Sharafi H, Shabani Varaki B, AbdeKhodaei M S, Moghimi A. (2019). A Methodological Turn to Learning evaluation: An Inspired by Neuro-phenomenology.
نظریه و عمل.
7(14), 357-394.
URL:
http://cstp.khu.ac.ir/article-1-3003-fa.html
شرفی حسین، شعبانی ورکی بختیار، عبدخدایی محمد سعید، مقیمی علی. چرخش روش شناختی ارزشیابی از آموخته های دانش آموزان: مبتنی بر رویکرد عصب پدیدارشناسی دوفصلنامه نظریه و عمل در برنامه درسی 1398; 7 (14) :394-357
URL: http://cstp.khu.ac.ir/article-1-3003-fa.html
چکیده: (5441 مشاهده)
هدف اصلی این مقاله تبیین دشواری های رویکردهای ارزشیابی موجود و پیشنهاد رویکرد بدیلی برای رفع این دشواری هاست. بنابراین نخست رویکردهای موجود ارزشیابی مورد نقد و بررسی قرارگرفته اند، آنگاه با ابتنا به رویکرد عصب پدیدار شناسی و با الهام از تحلیل لایه ای علی، نظریه انتگرال ویلبر و منطق فازی، ارزشیابی انتگرال پیشنهاد شده است. مهمترین ویژگی های این رویکرد در ارزشیابی عبارتند از، نگرش هولوگرافیک به حیات پیچیده آدمی، در نظرگرفتن روابط علی، هیورستیک و متعامد ذهن، مغز، بدن و محیط در ارزشیابی و توجه هم زمان به لایه سطحی تجربه اجتماعی و داده های کمی و آن وجه از تجربیات یادگیرنده که پدیداری، اول شخص و مفهومی است.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
ترغیب نواندیشی در عرصه نظر و نوآوری در عرصه عمل برنامه ریزی درسی دریافت: 1397/9/23 | ویرایش نهایی: 1399/3/5 | پذیرش: 1398/11/5 | انتشار: 1399/2/31