ramazi F, sheivandichelicheh K, Aminifar E, Assareh A. (2022). Designing and Authenticating a Problem Based Curriculum model in Elementary Mathematics.
نظریه و عمل.
10(20), 9-48.
URL:
http://cstp.khu.ac.ir/article-1-3371-fa.html
رمضی فریدون، شیوندی چلیچه کامران، امینی فر الهه، عصاره علیرضا. طراحی و اعتباریابی الگوی برنامه درسی مسئله محور در درس ریاضی دوره ابتدایی دوفصلنامه نظریه و عمل در برنامه درسی 1401; 10 (20) :48-9
URL: http://cstp.khu.ac.ir/article-1-3371-fa.html
چکیده: (3000 مشاهده)
هدف پژوهش طراحی الگویی معتبربرای برنامه درسی مسئلهمحور در درس ریاضی دوره ابتدایی میباشد. رویکرد پژوهش کمی بوده ، در طراحی الگو که با روش مدلسازی ساختاری _تفسیری انجام شد 19 نفر از متخصصان برنامهریزی درسی و آموزش ریاضی شهرستان اراک شرکت داشتند. جهت تعیین اعتبار، با روش حداقل مربعات جزئی، الگوی طراحی شده در قالب پرسشنامه محققساخته در اختیار 355 متخصص به شیوه نمونهگیری تصادفی قرار گرفت. با شناسایی مولفههای اهداف در سطوح شناختی ، نگرشی ، مهارتی و محتوای برنامه درسی ، روش و ارزشیابی الگوی برنامه درسی مسئله محور، طراحی و اعتباریابی شد. نتیجه این پژوهش طراحی الگوی معتبر با 7 مقوله اصلی و 46 مقوله فرعی بود. یافتههای پژوهش نشان داد، ویژگیهای اهداف در سطح "شناختی" و "نگرشی" بهعنوان مولفههای زیربنایی الگوی برنامه درسی مسئلهمحور در درس ریاضی محسوب شده و بر ویژگیهای اهداف در سطح مهارتی تاثیرگذارهستند.ویژگیهای مهارتی برویژگیهای محتوای برنامه درسی،راهبرد وارزشیابی تاثیرگذارمیباشند.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
اشاعه رویکرد تلفیقی در طراحی و تولید برنامه های درسی دریافت: 1400/11/20 | ویرایش نهایی: 1402/8/24 | پذیرش: 1401/5/31 | انتشار: 1401/9/10