Ethics code: IR.YAZD.REC.1402.018
soltanifar F, Aryanpour H, Mohammadpanah A. The Effectiveness of Mindfulness Training on Sleep Quality and Mental Health of Girl Students Participating in the University Entrance Exam. Journal title 2023; 12 (46) :1-19
URL:
http://erj.khu.ac.ir/article-1-1309-fa.html
1- دانشگاه اردکان
2- دانشگاه اردکان ، hamidaryanpour@ardakan.ac.ir
چکیده: (2180 مشاهده)
دوره نوجوانی به دلیل مشغله های فکری و روانی دانش آموزان، از جمله ورود به دانشگاه و آینده شغلی و غیره، با فشار روانی همراه است. در این پژوهش اثربخشی آموزش ذهن آگاهی بر کیفیت خواب و سلامت روان دانش آموزان دختر کنکوری مورد بررسی قرار گرفته است. این پژوهش یک مطالعه شبه آزمایشی از نوع پیش آزمون- پس آزمون با گروه آزمایشی و کنترل و آزمون پیگیری بود. جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان دختر کنکوری (پایه دوازدهم) یزد در سال تحصیلی 1401-1400 بود، که به روش نمونه گیری در دسترس 30 نفر از آنها انتخاب شدند که در نهایت به دلیل ریزش آزمودنی، 27 نفر بودند و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایشی و کنترل گمارش شدند. گروه آزمایشی 6 جلسه آموزش ذهن آگاهی دریافت کردند و گروه کنترل تحت هیچ مداخله ای قرار نگرفت. برای جمع آوری داده های پژوهش از پرسشنامه کیفیت خواب پیتزبورگ (1989) و پرسشنامه سلامت عمومیGHQ-28 (1978)، استفاده شد. داده های حاصل از پرسشنامه ها در دو سطح آمار توصیفی و آمار استنباطی به وسیله نرم افزار تحلیل آماری SPSS-23 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد که آموزش ذهن آگاهی بصورت معناداری کیفیت خواب و سلامت روان دانش آموزان دختر کنکوری را بهبود بخشیده است.
نوع مطالعه:
مقاله پژوهشی |
موضوع مقاله:
روانشناسی سلامت دریافت: 1401/12/16 | ویرایش نهایی: 1403/2/22 | پذیرش: 1403/2/2 | انتشار الکترونیک: 1403/2/2