جلد 9، شماره 43 - ( پاییز و زمستان 1400 )                   شماره 43 صفحات 115-95 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Behzadi S, Shokouhibidhendi M. Investigating the level of attention to the components of citizen participation education in elementary school textbooks. Journal title 2021; 9 (43) : 8
URL: http://erj.khu.ac.ir/article-1-1028-fa.html
بهزادی سجاد، شکوهی بیدهندی محمدصالح. بررسی میزان توجه به مولفه‌های آموزش مشارکت شهروندی در کتاب‌های درسی مقطع ابتدایی. عنوان نشریه. 1400; 9 (43) :95-115

URL: http://erj.khu.ac.ir/article-1-1028-fa.html


1- دانشگاه علم و صنعت ایران
2- دانشگاه علم و صنعت ایران ، shokouhi@iust.ac.ir
چکیده:   (6883 مشاهده)
امروزه توجه به کتاب‌های درسی به عنوان محور مکتوب و مدون تعلیم و تربیت از حیث توجه و پرداختن بر موضوعات و مولفه‌های شهروندی و به خصوص مشارکت شهروندی در کنار وجوه آموزشی و درسی، از اهمیت بسیاری برخوردار بوده و جنبه مهمی از مدرسه کارآمد می‌باشد. لذا این پژوهش درصدد بررسی میزان توجه کتاب‌های درسی به آموزه‌ها و مهارت‌های مورد نیاز برای مشارکت شهروندی می‌باشد. پژهش حاضر توصیفی- تحلیلی و در راستای دستیابی به اهداف مدنظر، کتاب‌های مقطع ابتدایی سال تحصیلی 1399-1400 به عنوان جامعه آماری پژوهش به روش تحلیل محتوا مورد بررسی و داده‌ها با استفاده از روش آنتروپی شانون پردازش شده‌اند. یافته‌ها نشان می‌دهد که به طور کلی هشت مهارت پرسشگری، مشارکت در مباحث، گوش دادن به مباحث و درک موضوعات، مسئولیت‌پذیری، همکاری و کارکردن با دیگران، حس تعلق به مکان، آگاهی از حقوق و وظایف شهروندی و شناخت شهر و نهادهای مدیریت شهری به عنوان مهارت‌های مورد نیاز در ارتباط با آموزش و نهادینه‌سازی مشارکت شهروندی می‌تواند در دستورکار قرار گیرد. در این خصوص تاکید و توجه کتاب‌های درسی اغلب بر دو مهارت همکاری و کارکردن با دیگران و مشارکت در مباحث معطوف شده و سایر مهارت‌ها مورد بی‌توجهی قرار گرفته ‌است.
شماره‌ی مقاله: 8
متن کامل [PDF 1224 kb]   (567 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشی | موضوع مقاله: برنامه ریزی درسی
دریافت: 1400/5/8 | ویرایش نهایی: 1402/8/10 | پذیرش: 1401/2/10 | انتشار الکترونیک: 1401/2/11

فهرست منابع
1. Asadpor, A., Entezari, A., & Ahmadiahanak, K. (2018). Formal and informal social participation and the factors affecting it (Case study: Amol city). Journal of Applied Sociology, 29 (3), 67-86. ]Persian [
2. Atieno, O. L., Mutui, F. N., & Wabwire, M. E. (2019). An Analysis of the Factors Affecting Public Participation in Environmental Impact Assessment: Case Study of Selected Projects in Nairobi City County, Kenya. 15(10), 1-20. [DOI:10.19044/esj.2019.v15n9p284]
3. Bobbio, L. (2019). Designing effective public participation. Policy and Society, 38(1), 41-57. [DOI:10.1080/14494035.2018.1511193]
4. Brabham, D. C. (2009). Crowdsourcing the public participation process for planning projects. Planning Theory, 8(3), 242-262. [DOI:10.1177/1473095209104824]
5. Daneshpor, S. A., Behzadfar, M., Brakpor, N., & Sharafi, M. (2017). Participatory planning environment; Provide a conceptual model for analyzing the factors affecting citizen participation in planning. journal of Letter of Architecture and Urbanism, 9 (18), 23-42. ]Persian [
6. EACEA. (2012). Citizenship education in Europe: EACEA-Education, Audiovisual and Culture Executive Agency.
7. Edrisi, A., & Shojae. M. (2013). Investigating the factors affecting the social participation of residents in the implementation of urban development plans (Case study: Implementation of the historical area of Tehran, District 12). Quarterly Journal of Welfare Planning and Social Development, 4 (13), 115-158. ]Persian [
8. Egtesadi, N. (2013). Citizen participation; The key to sustainable social development in urban areas Case study: Baghshah neighborhood of Shiraz. Journal of the identity of the city, 7 (16), 81-96. ]Persian [
9. Factor, R. (2018). Reducing traffic violations in minority localities: Designing a traffic enforcement program through a public participation process. Accident Analysis & Prevention, 121, 71-81. [DOI:10.1016/j.aap.2018.09.005]
10. Fleszer, D. (2019). PRAWO DO INFORMACJI A PARTYCYPACJA OBYWATELSKA. Roczniki Administracji i Prawa, 1(XIX), 91-108. [DOI:10.5604/01.3001.0013.3585]
11. Gaseme, E., & Majideparast, S. (2014). Content analysis of social skills categories in the first year social education textbook. Research in Curriculum Planning, 11 (16), 74-83. ]Persian [
12. Geboers, E., Geijsel, F., Admiraal, W., & ten Dam, G. (2013). Review of the effects of citizenship education. Educational Research Review, 9, 158-173. [DOI:10.1016/j.edurev.2012.02.001]
13. Gonen, M., & Guler, T. (2011). The environment and its place in children's picture story books. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 15, 3633-3639. [DOI:10.1016/j.sbspro.2011.04.347]
14. Hedayatzade, H., Bashirkhodaparasti, R., Bagheregarebagh, H., & Gholami, M. R., (2018). Investigating the relationship between social capital, citizenship commitment of individuals and social participation with citizenship rights among the citizens of Semnan. Urban Sociological Studies, 8 (12), 189-216. ]Persian [
15. Jans, M., & De Backe, K. (2002). Youth (work) and social participation. Youth Participation in Slovakia.
16. Kalandides, A. (2018). Citizen participation: towards a framework for policy assessment. Journal of Place Management and Development, 11(2), 152-164. [DOI:10.1108/JPMD-02-2018-0017]
17. Kalantare, A., & Rasoli, B. (2015). Feasibility study of citizens' participation in the management and development of neighborhood parks in Tehran. Journal of Urban Management, 14 (38), 425-448. ]Persian [
18. Kaseya, C. N., & Kihonge, E. (2016). Factors affecting the effectiveness of public participation in county governance in Kenya: A case of Nairobi county. International Journal of Scientific and Research Publications, 6(10).
19. Kolde, Alireza. (2002). A study of citizens' attitudes about participation in urban management, a study in District 7 of Tehran. Population Quarterly, 42, 1-20. ]Persian [
20. Li, Z., & Li, L. (2019). An examination of kindergarten teachers' beliefs about creative pedagogy and their perceived implementation in teaching practices. Thinking Skills and Creativity, 32, 17-29. [DOI:10.1016/j.tsc.2019.03.001]
21. Lowndes, V., & Pratchett, L. (2006). CLEAR: Understanding citizen participation in local government-and how to make it work better. Local Governance Research Unit, De Montfort University Leicester, United Kingdom.
22. Mahmoudi, S. (2018). Content analysis of elementary school sky textbooks in terms of attention to environmental ethics. Quarterly Journal of Applied Issues of Islamic Education, 3 (3), 131-160. ]Persian [ [DOI:10.29252/qaiie.3.3.131]
23. Navarro-Medina, E., & de-Alba-Fernandez, N. (2015). Citizenship education in the European curricula. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 197, 45-49. [DOI:10.1016/j.sbspro.2015.07.381]
24. Reichert, F., & Torney-Purta, J. (2019). A cross-national comparison of teachers' beliefs about the aims of civic education in 12 countries: A person-centered analysis. Teaching and Teacher Education, 77, 112-125. [DOI:10.1016/j.tate.2018.09.005]
25. Rezadost, K., & Abedzade, H. (2008). Investigating the effective factors on social participation of citizens of Ilam urban community. Ilam Culture, 20-21, 227-242. ]Persian [
26. Saleheomran, E., & Sobhanenejad, M. (2015). Analysis of the level of attention to the components of martyrs and martyrs of the holy defense in the content of elementary school textbooks. Journal of Education and Learning Research (Behavior Scholar), 22 (6), 211-234. ]Persian [
27. Salehporjam, A., Rasoule, F., Sarreshtedari, A., Mosfae, J., & Kianian, M. K. (2019). Investigation of effective social indicators in non-public participation in natural resource projects using AHP method and non-parametric tests. Journal of Watershed Engineering and Management, 12 (1), 330-339. ]Persian [
28. Semela, T., Bohl, T., & Kleinknecht, M. (2013). Civic education in Ethiopian schools: Adopted paradigms, instructional technology, and democratic citizenship in a multicultural context. International Journal of Educational Development, 33(2), 156-164. [DOI:10.1016/j.ijedudev.2012.03.003]
29. Shahoseine, G., & Sareme, H. R. (2018). An analysis of the correlation and relationship between citizen participation in the management of new cities and the underlying factors; Case study: New Bird City. Journal of Urban Management, 17 (51), 199-212. ]Persian [
30. Sharfe, M., Behzadfar, M., Daneshpor, S. A., Berakpor, N., & Khanke, H. R. (2020). Participation or non-participation of people and planners? Qualitative research in the urban planning environment of Iran. Quarterly Journal of Fine Arts- Architecture and Urbanism, 24 (2), 29-38. ]Persian [
31. Unicef. (2018). Learning through play: Strengthening learning through play in early childhood education programmes. LEGO FOUNDATION.
32. Wood, B. E., Taylor, R., Atkins, R., & Johnston, M. (2018). Pedagogies for active citizenship: Learning through affective and cognitive domains for deeper democratic engagement. Teaching and Teacher Education, 75, 259-267. [DOI:10.1016/j.tate.2018.07.007]
33. Zabihion, Sh., Yosefe, A., & Yarmohammadian, M. H. (2016). Content analysis of secondary school sociology textbooks in terms of attention to the concepts of citizenship. Research in Curriculum Planning, 13 (23), 136-147. ]Persian [
34. Zafare, H., & Veise, R. (2011). Analysis of effective factors in attracting public participation to reduce the risk of natural disasters. Quarterly Journal of Housing and Rural Environment, 30 (135), 105-120. ]Persian [

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه پژوهش‌های تربیتی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 |

Designed & Developed by : Yektaweb