Bigdeli Z, Akbari mahalekolaei M, Izadi A. Clarification of Wilson’s Model of Information Consumer Behavior Ap-proach: Effect of Demographic and Personality Traits on the Information Needs of Mobile Phone Clienteles. Human Information Interaction 2019; 6 (2)
URL:
http://hii.khu.ac.ir/article-1-2788-fa.html
بیگدلی زاهد، اکبری محله کلائی محمد، ایزدی عبدالرضا. تببین مدل رفتار اطلاعاتی ویلسون با رویکرد رفتار مصرف کننده: بررسی تاثیر شخصیت و ویژگیهای جمعیت شناختی بر نیازهای اطلاعاتی مشتریان تلفن همراه. تعامل انسان و اطلاعات. 1398; 6 (2)
URL: http://hii.khu.ac.ir/article-1-2788-fa.html
دانشگاه شهید چمران
چکیده: (3999 مشاهده)
زمینه و هدف: مقاله حاضر، که از حیث هدف، پژوهشی کاربردی و از نظر نحوه گردآوری دادهها، از نوع پیمایشی - همبستگی است، در پی اجرای بخشی از مدل رفتار اطلاعاتی ویلسون با رویکرد رفتار مصرفکننده میباشد. به این منظور تاثیر شخصیت و ویژگیهای جمعیتشناختی به عنوان دو مولفه از مدل اطلاعاتی ویلسون بر نیازهای اطلاعاتی مشتریان تلفن همراه بررسی شد.
روش پژوهش: جامعه آماری این پژوهش عبارتاند از مشتریان بازارهای اصلی تلفن همراه تهران که تعداد 384 نفر از آنها به عنوان نمونه انتخاب شدند. نسخه کوتاه مقیاس پنج بزرگ رامستد و جان برای گردآوری دادههای مربوط به شخصیت و پرسشنامه مولف ساخته برای گردآوری داده های مربوط به ویژگیهای جمعیت شناختی و نیازهای اطلاعاتی استفاده شد و نهایتا جهت توصیف و تجزیه و تحلیل دادهها روشهای آماری رگرسیون چند متغیره، ضرائب همبستگی پیرسون، اسپیرمن و آزمون علی مقایسهای تی مستقل مورد استفاده قرار گرفت.
یافتهها: مطابق یافتههای تحقیق در خصوص شخصیت، تاثیر چهار متغیر/نوع شخصیت بر نیاز اطلاعاتی معنادار شد و در رابطه با متغیر برونگرایی فرض صفر تحقیق مورد تائید قرار گرفت. دادههای مربوط به جمعیتشناختی نشان داد که سه متغیر سن، درآمد و جنسیت بر نیاز اطلاعاتی تاثیرگذارند و متغیر تحصیلات رابطه معناداری با بعد برندگرایی نیاز اطلاعاتی دارد.
نتیجه گیری: این مقاله ضمن برجسته سازی پیوند دو حوزه رفتار اطلاعاتی و رفتار مصرف کننده، رابطه و اثربخشی دو متغیر مداخله گر مطرح در مدل رفتار اطلاعاتی ویلسون با نیاز اطلاعاتی را بررسی و تائید نمود.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي