهر زابل)، آینده‌پژوهی شهری، 1(1)، 119-106.
79. سخته، شقایق و کریمی، آصف . (1397). عوامل مؤثر بر نوآوری باز در کارآفرینی دیجیتال. فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی, 11(4), 719-737. doi: 10.22059/jed.2019.268571.652771
80. شیرمحمدی، یزدان، محمدی، آناهیتا . (1401). اثر بازاریابی واقعیت افزوده بر روی رفتار و تجربه‌های گردشگران در زمان اپیدمی کوئید 19 (موردمطالعه اپلیکیشن تور مجازی موزه ملی ایران). برنامه‌ریزی و توسعه گردشگری, 11(41), 171-200
81. شیرمحمدی، یزدان، جلالیان، اسحاق، هاشمی باغی، زینب، ترکاشوند، سعید . (1398). بررسی تأثیر رویدادهای فرهنگی بر تصویر شناختی و عاطفی مقصد گردشگری (موردمطالعه: شهر کرج). برنامه‌ریزی و توسعه گردشگری، 8(31), 147-161. doi: 10.22080/jtpd.2020.14641.2888
82. شیرمحمدی، یزدان، نادعلی پور، زهرا و مختار جوزانی، مریم. (1400). تأثیر استفاده از واقعیت مجازی در عصر کرونا برافزایش تعداد گردشگران بین‌المللی در دورۀ پساکرونا. گردشگری و توسعه، 10(2)، 41-54. doi: 10.22034/jtd.2020.253712.2153
83. شیرمحمدی، یزدان، نیک منش، شمس‌الدین و حسن نژاد، فائزه . (1399). اثر نوآوری در محصول و بازاریابی بر بین‌المللی شدن محصول در استارت‌آپ‌ها شرکت‌های نوپا. نشریه علمی پژوهشی مدیریت کسب‌وکارهای بین‌المللی، 3(2)، 81-101. doi: 10.22034/jiba.2020.10748
84. شیرمحمدی، یزدان و معاونی، محمدامین . (1399). طراحی مدل کارآفرینی زنان روستایی در گردشگری کشاورزی با استفاده از رویکرد آمیخته. مطالعات کارآفرینی و توسعه پایدار کشاورزی، 7(4), 85-102. doi: 10.22069/jead.2021.18868.1465
85. شیرمحمدی، یزدان و بستامنش، آرش. (۱۴۰۰). تحلیل عوامل مؤثر بر عملکرد کارکنان شرکت‌های خدماتی در استفاده از فناوری اطلاعات کلان نامه سیاست علم و فناوری، (11)۳، ۲۴-۴۳.
86. شیرمحمدی، یزدان و چوب‌دار، ایرج. (۱۴۰۱). تأثیر راهبردهای فعال و غیرفعال بر کارآفرینی و عملکرد کسب‌وکارهای گردشگری کشاورزی. برنامه‌ریزی و توسعه گردشگری، 11(11) ۴۱، ۱۷۱-۲۰۰doi: 10.61186/jea.10.19.27 [DOI:10.61186/jea.10.19.27]
87. صالحیان، مهدی، بابائی فارسانی، میثم، صادقی، مهرداد و قائدامینی هارونی، عباس . (1400). تأثیر نوآوری باز وارد شونده بر عملکرد نوآوری از طریق تحلیل نقش‌ میانجی‌ استراتژی نوآوری و تسهیم دانش. فصلنامه بازیابی دانش و نظام‌های معنایی، 8(27)، 131-154. doi: 10.22054/jks.2020.55903.1377
88. قاسمی، محمد، بیگی راد، الهام، مارگیر، علی و شیخیانی، محسن. (1396). بررسی نقش نوآوری استراتژیک و نوآوری باز بر عملکرد شرکت‌های فعال در منطقه ویژه اقتصادی بوشهر. پژوهش‌های مدیریت عمومی، 10(38)، 225-249. doi: 10.22111/jmr.2018.3723
89. مختاری، حسین، اکبری، مرتضی و مرادی، محمدعلی. (1398). تأثیر نوآوری خدمات بر عملکرد آژانس‌های مسافرتی در شهر تهران: نقش میانجی کیفیت خدمات و رضایت مشتری. نشریه گردشگری شهری، 6(2), 99-116. doi: 10.22059/jut.2019.257590.476
90. References
91. Aas, T.H., Pedersen, P.E., 2010. The firm-level effects of service innovation: a literature review. International Journal of Innovation Management, 14(5), 759-794. https://doi.org/10.1142/S1363919610002878 [DOI:10.1142/S1363919610002847]
92. Adams, G.L., Lamont, B.T., 2003. Knowledge management systems and developing sustainable competitive advantage. Journal of Knowledge Management, 7(2), 142-154. [DOI:10.1108/13673270310477342]
93. Agarwal, R., Selen, W., 2011. Multi-dimensional nature of service innovation: operationalisation of the elevated service offerings construct in collaborative service organisations. International Journal of Operations & Production Management, 31(11), 1164-1192. [DOI:10.1108/01443571111178484]
94. Akhorshaideh, A., Al-Gasawneh, J., Zeglat, D., Nusairat, N., Judeh, M., 2022. The role of operational innovation and external environment on the relationship between service quality and marketing performance in the hotel business. Problems and Perspectives in Management, 20(2), 448-458. [DOI:10.21511/ppm.20(2).2022.37]
95. Alkalha, Z., Al-Zu'bi, Z., Al-Dmour, H., Alshurideh, M., Masa'deh, R., 2012. Investigating the effects of human resource policies on organizational performance: an empirical study on commercial banks operating in Jordan. European Journal of Economics, Finance and Administrative Sciences, 51(1), 44-64.
96. Baregheh, A., Rowley, J., Sambrook, S., 2009. Towards a multidisciplinary definition of innovation. Management Decision, 47(8), 1323-1339. [DOI:10.1108/00251740910984578]
97. Bharati, P., Zhang, W., Chaudhury, A., 2015. Better knowledge with social media? Exploring the roles of social capital and organizational knowledge management. Journal of Knowledge Management, 19(3), 456-475. [DOI:10.1108/JKM-11-2014-0467]
98. Bhatt, G.D., Grover, V., 2005. Types of information technology capabilities and their role in competitive advantage: an empirical study. Journal of Management Information Systems, 22(2), 253-277. https://doi.org/10.1080/07421222.2005.11045844 [DOI:10.2753/MIS0742-1222220209]
99. Bloom, N., Garicano, L., Sadun, R., Van Reenen, J., 2014. The distinct effects of information technology and communication technology on firm organization. Management Science, 60(12), 2859-2885. [DOI:10.1287/mnsc.2014.2013]
100. Bogers, M., Chesbrough, H., Moedas, C., 2018. Open innovation: research, practices, and policies. California Management Review, 60(2), 5-16. [DOI:10.1177/0008125617745086]
101. Bogers, M., Chesbrough, H., Moedas, C., 2018. Open innovation: research, practices, and policies. California Management Review, 60(2), 5-16. [DOI:10.1177/0008125617745086]
102. Brunswicker, S., Vanhrbeke, W., 2015. Open innovation in small and medium-sized enterprises (SMEs): external knowledge sourcing strategies and internal organizational facilitators. Journal of Small Business Management, 53(4), 1241-1263. [DOI:10.1111/jsbm.12053]
103. Brunswicker, S., Vanhrbeke, W., 2015. Open innovation in small and medium-sized enterprises (SMEs). Journal of Small Business Management, 53(4), 1241-1263. [DOI:10.1111/jsbm.12053]
104. Bughin, J., Chui, M., Manyika, J., 2012. Capturing business value with social technologies. McKinsey Quarterly, 4(1), 72-80. [DOI not available]
105. Campos-Soria, J. A., García-Pozo, A., & Marchante-Mera, A. J. (2014). The effects of innovation on hotel performance during economic crisis. Tourism Economics, 20(1), 45-59. [DOI::10.5367/te.2013.0230]
106. Chen, L., Fong, P.S., 2015. Evaluation of knowledge management performance. Information & Management, 52(4), 431-453. [DOI:10.1016/j.im.2015.02.001]
107. Cheng, C.C., Huizingh, E.K., 2014. When is open innovation beneficial? Journal of Product Innovation Management, 31(6), 1235-1253. [DOI:10.1111/jpim.12113]
108. Chesbrough, H., 2012. Open innovation: where we've been and where we're going. Research-Technology Management, 55(4), 20-27. [DOI:10.5437/08956308X5504085]
109. Chesbrough, H.W., 2003a. The era of open innovation. MIT Sloan Management Review, 44(3), 35-41. [DOI:10.7551/mitpress/4948.003.0004]
110. Chesbrough, H.W., 2006. Open Innovation: The New Imperative for Creating and Profiting from Technology. Boston: Harvard Business Press. [DOI:10.1108/sd.2007.05623gae.002]
111. Chiaroni, D., Chiesa, V., & Frattini, F. (2010). Unravelling the process from closed to open innovation: Evidence from mature, asset-intensive industries. R&D Management, 40(3), 222-245. [DOI:10.1111/j.1467-9310.2010.00589.x]
112. Davoudi, N., Akbari, M., & Padash, H. (2016). Identifying and prioritizing factors influencing the success of open innovation in ICT companies. Journal of Entrepreneurship Development, 9(2), 239-256. [DOI:10.22059/jed.2016.60134 (in Persian)]
113. Ghasemi, M., Beigi Rad, E., Margir, A., & Sheikhi, M. (2017). The role of strategic and open innovation in the performance of companies in Bushehr Special Economic Zone. Journal of Public Management Research, 10(38), 225-249. [DOI:10.22111/jmr.2018.3723 (in Persian)]
114. Grimpe, C., Kaiser, U., 2010. Balancing internal and external knowledge acquisition: the gains and pains from R&D outsourcing. J. Manag. Stud. 47(8), 1483-1509. [DOI:10.1111/j.1467-6486.2010.00946.x]
115. Harif, M.A.A.M., Nawaz, M., Hamed, W.U., 2022. The role of open innovation, hotel service quality and marketing strategy in hotel business performance. Heliyon 8(1), e08889. [DOI:10.1016/j.heliyon.2022.e08889]
116. Harif, M.A.A.M., Nawaz, M., Hamed, W.U., 2022. The role of open innovation, hotel service quality and marketing strategy in hotel business performance. Heliyon 8(1), e08889. [DOI:10.1016/j.heliyon.2022.e08889]
117. Hassan, R., 2003. Network time and the new knowledge epoch. Time Soc. 12(2-3), 226-241. 10.1177/0961463X0301220088. Grimpe, C., Kaiser, U., 2010. Balancing internal and external knowledge acquisition: the gains and pains from R&D outsourcing. J. Manag. Stud. 47(8), 1483-1509. 10.1111/j.1467-6486.2010.00946.x 10.1111/j.1467-6486.2010.00946.x []
118. Hassan, R., 2003. Network time and the new knowledge epoch. Time Soc. 12(2-3), 226-241. [DOI:10.1177/0961463X030122008]
119. Hueske, A.-K., Endrikat, J., Guenther, E., 2015. External environment, the innovating organization, and its individuals. J. Eng. Technol. Manag. 35, 45-70. https://doi.org/10.1016/j.jengtecman.2014.10.001 [DOI:10.1016/j.jengtecman.2015.04.006]
120. Hwang, J., Lee, Y., 2010. External knowledge search, innovative performance and productivity in the Korean ICT sector. Telecommun. Pol. 34(10), 562-571. [DOI:10.1016/j.telpol.2010.01.003]
121. Jaw, C., Lo, J.Y., Lin, Y.H., 2010. The determinants of new service development. Technovation 30(4), 265-277. [DOI:10.1016/j.technovation.2009.11.002]
122. Khadiozad, M., Maliki, M., Razmiar, B., 2019. Investigating the effect of open leadership on the marketing performance. New Res. Manag. Account. 28, 203-230.
123. Kitsios, F., Kamariotou, M., 2016. The impact of information technology and the alignment between business and service innovation strategy on service innovation performance. In: International Conference on Industrial Engineering, Management Science and Application (ICIMSA) [DOI:10.1109/ICIMSA.2016.7504042]
124. Laursen, K., Salter, A., 2006. Open for innovation. Strat. Manag. J. 27(2), 131-150. [DOI:10.1002/smj.507]
125. Lee, C.-C., Chang, C.-P., 2008. Tourism development and economic growth. Tourism Manag. 29(1), 180-192. [DOI:10.1016/j.tourman.2007.02.013]
126. Mennens, K., Van Gils, A., Odekerken-Schröder, G., Letterie, W. (2018). Exploring antecedents of service innovation performance in manufacturing SMEs. International Small Business Journal, 36(5), 500-520. https://doi.org/10.1177/0266242617749687 [DOI::10.1177/0266242617749687]
127. Quintas, P. (2001). Managing knowledge in a new century. In Managing Knowledge: An Essential Reader (pp. 1-14). London: Sage Publications Ltd.
128. Quintas, P., 2001. Managing knowledge in a new century. In: Managing Knowledge: an Essential Reader. Sage Publications Ltd, London, pp. 1-14.
129. Ramadani, V., Abazi-Alili, H., Dana, L.-P., Rexhepi, G., & Ibraimi, S. (2017). The impact of knowledge spillovers and innovation on firm-performance: Findings from the Balkans countries. International Entrepreneurship and Management Journal, 13(1), 299-325. [DOI:10.1007/s11365-016-0403-x]
130. Ramadani, V., Abazi-Alili, H., Dana, L.-P., Rexhepi, G., Ibraimi, S., 2017. The impact of knowledge spillovers and innovation on firm-performance: findings from the Balkans countries. Int. Enterpren. Manag. J. 13(1), 299-325. [DOI:10.1007/s11365-016-0403-x]
131. Roudsaz, H., Seyed Naqavi, M., & Abdoli Mesinan, F. (2020). The effect of open innovation on competitive advantage: The mediating role of knowledge management. Journal of Industrial Management Studies, 18(59), 117-150. [DOI:10.22054/jims.2018.26323.1903 (in Persian)]
132. Sakhteh, Sh., & Karimi, A. (2018). Factors affecting open innovation in digital entrepreneurship. Journal of Entrepreneurship Development, 11(4), 719-737. [DOI:10.22059/jed.2019.268571.652771 (in Persian)]
133. Salehian, M., Babaei Farsani, M., Sadeghi, M., & Ghaedamini Harouni, A. (2021). The impact of inbound open innovation on innovation performance: The mediating role of innovation strategy and knowledge sharing. Journal of Knowledge Marketing and Semantic Systems, 8(27), 131-154. [DOI:10.22054/jks.2020.55903.1377 (in Persian)]
134. Sarani, P., & Shahraki, A. (2021). Determining the optimal marketing strategy in the hotel industry using multi-criteria decision-making methods (Case study: Zabol hotels). Urban Futures Studies, 1(1), 106-119. (in Persian)
135. Scuotto, V., Del Giudice, M., Bresciani, S., & Meissner, D. (2017). Knowledge-driven preferences in informal inbound open innovation modes: An explorative view on small to medium enterprises. Journal of Knowledge Management, 21(3), 640-655. [DOI:10.1108/JKM-11-2016-0506]
136. Scuotto, V., Del Giudice, M., Bresciani, S., Meissner, D., 2017. Knowledge-driven preferences in informal inbound open innovation modes. An explorative view on small to medium enterprises. J. Knowl. Manag. 21(3), 640-655. [DOI:10.1108/JKM-11-2016-0506]
137. Scuotto, V., Ferraris, A., Bresciani, S., 2016. Internet of Things: applications and challenges in smart cities: a case study of IBM smart city projects. Bus. Process Manag. J. 22(2), 357-367. [DOI:10.1108/BPMJ-05-2015-0074]
138. Shirmohammadi, Y., & Bostanmanesh, A. (2021). Analyzing factors influencing the performance of employees in service companies in the use of big data information technology. Science and Technology Policy Letters, 11(3), 24-43. (in Persian)
139. Shirmohammadi, Y., & Choobdar, I. (2023). The effect of active and passive strategies on entrepreneurship and performance in agricultural tourism businesses. Entrepreneurship and Agriculture, 10(1), 27-40. https://doi.org/10.61186/jea.10.19.27 [DOI:10.61186/jea.10.19.27 (in Persian)]
140. Shirmohammadi, Y., & Mavouni, M. A. (2021). Designing a rural women entrepreneurship model in agricultural tourism using a mixed-method approach. Journal of Entrepreneurship and Sustainable Agricultural Development, 7(4), 85-102. [DOI:10.22069/jead.2021.18868.1465 (in Persian)]
141. Shirmohammadi, Y., & Mohammadi, A. (2022). The effect of augmented reality marketing on tourists' behavior and experience during the COVID-19 pandemic: A case study of the virtual tour application of the National Museum of Iran. Tourism Planning and Development, 11(41), 171-200. (in Persian) [DOI:10.61186/journalitor.36251.11.23.129]
142. Shirmohammadi, Y., Jalalian, S. E., Hashemi Baghi, Z., & Torkashvand, S. (2019). The role of cultural events in shaping the cognitive and emotional image of a tourist destination: A case study of Karaj city. Tourism Planning and Development, 8(31), 147-161. [DOI:10.22080/jtpd.2020.14641.2888 (in Persian)]
143. Shirmohammadi, Y., Nadeali Pour, Z., & Mokhtar Jozani, M. (2021). The effect of using virtual reality during the COVID-19 era on increasing international tourist arrivals in the post-pandemic period. Tourism and Development, 10(2), 41-54. [DOI:10.22034/jtd.2020.253712.2153 (in Persian)]
144. Shirmohammadi, Y., Nikmanesh, Sh., & Hasannejad, F. (2020). The impact of product and marketing innovation on product internationalization in start-up companies. Journal of International Business Administration, 3(2), 81-101. [DOI:10.22034/jiba.2020.10748 (in Persian)]
145. Soto-Acosta, P., & Cegarra-Navarro, J.-G. (2016). New ICTs for knowledge management in organizations. Journal of Knowledge Management, 20(3), 417-422. https://doi.org/10.1108/JKM-02-2016-0057 [DOI:10.1108/JKM-01-2016-0038]
146. Soto-Acosta, P., Cegarra-Navarro, J.-G., 2016. New ICTs for knowledge management in organizations. J. Knowl. Manag. 20(3), 417-422. https://doi.org/10.1108/JKM-02-2016-0057 [DOI:10.1108/JKM-01-2016-0038]
147. Storey, C., Kahn, K.B., 2010. The role of knowledge management strategies and task knowledge in stimulating service innovation. J. Serv. Res. 13(4), 397-410. https://doi.org/10.1177/1094670510370988 [DOI:: 10.1177/1094670510375502]
148. Tidd, J., 2014. Open innovation research, management and practice. London: Imperial College Press. [DOI:: 10.1142/p949]
149. Tsuji, M., et al., 2018. ICT and Two Categories of R&D in the Innovation Process Among Firms in ASEAN Countries. [DOI:10.1108/EJMBE-02-2018-0030]
150. Yang, Y., et al., 2016. Continuous improvement competence, employee creativity, and new service development performance. Int. J. Prod. Econ. 171, 275-288. https://doi.org/10.1016/j.ijpe.2015.08.006 [DOI:: 10.1016/j.ijpe.2015.08.006]
151. Do not use your browser's 'BACK' button. Use the 'RESET' button to submit more references. We now provide space to match 1,000 references per submission To learn about other services and interfaces see our MetaData Delivery page. Please contact us if you have any questions. Tips: There should be no line breaks within an individual reference. When submitting multiple references they must be in alphabetical order or presented as a numbered list. To check the accuracy of a reference, click on the link that is returned with the reference. You may use any reference style, although it works best if references are formatted in a consistent and standard style. Just cut and paste this example list to try it out: 1. Boucher RC (2004) New concepts of the pathogenesis of cystic fibrosis lung disease. Eur Resp J 23: 146–158. 2. Knowles MR, Boucher RC (2002) Mucus clearance as a primary innate defense mechanism for mammalian airways. J Clin Investig 109: 571–577. 3. Antunes MB, Cohen NA (2007) Mucociliary clearance - a critical upper airway host defense mechanism and methods of assessment. Curr Opin Allergy Clin Immunol 7: 5–10. 4. Riordan JR, Rommens JM, Kerem BS, Alon N, Rozmahel R, et al. (1989) Identification of the Cystic-Fibrosis Gene - Cloning and Characterization of Complementary-Dna. Science 245: 1066–1072. 5. Rommens JM, Iannuzzi MC, Kerem BS, Drumm ML, Melmer G, et al. (1989) Identification of the Cystic-Fibrosis Gene - Chromosome Walking and Jumping. Science 245: 1059–1065. 6. Bobadilla JL, Macek M, Fine JP, Farrell PM (2002) Cystic fibrosis: A worldwide analysis of CFTR mutations - Correlation with incidence data and application to screening. Human Mutation 19: 575–606. 7. Qu BH, Thomas PJ (1996) Alteration of the cystic fibrosis transmembrane conductance regulator folding pathway - Effects of the Delta F508 mutation on the thermodynamic stability and folding yield of NBD1. J Biol Chem 271: 7261–7264.

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تعامل انسان و اطلاعات می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Human Information Interaction

Designed & Developed by : Yektaweb