زمینه و هدف: یکی از مهمترین رویدادهای حوزه فناوری اطلاعات در کشور، همایش ملی مدیران فناوری اطلاعات است. این همایش که تاکنون هشت دوره از آن گذشته است به دستاوردهای حوزه فناوری اطلاعات در قالب مقاله، ایده و محصول میپردازد. بیشک مهمترین مزیت رقابتی این همایش نسبت به سایر همایشهای مشابه، بررسی محصولات فناوری اطلاعات در قالب جایزه فناوری اطلاعات برتر (فاب) است که در سه سطح طلایی، نقرهای و برنزی به محصولات برتر در حوزه فناوری اطلاعات اهدا میشود.
روش: برای طراحی چارچوب ارزیابی جایزه فاب، سه محور اصلی علمی – فناورانه، مدیریتی – اقتصادی و فرهنگی – اجتماعی مورد مطالعه قرار میگیرد و در پایان با روش گروه کانونی معیارها و زیرمعیارها نهایی میشوند. در ابتدا محصولات فناوری اطلاعات با توجه به ماهیت محصول طبقهبندی میشوند و در مرحله بعد اهمیت (وزن) معیارها و زیرمعیارها در تمامی محورها و زیرمعیارها تعیین میشود و در نهایت ارزیابی محصولات انجام گیرد.
یافتهها: محصولات با توجه به نوع مشتری و کاربرد محصول به گروه 9 گانه تقسیم میشود که در هر یک از این گروه 9 گانه اهمیت معیارها و زیرمعیارها متفاوت خواهد بود و محصولات با توجه به امتیازی که از داوران تخصصی در هر سه حوزه دریافت میکنند مجموع وزنی به دست میآورند که امتیاز آن محصول در مقایسه با محصولات دیگر خواهد بود و بدین ترتیب میتوان محصولات را رتبهبندی نمود.
نتیجهگیری: پس از دریافت محصولات، در مرحله نخست محصولات در کمیته علمی داخلی همایش مورد ارزیابی قرار میگیرند و در مرحله بعد، محصولاتی که بالاترین امتیاز را دریافت کرده باشند برای ارزیابی حضوری که توسط داوران داخلی و خارجی انجام میگیرد، دعوت میشوند که در پایان محصولات برتر معرفی میشوند.