دوره 11، شماره 21 - ( 1-1402 )                   دوره 11 شماره 21 صفحات 492-453 | برگشت به فهرست نسخه ها

Research code: 48428

XML English Abstract Print


چکیده:   (1236 مشاهده)
در این پژوهش یکی از دیدگاه­های برنامه­درسی اسلامی که توسط رورنانی­­هاشیم مطرح شده، توصیف، تحلیل و نقد شده است. در تحلیل اندیشه­های او معلوم شد که وی برنامه­درسی را مترادف با سند مکتوب و به مثابه نظام مدنظر داشته و در علم دینی تحت تأثیر اندیشه عطاس، علمی را دینی می­داند که از عناصر غربی پاک و با ارزش­های اسلامی جایگزین شود. او در برنامه­درسی اسلامی بر مشحون کردن اهداف و محتوا از ارزش­های اسلامی تأکید ویژه­ای دارد. از مهمترین انتقادات به اندیشه­های وی، نبود تبیین نظری مبانی فلسفی و روش­شناختی، تلقی صورت­گرایانه از اسلامی­سازی، و  غفلت از برنامه­درسی به مثابه حوزه مطالعاتی و قبول بسترهای معرفتی موجود غربی برای آن می­باشد. از اینرو، نیاز مهم امروز این حوزه، فراتر رفتن از مواجهه منفعلانه است که بنا را بر اقتباس، تهذیب و تکمیل صورت­گرایانه دانش غربی موجود قرار می­دهند و روی­آوردن به دیدگاه­های واکنشی و فراکنشی که در پی ارائه صورت­بندی­های نظری جدید و توسعه مرزهای دانش برنامه­درسی از منظر اسلامی هستند، از ضرورت برخوردار است.
شماره‌ی مقاله: 12
متن کامل [PDF 966 kb]   (283 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: کمک به تولید دانش بومی در حوزه برنامه درسی
دریافت: 1401/3/5 | ویرایش نهایی: 1402/11/14 | پذیرش: 1402/4/3 | انتشار: 1402/6/10

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.