Effect of attribution retraining on the fear of failure and academic procrastination of Semnan high school girl students with test anxiety. Journal title 2021; 8 (42) : 7
URL:
http://erj.khu.ac.ir/article-1-941-fa.html
طباطبایی سید موسی، عرب سکینه، بیان فر فاطمه. تأثیر بازآموزی اسنادی بر ترس از شکست و اهمالکاری تحصیلی در دانش آموزان دختر دارای اضطراب امتحان. عنوان نشریه. 1400; 8 (42) :162-180
URL: http://erj.khu.ac.ir/article-1-941-fa.html
1- دانشگاه سمنان ، s.mosatabatabaee@semnan.ac.ir
2- دانشگاه پیام نور
چکیده: (5164 مشاهده)
هدف از این پژوهش بررسی اثربخشی بازآموزی اسنادی بر اهمالکاری تحصیلی و ترس از شکست در دانشآموزان دختر دارای اضطراب امتحان شهرستان سمنان بود. این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و بر اساس ماهیت و روش از نوع نیمه آزمایشی با پیش آزمون-پس آزمون بهمراه گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش را تمام دانشآموزان دختر مقطع متوسطه دوره دوم آموزش نظری دبیرستان های شهر سمنان تشکیل دادند. از این جامعه، تعداد پنجاه نفر که بیشترین نمره را در پرسشنامه اضطراب امتحان فریدمن کسب کرده بودند، انتخاب و به شیوه تصادفی در یکی از دو گروه آزمایش و کنترل گمارده شدند. ابزار گردآوری داده ها مشتمل بر دو پرسشنامه استاندارد ترس از شکست در عملکرد کانروی و اهمالکاری تحصیلی سواری بود. نتایج تحلیل کواریانس چند متغیره (MANCOVA) نشان داد که میانگین گروه آزمایش در مولفههای ترس از شکست و نمره کل ترس از شکست و نمره کل اهمالکاری به گونهای معنادار (05/0<P) از گروه کنترل پایینتر بود اما در مولفههای اهمالکاری تفاوت بین دو گروه معنادار نبود. نتایج نشان دارد بازآموزی اسنادی به کاهش ترس از شکست و اهمالکاری تحصیلی منجر میشود. این مداخله کمک شایان توجهی به سلامت روان دانشآموزان میکند و از هدر رفت هزینه های اجتماعی و اقتصادی جامعه جلوگیری میکند.
شمارهی مقاله: 7
نوع مطالعه:
مقاله پژوهشی |
موضوع مقاله:
روانشناسی تربیتی دریافت: 1399/11/2 | ویرایش نهایی: 1400/10/27 | پذیرش: 1400/10/5 | انتشار الکترونیک: 1400/10/5