دوره 11، شماره 2 - ( 6-1403 )                   جلد 11 شماره 2 صفحات 22-1 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Motaghi Destenaei A, Karami A, Piri Fath Abad M. Pathology of artificial intelligence applications in education Using the SWOT analysis method. Human Information Interaction 2024; 11 (2)
URL: http://hii.khu.ac.ir/article-1-3157-fa.html
متقی دستنائی افشین، کرمی علی، پیری فتح‌آباد میلاد. آسیب شناسی کاربردهای هوش مصنوعی در آموزش با استفاده از روش تحلیل سوآت. تعامل انسان و اطلاعات. 1403; 11 (2)

URL: http://hii.khu.ac.ir/article-1-3157-fa.html


گروه جغرافیای سیاسی، دانشکده جغرافیا، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران.
چکیده:   (4948 مشاهده)
هدف: ایده ایجاد ماشین‌های هوشمند و هوش مصنوعی از قرن‌ها پیش وجود داشته و حداقل به قرن چهاردهم می‌رسد. با این که کاربرد هوش مصنوعی در آموزش یک رشته بسیار جدید است، اما در طول 25 سال گذشته هوش مصنوعی دستاوردهایی در برخی زمینه‌ها داشته که بر آموزش نیز تأثیر گذارده که البته انتقاداتی نیز علیه خوش بینی بیش از حد نسبت به تحقیقات هوش مصنوعی معاصر مطرح شده است. تحقیقات کمی در مورد انتظارات از نقش هوش مصنوعی در آموزش و تأثیر بالقوه آن بر آموزش انجام شده است. هدف این مطالعه تحلیل و بررسی نقش هوش مصنوعی در آموزش است. سوال اصلی تحقیق این است که نقاط قوت، ضعف و نیز فرصت‌ها و تهدیدات اجرای گسترده هوش مصنوعی در آموزش کدامند­؟
روش: این مطالعه با استفاده از روش تحلیل سوآت انجام شده است و روش جمع آوری داده‌های آن نیز کتابخانه ای است.
یافته‌ها: یافته های پژوهش نشان می دهد که در مورد نقش هوش مصنوعی در آموزش معاصر هم فرصت ها و هم تهدیدهایی وجود دارد. از جنبه‌های مختلف به نظر می‌رسد که هوش مصنوعی حالتی تبلیغاتی دارد، اما مانند سایر حوزه‌های تبلیغاتی، پتانسیل رشد با کاربردهای مشخص در فعالیت‌های آموزشی و یادگیری را دارد.
نتیجه‌گیری: نتایج پژوهش نشان می دهد که آگاهی از هوش مصنوعی و مطالعه در مورد نقش هوش مصنوعی در آموزش خطر جایگزینی آموزش مصنوعی به جای استفاده از هوش مصنوعی در آموزش را کم رنگ­تر خواهد کرد.
متن کامل [PDF 619 kb]   (3072 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي

فهرست منابع
1. Andre, E., Baker, R., Hu, X., Rodrigo, M. T., & du Boulay, B. (2017). Artificial Intelligence in Education. In proceedings of the18th International Conference on AIED, Wuhan, China. [DOI:10.1007/978-3-319-61425-0]
2. Baker, R. S. (2016). Stupid tutoring systems, intelligent humans. International Journal of Artificial Intelligence in Education, 26(2), 600-614. [DOI:10.1007/s40593-016-0105-0]
3. Barnes, T., Boyer, K., Sharon, I., Hsiao, H., Le, N. T., & Sosnovsky, S. (2017). Preface for the special issue on AI-supported education in computer science. International Journal of Artificial Intelligence in Education, 27(1), 1-4. [DOI:10.1007/s40593-016-0123-y]
4. Bellamy, R. K., Dey, K., Hind, M., Hoffman, S. C., Houde, S., Kannan, K., & Nagar, S. (2018). Ai fairness 360: An extensible toolkit for detecting, understanding, and mitigating unwanted algorithmic bias.
5. Bellman, R. E. (1952). On the theory of dynamic programming. PNAS, 38, 716-719 [DOI:10.1073/pnas.38.8.716]
6. Braun, V., & Clarke, V. (2006). Using thematic analysis in psychology. Qualitative research in psychology, 3(2), 77-101. [DOI:10.1191/1478088706qp063oa]
7. Castelfranchi, C. (2013). Alan Turing's "Computing machinery and intelligence". Topoi, 32(2), 293-299. [DOI:10.1007/s11245-013-9182-y]
8. Charniak, E. and McDermott, D. (1985). Introduction to Artificial Intelligence. Addison-Wesley.
9. Crow, T., Luxton-Reilly, A., & Wuensche, B. (2018). Intelligent tutoring systems for programming education: a systematic review. In Proceedings of the 20th Australasian Computing Education Conference (pp. 53-62). ACM. [DOI:10.1145/3160489.3160492]
10. Cumming, G., & McDougall, A. (2000). Mainstreaming AIED into education? International Journal of Artificial Intelligence in Education (IJAIED), 11, 197-207.
11. Gocen, Ahmet & Aydemir, Fatih. (2020). Artificial Intelligence in Education and Schools. Research on Education and Media. 12. 13-21. 10.2478/rem-2020-0003. [DOI:10.2478/rem-2020-0003]
12. Harry, Alexandara. (2023). Role of AI in Education. Interdiciplinary Journal and Hummanity (INJURITY). 2. 260-268. 10.58631/injurity.v2i3.52. [DOI:10.58631/injurity.v2i3.52]
13. Haugeland, J. (Ed.). (1985). Artificial Intelligence: The Very Idea. MIT Press.
14. Heydari, Masoumeh (2022), the impact of artificial intelligence on children's education and learning, studies in psychology and educational sciences (Nagareh Institute of Higher Education), number 48 (487-512). (in Persian).
15. Kurzweil, R. (1990). The Age of Intelligent Machines. MIT Press.
16. Mohammadi, Mahdi, Naseri Jahromi, Reza, Athna Ashari, Ensieh, Kauthari, Majid, Khademi, Solmaz, Shadi, Seddeqeh, and Nooranizadeh, Hadith. (2022). An evaluative review of the use of artificial intelligence in public education. Educational Technologies in Learning, 6(22), 84-119. doi: 10.22054/jti.2024.75540.1394 (in Persian).
17. Mokhtari, Seyyed Ali Mohammad, and Rezvani, Reyhane. (2021). Application of artificial intelligence in history education. Research in History Education, 3(4), 53-65. (in Persian)
18. Mureșan, Mircea. )2023(. Impact of Artificial Intelligence on Education, RAIS Conference Proceedings, DOI:10.5281/zenodo.8132828
19. Nilsson, N. J. (1998). Artificial Intelligence: A New Synthesis. Morgan Kaufmann.
20. Nye, B. D. (2016). Its, the end of the world as we know it: transitioning aied into a service-oriented ecosystem.International Journal of Artificial Intelligence in Education, 26(2), 756-770. [DOI:10.1007/s40593-016-0098-8]
21. Ogan, A., Yarzebinski, E., De Roock, R., Dumdumaya, C., Banawan, M., & Rodrigo, M. M. (2017). Proficiency and Preference Using Local Language with a Teachable Agent. In International Conference on Artificial Intelligence in Education (pp. 548-552). Springer, Cham. [DOI:10.1007/978-3-319-61425-0_61]
22. Pickton, D. W., & Wright, S. (1998). What's swot in strategic analysis?. Strategic change, 7(2), 101-109. https://doi.org/10.1002/(SICI)1099-1697(199803/04)7:2<101::AID-JSC332>3.0.CO;2-6 [DOI:10.1002/(SICI)1099-1697(199803/04)7:23.0.CO;2-6]
23. Pirozfar, Khadija and Azad, Ramin and Moalemi, Samaneh (2022). Application of Artificial Intelligence in Education and Learning, International Conference on Humanities, Educational Sciences, Law and Social Sciences, https://civilica.com/doc/1669151. (in Persian)
24. Poole, D., Mackworth, A. K., and Goebel, R. (1998). Computational intelligence: A logical approach. Oxford University Press.
25. Popenici, S. A., & Kerr, S. (2017). Exploring the impact of artificial intelligence on teaching and learning in higher education. Research and Practice in Technology Enhanced Learning, 12(1), 22. [DOI:10.1186/s41039-017-0062-8]
26. Ritchie, G. D. and Hanna, F. K. (1984). AM: A case study in AI methodology. AIJ, 23(3), 249-268. [DOI:10.1016/0004-3702(84)90015-8]
27. Roll, I., & Wylie, R. (2016). Evolution and revolution in artificial intelligence in education. International Journal of Artificial Intelligence in Education, 26(2), 582-599. [DOI:10.1007/s40593-016-0110-3]
28. Russell, S. and Norvig, P. (2010) Artificial Intelligence: A Modern Approach. 3rd Edition, Prentice-Hall, Upper Saddle River.
29. Russell, S. and Norvig, P.(2010), Artificial Intelligence A Modern Approach(Third Edition), https://people.engr.tamu.edu/guni/csce421/files/AI_Russell_Norvig.pdf
30. Sadeghi, A. R. (2017). Ai industrial complex: The challenge of ai ethics. IEEE Security & Privacy.
31. Scheepers, R., Lacity, M. C., & Willcocks, L. P. (2018). Cognitive Automation as Part of Deakin University's Digital Strategy. MIS Quarterly Executive, 17(2).
32. Searle, J. R. (1990). Is the brain's mind a computer program?. Scientific American, 262(1), 25-31. [DOI:10.1038/scientificamerican0190-26]
33. Sellar, S. (2018). Education, work and Australian society in an AI world.
34. Stacey, R. (1993). Strategic Management and Organisational Dynamics, Pitman, London.
35. Tegmark, M. (2017). Life 3.0: Being human in the age of artificial intelligence. New York: Knopf.
36. Timms, M. J. (2016). Letting artificial intelligence in education out of the box: educational cobots and smart classrooms. International Journal of Artificial Intelligence in Education, 26(2), 701-712. [DOI:10.1007/s40593-016-0095-y]
37. Turing, A. M. (1937). On computable numbers, with an application to the Entscheidungsproblem. Proceedings of the London mathematical society, 2(1), 230-265. [DOI:10.1112/plms/s2-42.1.230]
38. Turing, A.M. ¬(1950). Computing machinery and intelligence, Mind, 54(236), 433-460. [DOI:10.1093/mind/LIX.236.433]
39. Uppsala University, Social Robotic Lab (2019). Artificial teachers on the way. Retrieved from: https://www.uu.se/en/news/news-document/?id=9436&typ=artikel [Accessed 2019, June 1]
40. VanLehn, K. (2011). The relative effectiveness of human tutoring, intelligent tutoring systems, and other tutoring systems. Educational Psychologist, 46(4), 197-221. [DOI:10.1080/00461520.2011.611369]
41. Walkington, C., & Bernacki, M. L. (2019). Personalizing Algebra to Students' Individual Interests in an Intelligent Tutoring System: Moderators of Impact. International Journal of Artificial Intelligence in Education, 29(1), 58-88. [DOI:10.1007/s40593-018-0168-1]
42. Winston, P. H. (1992). Artificial Intelligence (Third edition). Addison-Wesley.
43. Wogu, I. A. P., Misra, S., Olu-Owolabi, E. F., Assibong, P. A., & Udoh, O. D. (2018). Artificial Intelligence, Artificial Teachers and the Fate of Learners in the 21 st Century Education Sector: Impli-cations for Theory and Practice.International Journal of Pure and Applied Mathematics, 119(16), 2245-2259.
44. Xu, Z., Wei, Y., and Jinming Zhang. )2021(. AI Applications in Education, Published by Springer Nature Switzerland AG
45. Zafari, Mustafa, Ismaeili, Ali, and Sadeghi Niaraki, Abulqasem. (2020). An overview of the applications of artificial intelligence and virtual reality in education. Educational Measurement and Evaluation Studies, 11(36), 116-89. doi: 10.22034/emes.2021.251559 (in Persian).
46. Zhang, Z. (2016). When doctors meet with AlphaGo: potential application of machine learning to clinical medicine. Annals of translational medicine, 4(6). [DOI:10.21037/atm.2016.03.25]
47. Zou, J., & Schiebinger, L. (2018). AI can be sexist and racist-it's time to make it fair. [DOI:10.1038/d41586-018-05707-8]

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تعامل انسان و اطلاعات می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Human Information Interaction

Designed & Developed by : Yektaweb