Sheikholeslami H, Ahmadi G, Assareh A, Reyhani E. (2019). Analyses of 10th mathematics textbook and teacher guide book based on context base Mathematics approach.
نظریه و عمل.
7(13), 79-110.
URL:
http://cstp.khu.ac.ir/article-1-2910-fa.html
شیخ الاسلامی هاله، احمدی غلامعلی، عصاره علیرضا، ریحانی ابراهیم. تحلیل محتوای کتابهای جدیدالتالیف ریاضی و راهنمای معلم سال دهم رشته انسانی (با تاکید بر رویکرد زمینه محور) دوفصلنامه نظریه و عمل در برنامه درسی 1398; 7 (13) :110-79
URL: http://cstp.khu.ac.ir/article-1-2910-fa.html
چکیده: (8333 مشاهده)
پژوهش حاضر کتابهای ریاضی و آمار(1) و راهنمای معلم پایه دهم رشته انسانی با تاکید بر رویکرد زمینه محور به روش تحلیل محتوای کمی و کیفی مورد مطالعه قرار گرفته است. جامعه آماری کتابهای درسی و راهنمای معلم ریاضی دهم انسانی سال تحصیلی 96-1395 است. ابزار پژوهش، فرم تحلیل محتوا با توجه به رویکرد ریاضیات زمینه محور است. از روش تحلیل آنتروپی شانون به منظور محاسبه میزان اهمیتی که در طراحی کتاب های درسی و راهنمای معلم ریاضی پایه دهم انسانی به چهار مؤلفه رویکرد زمینه محور شامل دارا بودن موقعیت عملی، واقعی بودن، مرتبط بودن با تجارب زندگی روزمره دانش آموزان و باز بودن داده شده، استفاده گردید. نتایج حاصل حاکی از این است که میزان توجه و درگیری با چهار مولفه ریاضیات زمینه محور و مقدار ضریب اهمیت هر یک از این مولفه ها کم بوده و محتوای درسی کتاب مذکور بر اصول ریاضیات زمینه محور منطبق نیست.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
کمک به اصلاح و بازنگری برنامههای درسی مقاطع مختلف تحصیلی دریافت: 1397/1/27 | ویرایش نهایی: 1398/10/6 | پذیرش: 1397/5/19 | انتشار: 1398/3/10