Vaezi A, bigdeli H, Ahmadi Tahor Soltani M. A Structural Explanation of Adolescents’ Achievement Goal Orientation Based on Emotional Schemas and Working Memory Processing: A Model within a Mental Health Framework. Research in psychological health 2025; 19 (2) :76-90
URL:
http://rph.khu.ac.ir/article-1-4633-fa.html
واعظی عدنان، بیگدلی حسین، احمدی طهور محسن. تبیین ساختاری جهتگیری هدف پیشرفت نوجوانان بر اساس طرحوارههای هیجانی و پردازش حافظه فعال: مدلی در بافت سلامت روانی. پژوهش در سلامت روانشناختی. 1404; 19 (2) :76-90
URL: http://rph.khu.ac.ir/article-1-4633-fa.html
1- گروه روان شناسی، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاداسلامی تهران، ایران
2- گروه روان شناسی، واحد تهران شرق ، دانشگاه آزاداسلامی تهران، ایران ، H.bigdeli@iau.ac.ir
3- گروه روان شناسی، پژوهشکده سبک زندگی، دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله، تهران، ایران.
چکیده: (1360 مشاهده)
هدف پژوهش حاضر، تبیین مدل ساختاری جهتگیری اهداف پیشرفت نوجوانان بر اساس طرحوارههای هیجانی و پردازش حافظه فعال در بافت سلامت روانی بود. این مطالعه از نوع توصیفی–همبستگی و با رویکرد مدلسازی معادلات ساختاری انجام شد. جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان مقطع متوسطه دوم در سال تحصیلی ۱۴۰۳–۱۴۰۴ بود که از میان آنها، ۳۱۵ نفر به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند و پس از اعمال ملاکهای ورود و خروج، دادههای ۳۰۰ نفر وارد تحلیل شد. ابزار گردآوری دادهها شامل پرسشنامه جهتگیری هدف الیوت و مکگریگور (2001)، مقیاس طرحوارههای هیجانی لیهی (2002) و مقیاس حافظه فعال نلسون کاون (2005) بود. دادهها با استفاده از روش مدلسازی معادلات ساختاری و نرمافزار PLS تحلیل شدند. یافتهها نشان داد که طرحوارههای هیجانی و حافظه فعال، هر دو بهطور مستقیم و مثبت بر ابعاد مختلف جهتگیری اهداف پیشرفت اثر دارند و حافظه فعال نقش میانجی معناداری در رابطه بین طرحوارههای هیجانی و اهداف پیشرفت ایفا میکند. مدل پیشنهادی از برازش مناسبی برخوردار بود. نتایج این پژوهش بر اهمیت همزمان عوامل هیجانی و شناختی در شکلگیری اهداف پیشرفت نوجوانان تأکید دارد و میتواند راهنمای مداخلات آموزشی و روانشناختی برای ارتقای انگیزش تحصیلی آنان باشد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1403/10/29 | پذیرش: 1404/4/31 | انتشار: 1404/6/29