چکیده: (3514 مشاهده)
پژوهش حاضر با هدف واکاوی تجارب معلمان کلاسهای چندپایه از تدریس درس انشاء با استفاده از روش پدیدارشناسی و استفاده از مصاحبه نیمهساختمند اجراشد. روش نمونهگیری هدفمند و روش معیار، تمامی معلمان کلاسهای چندپایه شهرستان بویراحمد در سال 1400 که بیش از سه سال سابقه تدریس در کلاسهای چندپایه را داشتند، انتخاب و در نهایت بر اساس اشباع نظری 25 نفر مصاحبه شدند. تحلیل مصاحبهها، با استفاده از الگوی کلایزی و روش تحلیل مضمون صورت پذیرفت. یافتهها در چهار مضمون اصلی: پیامدهای مرتبط با معلمان، دانشآموزان، والدین و نظام آموزشی طبقهبندی شدند. اعتبار دادهها با استفاده از تکنیکهای اعتبارپذیری، انتقالپذیری و همسوسازی دادهها و اعتمادپذیری به دادهها نیز با هدایت دقیق جریان جمعآوری اطلاعات و همسوسازی پژوهشگران تائید گردید. بر این اساس چنانچه دانشآموزان در دوران ابتدایی، با اصول نگارش آشنا شوند و در سالهای تحصیلی آتی، آموختههای خود را تکمیل نمایند، در آینده عملکرد بهتری خواهند داشت.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
کمک به تولید دانش بومی در حوزه برنامه درسی دریافت: 1401/8/6 | ویرایش نهایی: 1402/9/6 | پذیرش: 1402/6/10