Sarvari M, Musavi Chilak A, Ziaee S. The Effect of Emotional Intelligence on the Critical Thinking of Librarians in the National Library of Iran. Human Information Interaction 2018; 4 (4)
URL:
http://hii.khu.ac.ir/article-1-2707-fa.html
دانشگاه پیام نور تهران
چکیده: (5732 مشاهده)
زمینه و هدف: تفکر یک فرایند شناختی فعال، هدفمند و سازمان یافته است که برای معنی دادن به دنیا مورد استفاده قرار میگیرد. تفکر موفقیتآمیز موجب میشود مشکلاتی که به طور دائم با آن مواجه میشویم حل کرده، تصمیمات هوشمندانه بگیریم و به اهدافی که در زندگی تعیین کردهایم، دست یابیم. تفکر انتقادی فرایندی است که با استفاده از آن به بررسی افکار و عقاید خود و دیگران پرداخته و به فهم بهتر و روشنی دست مییابیم. سوال کردن، تحلیل کردن و معنی دادن، سه فرایندی است که به وسیلهی آن افکار خود و دیگران را بررسی کرده و براساس آن بهترین تصمیمات را میگیریم که این موارد در زیرمجموعه تفکر انتقادی قرار میگیرد و عوامل مختلفی هستند که میتوانند بر روی آن تأثیرگذار باشند. هدف از تحقیق حاضر بررسی تأثیر هوش هیجانی بر تفکر انتقادی کتابداران سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران بوده است.
روش پژوهش: این راستا 229 نفر از کتابداران سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران به روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب و به پرسشنامههای استاندارد مهارتهای تفکرانتقادی کالیفرنیا (1990) و هوش هیجانی نوکا و ایازو (2009) پاسخ گفتند.
یافتهها: نتایج بدست آمده از پرسشنامههای تحقیق به کمک آزمونهای رگرسیون خطی دو متغیره و فریدمن مورد تحلیل قرار گرفته و نتایج نشان داد که هوش هیجانی و ابعاد آن بر روی تفکر انتقادی کتابداران سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران تأثیر معنیداری(01/0>p) دارد. نتایج همچنین نشان داد که از بین ابعاد تأثیرگذار هوش هیجانی، مدیریت روابط (با میانگین رتبهای= 05/3) در رتبه اول، خودآگاهی (با میانگین رتبهای = 79/2)، خودمدیریتی (با میانگین رتبهای= 12/2) در رتبه سوم و آگاهی اجتماعی (با میانگین رتبهای= 04/2) در رتبه چهارم قرار دارند.
نتیجهگیری: برای افزایش سطح تفکر انتقادی کتابداران کتابخانه ملی باید آگاهی اجتماعی و سایر مولفههای هوش آنان ارتقاء پیدا کند.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى