دوره 12، شماره 46 - ( زمستان 1402 )                   جلد 12 شماره 46 صفحات 148-133 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

نجفی کبری، فراهانی حسین، محمدی یگانه بهروز، نجفی‌کانی علی‌اکبر. نقش گردشگری در رونق کسب و کارهای کوچک و توسعه اقتصادی نواحی روستایی(مورد: روستاهای شهرستان بابلسر). اقتصاد فضا و توسعه روستایی. 1402; 12 (46) :133-148

URL: http://serd.khu.ac.ir/article-1-4011-fa.html


1- دانشجوی دکتری جغرافیا و برنامه‌ریزی روستایی، دانشگاه زنجان، زنجان، ایران.
2- دانشیار جغرافیا و برنامه‌ریزی روستایی، دانشگاه زنجان، زنجان، ایران. ، hfarahani@znu.ac.ir
3- دانشیار جغرافیا و برنامه‌ریزی روستایی، دانشگاه زنجان، زنجان، ایران.
4- دانشیار جغرافیا و برنامه‌ریزی روستایی، دانشگاه گلستان، گرگان، ایران.
چکیده:   (1602 مشاهده)
امروزه کسب و کارهای کوچک و خرد روستایی می­تواند نقش مهمی در متنوع­سازی اقتصاد جوامع روستایی ایفا کند و وسیله­ای برای تحریک رشد اقتصاد نواحی روستایی و به تبع آن اقتصاد ملّی به شمار می­آید. در این راستا جاذبه­های گردشگری در روستاهای ساحلی نقش بسیار حایز اهمیتی در رونق کسب و کارها ایفا می­کنند. تحقیق حاضر از نوع کاربردی و از نظر روش توصیفی­- تحلیلی و میدانی می­باشد. جامعه آماری تحقیق حاضر خانوارهای روستایی 12 روستای شهرستان  بابلسر می­باشند که بالغ بر 8364 خانوار بوده و جمعیت آن برابر با 25840 نفر می­باشد. تعداد نمونه مورد نیاز با استفاده فرمول کوکران معادل 367 نفر تعیین گردید. پایایی ابزار تحقیق نیز با استفاده از ضریب آلفای کرون­باخ برای مولفه­های مورد بررسی تحقیق برابر با 79/0 به دست آمده است و روایی تحقیق یا اعتبار پرسشنامه از طریق اعتبار صوری محتوایی بدست آمده است. داده­های مستخرج از پرسش­نامه با بهره­گیری از نرم­افزار spss و با استفاده از مقایسه میانگین فریدمن، ماتریس تحلیلی همبستگی گاما و رگرسیون خطی چندگانه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج حاصل از آزمون فریدمن نشان می­دهد که استفاده از مناظر روستایی و ساحلی بسیار زیبا با چشم­اندازهای خیره­کننده، داشتن محیط آرام و بدون سر و صدا و تفریحات ساحلی بالاترین مقادیر را به خود اختصاص دادند و در بهبود کسب و کارها نقش کلیدی ایفا می­کنند. نتایح تحلیل همبستگی گاما نشان می­دهد که افزایش تنوع شغلی به تبع وجود جاذبه­های گردشگری در روستاهای ساحلی با افزایش فرصت­های شغلی، افزایش درآمد روستاییان، افزایش سطح آگاهی و دانش عمومی در راستای فعالیت­های کارآفرینانه و افزایش انگیزه جوانان جهت سکونت و اشتغال در روستا رابطه معنادار و 99 درصدی دارند. همچنین نتایج حاصل از آزمون رگرسیون خطی چندگانه با روش هم‌زمان برای تبیین تأثیر جاذبه­های گردشگری بر بهبود کسب و کارهای کوچک و اوضاع اقتصادی خانوارهای روستایی نشان می‌دهد که مؤلفه‌های بررسی‌شده تا حد قابل‌قبول و معناداری به متغیرهایی مرتبط هستند که بررسی شدند. در ضمن ضریب تعیین بدست آمده حاکی از آن است که توسعه‌یافتگی حدود 72 درصد به متغیرهای بررسی‌شده وابسته است.
 
متن کامل [PDF 5142 kb]   (475 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1403/1/1 | پذیرش: 1402/11/10

فهرست منابع
1. احمدی، امید، علمداری، پریسا ، ثروتی، مسلم ، خوش‌زمان، تورج (1399)، بررسی تناسب و قابلیت اراضی با استفاده از روش‌های پارامتریک در راستای دستیابی به توسعه پایدار، فصلنامه جغرافیا و توسعه، دانشگاه سیستان و بلوچستان، شماره 61، صص 28-5.
2. الداغی، زهرا، ابراهیمی، عبدالحمید، شجاعی، سامره، دیده‌خانی، حسین (1399)، تدوین سناریوهای توسعه منطقه گردشگری استان گلستان با رویکرد آینده‌پژوهی، فصلنامه جغرافیا و توسعه، دانشگاه سیستان و بلوچستان، شماره 58، صص 74-59.
3. حسین‌زاده، امید (1397) بررسی وضعیت کارآفرینی سازمانی در شرکت‌های دولتی و خصوصی مبلمان چوبی، فصلنامه علمی – پژوهشی تحقیقات علوم چوب و کاغذ ایران، شماره چهار. صص 530-522.
4. خشنود، عفت، مهدوی حاجیلویی، مسعود، قادری، اسماعیل (1396) تأثیر گردشگری خانه‌های دوم بر اقتصاد روستایی دهستان ابرشیوه در شهرستان دماوند، فصلنامه اقتصاد فضا و توسعه روستایی، دانشگاه خوارزمی، سال ششم، شماره 4، پیاپی 22، صص 16-1.
5. سجاسی‌قیداری، حمدالله، رکن الدین افتخاری، عبدالرضا، پورطاهری، مهدی(1394)، تدوین و اعتبارسنجی شاخص‌های توسعه کارآفرینی اکوتوریستی در مناطق روستایی، فصلنامه برنامه‌ریزی سکونتگاه‌های انسانی، شماره 26، صص 70-45.
6. عیسی‌نژاد، ناهید، نجفی‌کانی، علی‌اکبر، شاهکویی، علیرضا(1402) نقش گردشگری خانه‌های دوم در تحولات فضایی و توسعه اقتصادی روستاهای کوهستانی بخش رودبار قصران شمیرانات، فصلنامه اقتصاد فضا و توسعه روستایی، شماره 43، صص 172-151.
7. متولی، نرگس، صحنه، بهمن، نجفی‌کانی، علی‌اکبر (1397) تحلیلی بر عملکرد خانه های دوم برتوسعه پایدار روستاهای کوهستانی موردی: بخش چهاردانگه شهرستان ساری، فصلنامه روستا و توسعه، وزارت جهاد کشاورزی، شماره 21 صص 159-133.
8. مقیمی، سید محمد، وکیلی، یوسف، اکبری، مرتضی (1397) نظریه‌های کارآفرینی. انتشارات دانشگاه تهران، تهران.
9. مریدالسادات، پگاه، رکن‌الدین افتخاری؛ عبدالرضا، پورطاهری، مهدی، شعبانعلی فمی، حسین (1396) واکاوی وضعیت کارآفرینی پایدار در سیاست‌های کلان و بخش کشاورزی جمهوری اسلامی ایران، فصلنامه پژوهش‌های روستایی، شماره یک، صص 99-82.
10. نجفی‌کانی، علی اکبر، نجفی، کبری(1400) ظرفیت سنجی گردشگری روستایی و نقش آن در توسعه فضایی و اقتصادی نواحی ییلاقی، مورد بخش مرکزی شهرستان دماوند، فصلنامه اقتصاد فضا و توسعه روستایی، سال دهم، شماره 35، صص 90-69.
11. جفی‌کانی، علی‌اکبر (1397)، بررسی چالش‌ها و فرصت‌ها، فراروی توسعه توریسم در روستاهای ساحلی، موردی: روستاهای شهرستان بابلسر، فصلنامه آمایش جغرافیایی فضا، دانشگاه گلستان، شماره 27، صص 154-143.
12. نیک‌رفتار، طیبه، نصرتی‌فر، زهرا (1396) تحلیل فرصت‌های کارآفزینی در گردشگری روستایی استان البرز، شماره 6، صص 58-45.
13. Anthopoulou, Theodosia, Nikolaos Kaberis, Michael Petrou, 2017. Aspects and experiences of crisis in rural Greece. Narratives of rural resilience. Journal of Rural Studies, 52, 1-11.
14. Balfour, Bruce, Michael WP Fortunato, and Theodore R. Alter, 2018. The creative fire: An interactional framework for rural arts-based development. Journal of Rural Studies, 63, 229-239.
15. Caulfield, J. (2020). How to do thematic analysis. Published on September 6, 2019 by. Revised on August 14, 2020.
16. Chen B, Qiu Z, Usio N, Nakamura K. (2018). Tourism’s Impacts on Rural Livelihood in the Sustainability of an Aging Community in Japan. Sustainability. 2018; 10(8):2896.
17. Campón-Cerro, A. M., Hernández-Mogollón, J. M and Alves, H (2017). Sustainable improvement of competitiveness in rural tourism destinations: The quest for tourist loyalty in Spain. Journal of Destination Marketing & Management, 6, PP. 252-266.
18. Dykes, S and Walmasley, A (2015). The Reluctant Tourist? An exploration of second home Owners preceptions of Their Impacts on North Crnwall, UK. European journal of Tourism, vol 6,pp.116-95
19. Deller, Steven, Matt Kures & Tessa Conroy, (2019). Rural entrepreneurship and migration. Journal of rural studies, 66, 30-42.
20. Darmadji, P., 2016. Entrepreneurship as new approach to support national agriculture development program to go self-sufficient food. Agriculture and Agricultural Science Procedia, 9,72-82.
21. Galvao, Anderson Rei, et al, 2020. Stakeholders’ role in entrepreneurship education and training programmes with impacts on regional development. Journal of Rural Studies, 74, 169-179.
22. Kozhokulov, S; Chen, X; Yang, D; Issanova, G; Samarkhanov, K & Aliyeva, S. (2019). Assessment of Tourism Impact on the Socio-Economic Spheres of the Issyk-Kul Region (Kyrgyzstan). Sustainability 2019, 11(14), 3886;
23. Mun Wong, B., Musa, G and Zarina Taha. A (2017). Malaysia my second home: The influence of push and pull motivations on satisfaction. Tourism Management, 61, PP. 394-410.
24. Najafi Kani, A.A (2017), A Study Of Challenges And Opportunities For The Development Of Tourism In Coastal Villages: The Case Study Of Villages In Babolsar. ijese.pp. 1765-1776.
25. Nowiński, Witold, Mohamed Yacine Haddoud, 2019. The role of inspiring role models in enhancing entrepreneurial intention. Journal of Business Research, 96, 183-193.
26. Packard, Mark D, 2017. Where did interpretivism go in the theory of entrepreneurship? Journal of Business Venturing, 32(5), 536-549.
27. Patel, Brijesh, Kirit Chavda, 2013. Rural entrepreneurship in India: Challenge and problems. International Journal of Advance Research in Computer Science and Management Studies, 1(2).
28. Svoradova, L., Palkechova, L., Viragh, R. (2013). Rural tourism and agrotourism in the Slovak Republic. Conference: 8th International conference on applied business research (ICABR) location: East London,South Africa, Apr. 22-26.
29. Toma, Sorin-George, Ana-Maria Grigore, Paul Marinescu, 2014. Economic development and entrepreneurship. Procedia Economics and Finance, 8(0), 436-443.
30. Vladasel, Theodor, et al ,2020. On the origins of entrepreneurship: Evidence from sibling correlations. Journal of Business Venturing, 106017.
31. Zhou, J. (2021). Statistical Research on the Development of Rural Tourism Economy Industry under the Background of Big Data. Mobile Information Systems 2021(3):1-11.

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه اقتصاد فضا و توسعه روستایی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 |

Designed & Developed by : Yektaweb