دوره 13، شماره 1 - ( 3-1403 )                   جلد 13 شماره 1 صفحات 90-75 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Shafii sabet N, moradimokaram S. Access to transportation system and economic development of rural areas (Study case: Asadabad city). serd 2024; 13 (1) :75-90
URL: http://serd.khu.ac.ir/article-1-3991-fa.html
شفیعی ثابت ناصر، مرادی مکرم سیاوش. تحلیل اثرات قابلیت دسترسی به نظام حمل و نقل و توسعه اقتصادی نواحی روستایی ( مورد مطالعه: شهرستان اسد آباد). اقتصاد فضا و توسعه روستایی. 1403; 13 (1) :75-90

URL: http://serd.khu.ac.ir/article-1-3991-fa.html


1- دانشگاه شهید بهشتی ، nshsabet@yahoo.com
2- دانشگاه شهید بهشتی
چکیده:   (8451 مشاهده)
دسترسی به نظام حمل و نقل روستایی اجزای ضروری اقتصاد بشمارمی آیدو یکی از مولفه های است که می ­تواند در توسعه اقتصادی نواحی روستایی اثرگذارباشد. در این راستا، برای تبیین دقیق موضوع، در پژوهش کمی حاضر گردآوری داده ها از طریق ابزارپرسشنامه انجام شد و ارتباط میان دسترسی نظام حمل و نقل و توسعه اقتصادی نواحی روستایی در قالب 8 شاخص در سطح  30روستا و 368 خانوار نمونه در شهرستان اسدآباد به دو شکل توصیفی و استنباطی سنجیده شد. یافته ها آشکارساخت همه شاخص های دسترسی به نظام حمل ونقل برروی شاخص های توسعه اقتصادی نواحی روستایی شهرستان اسدآباد اثر گذار بوده­اند. همچنین، میان دسترسی روستاها به نظام حمل و نقل و بهبود  توسعه اقتصادی آنها متناسب با نظام استقرارشان درموقعیت­های دشتی،کوهپایه­ای، و کوهستانی رابطه معنی­دار مشاهده شد. به سخن دیگر،  افزون بر قابلیت دسترسی به نظام حمل و نقل و فاصله روستاها تا کانون­های بازار شهری و روستایی، موقعیت استقرار روستاها در توسعه اقتصادی روستاها اثرگذاربوده است. بر اساس ضریب بتا استاندارد شده تأثیر متغیرهای مستقل بر متغیر وابسته، نتایج نشان میدهد که ضرایب تأثیر برای هر یک از شاخص های  نظام حمل و نقل روستایی به صورت مثبت بوده و سطح معنی داری کوچکتر از (05/0) است؛ که تأثیر مستقیم و معنی دار هر یک از شاخص¬های نظام حمل و نقل روستایی در توسعه اقتصادی نواحی روستایی تایید شده است. می توان گفت براساس مقادیر Beta به ترتیب بهبود خدمات حمل و نقل341/0، بیشترین اثر و کمترین اثر گسترش زیرساخت  حمل و نقل 270/0 داشته است.

 
متن کامل [PDF 2330 kb]   (240 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1402/10/11 | پذیرش: 1402/1/25

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه اقتصاد فضا و توسعه روستایی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 |

Designed & Developed by : Yektaweb