دوره 8، شماره 15 - ( 1-1399 )                   دوره 8 شماره 15 صفحات 346-311 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Bazdar M, Fathi Vajargah K, Arefi M, Farasatkhah M. (2020). Underground curriculum in the field of ethnicity in Iranian educational system. نظریه و عمل. 8(15), 311-346.
URL: http://cstp.khu.ac.ir/article-1-3043-fa.html
بازدار مرتضی، فتحی واجارگاه کورش، عارفی محبوبه، فراستخواه مقصود. برنامه درسی زیرزمینی در حوزه قومیت در نظام آموزشی ایران دوفصلنامه نظریه و عمل در برنامه درسی 1399; 8 (15) :346-311

URL: http://cstp.khu.ac.ir/article-1-3043-fa.html


چکیده:   (9303 مشاهده)
این پژوهش قصد دارد برنامه درسی زیرزمینی را در حوزه قومیت تبیین و شواهد عملی آنرا از محیط مدارس ایران،ارایه کند. رویکرد حاکم بر پژوهش حاضر ، باتوجه به ماهیت موضوع پژوهش ،کیفی  است. ابزارها و روش های  گرداوری داده ها  در  این پژوهش، مصاحبه و مشاهده است .براساس نتایج این تحقیق،وقتی در برنامه های درسی رسمی،قومیت ها از جایگاه مناسبی برخوردار نباشند ودر بسیاری از موارد،تحقیر فرهنگی خرده فرهنگ ها را به دنبال داشته باشد،به عبارتی وقتی اشغال فرهنگی در مدارس اتفاق می افتد،در چنین شرایطی، قومیت به عنوان یکی از زمینه های اصلی شکل گیری برنامه های درسی زیرزمینی به شمار می رود.همچنین براساس تحلیل داده ها،7 مضمون اصلی مربوط به این پژوهش عبارتنداز:ارجحیت زبان مادری بر زبان رسمی،تعصب قومییتی ،مخالفت با محتوای برنامه درسی رسمی،بکارگیری نمادهای قومیتی در مدارس،گسترش موسیقی قومیتی و نمادهای آنها ، تحقیر قومیت های دیگر و گسترش افکار تجزیه طلبانه
متن کامل [PDF 843 kb]   (1700 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: اشاعه و گسترش دانش برنامه درسی
دریافت: 1398/2/3 | ویرایش نهایی: 1399/8/14 | پذیرش: 1398/4/4 | انتشار: 1399/1/27

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به دوفصلنامه نظریه و عمل در برنامه درسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Theory & Practice in Curriculum Journal

Designed & Developed by : Yektaweb