Mohammadi F, Hariri N, Nooshinfard F. Providing reference services through mobile social networks: Evaluating the viewes of clients of the National Library and Archives of Iran. Human Information Interaction 2019; 6 (2)
URL:
http://hii.khu.ac.ir/article-1-2765-fa.html
محمدی فرناز، حریری نجلا، نوشین فرد فاطمه. ارائه خدمات مرجع از طریق شبکههای اجتماعی مبتنی بر تلفن همراه: بررسی دیدگاه مراجعهکنندگان سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران. تعامل انسان و اطلاعات. 1398; 6 (2)
URL: http://hii.khu.ac.ir/article-1-2765-fa.html
گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران
چکیده: (4047 مشاهده)
زمینه و هدف: بررسی دیدگاه مراجعهکنندگان کتابخانه ملی در خصوص دریافت خدمات مرجع از طریق شبکههای اجتماعی مبتنی بر تلفن همراه است.
روش پژوهش: ابتدا به روش پژوهش اسنادی – کتابخانهای، مؤلفههای خدمات مرجع شناسایی، سپس با استفاده از پرسشنامه پژوهشگر ساخته دیدگاه اعضای کتابخانه ملی با رویکرد توصیفی پیمایش شد. بر اساس میانگین تعداد مراجعان روزانه به کتابخانه ملی حجم نمونهای معادل 217 نفر بر اساس جدول مورگان بهصورت نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب و نهایتاً 147 پرسشنامه بازگشت داده شده، با استفاده از نرم افزار SPSS مورد تجزیهوتحلیل کمی قرار گرفت. روایی پرسشنامه بر اساس نظر 6 متخصص علم اطلاعات و دانششناسی و ضریب پایایی نیز از طریق آلفای کرون باخ مورد تائید قرار گرفت.
یافتهها: 98 درصد اعضای کتابخانه ملی عضو شبکههای اجتماعی مبتنی بر تلفن همراه بوده و در کنار کسب اخبار و برقراری ارتباط خانوادگی، 63% برای بازیابی اطلاعات علمی از آن استفاده میکنند. میانگین کل مؤلفههای خدمات مرجع نشان داد آزمودنیها مایل به استفاده از این بستر برای دریافت خدمات مرجع هستند.
نتیجهگیری: شبکههای اجتماعی مبتنی بر تلفن همراه برای مراجعان کتابخانه ملی دارای کارکرد علمی است و آنها بهرهبرداری از شبکههای اجتماعی را برای اهداف تحقیقاتی،قبلاً آغاز کردهاند. از دید کاربران، این شبکهها کانال ارتباطی مناسبی برای ارائه خدمات مرجع بهویژه آموزش سواد اطلاعاتی و پاسخگویی به سوالات تجسس ویژه است.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي